NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Kańtoch, Anna - "Diabeł w maszynie"

Pullman, Philip - "Delikatny nóż"

Ukazały się

Szostak, Wit - "Fuga" (Powergraph)


 Andrews, Ilona - "Magia zmienia"

 Le Guin, Ursula K. - "Dotąd dobrze"

 Hobb, Robin - "Przeznaczenie Skrytobójcy"

 Paolini, Christopher - "Widelec, Wiedźma i smok"

 Flanagan, John - "Powrót Temudżeinów"

 Bloch, Robert - "Psychoza"

 Campbell, John W. - "Coś"

Linki

Szabałow, Denis - "Prawo do użycia siły"
Wydawnictwo: Insignis
Cykl: Prawo do...
Kolekcja: Uniwersum Metro 2033
Tytuł oryginału: Право на силу
Tłumaczenie: Paweł Podmiotko
Data wydania: Marzec 2016
ISBN: 978-83-65315-22-9
Oprawa: miękka
Format: 140x210 mm
Liczba stron: 466
Cena: 39,99 zł
Tom cyklu: 1



Szabałow, Denis - "Prawo do użycia siły"

Przetrwanie usprawiedliwia?


„Prawo do użycia broni” wyróżnia się na tle serii „Uniwersum Metro 2033” realizmem i liczbą detali. To oczywiście nadal dość umowna wizja postapokalipsy, ale jednocześnie nie ma się wrażenia, że wszystkie pomysły autora zostały wyssane z palca.

Dmitry Glukhovsky narzuca dość luźne ramy dla powieści pisanych przez różnych autorów w realiach „Uniwersum Metro 2033”, ale jednak większość z nich jest wzorowana właśnie na debiutanckiej powieści Rosjanina: są nastawione na akcję i pokazanie zagrożeń tkwiących w postapokaliptycznym świecie. Czasem jednak pojawia się książka, która nie tyle przełamuje stereotypy, co dodaje do tej mieszanki coś więcej; albo też wyróżnia się dopracowaniem i zwróceniem uwagi na elementy w innych tekstach pomijane.
Na pierwszy rzut oka powieść Denisa Szabałowa jest typowym przedstawicielem „Uniwersum Metro 2033”. Opowiada ona historię ludzi z niewielkiego miasteczka, którzy przed zagładą atomową skryli się w schronie. Po latach muszą borykać się z promieniowaniem i mutantami, ale i innymi ludźmi oraz brakami w zapasach. To wszystko widzieliśmy już w licznych powieściach osadzonych w tym świecie i na tej warstwie nie należy spodziewać się niespodzianek.
Wydarzenia w powieści toczą się dwutorowo: rozdziały „teraźniejsze” przeplatają się z historią życia urodzonego już w schronie głównego bohatera. Jednakże w typowym dla serii anturażu autor wprowadza pewne – niewielkie, ale jednak – zmiany. Widoczny nacisk został położony na kwestie wojskowe i zachowanie stalkerów na powierzchni; czytelnik otrzymuje wiele detali dotyczących uzbrojenia i sprzętu (laikowi pewnie numery kodowe niewiele powiedzą, ale autor wyraźnie odrobił pracę domową). W połączeniu z fabułą nadaje to „Prawu do użycia broni” rzadkiego w serii realizmu.
Jednocześnie Szabałow cały czas stara się udzielić odpowiedzi na pytanie, czy skrajne okoliczności i chęć przeżycia usprawiedliwiają wyrządzanie krzywdy innym, znajdującym się w nieco lepszej lub podobnej sytuacji. Nie rozstrzyga tego jednoznacznie, ale wydaje się, że dopuszcza taką możliwość i ułatwia skłonienie się w jej kierunku odbiorcy poprzez symptomatyczne kreowanie charakterów postaci znajdujących się po dwóch przeciwnych stronach. Autorowi udało się znaleźć równowagę między wymogami fabularnymi a budowaniem psychologii postaci – rzecz dość zaskakująca w realiach „Uniwersum Metro 2033”, gdzie nacisk położony jest przede wszystkim na ten pierwszy aspekt. Oczywiście nie należy się spodziewać czegoś nadzwyczajnego, ale pojawiający się dylemat moralny (bardziej u czytelnika niż bohaterów) sprawia, że zaczyna się tę powieść odbierać nieco inaczej.
„Prawo do użycia siły” jest pierwszym tomem rozplanowanego na trzy części cyklu. Siłą rzeczy w finale opowieści czytelnik nie otrzymuje ostatecznych rozwiązań fabularnych, a urwane wątki i mające rozbudzić zainteresowanie strzępki informacji są w dużej mierze wprowadzone na siłę i wybijają narrację z pierwotnego rytmu. Mimo tego jest to jedna z najbardziej interesujących pozycji dziejących się w „Uniwersum Metro 2033”. Sprawiają to niewielkie zmiany, ale już one wystarczają, by spojrzeć na twórczość Szabałowa nieco przychylniejszym okiem.
Do książki dołączony został zbiór opowiadań wyłonionych w III edycji konkursu na utwór w realiach świata stworzonego przez Dmitra Glukhovsky’ego. „Echo zgasłego światła” to – podobnie jak wcześniejsze wydane w ten sposób antologie – przede wszystkim fanfiki, ale na poziomie nadającym się do czytania. Zaś całość osładza opowiadanie „Halny” Pawła Majki – może nie najlepsze w jego dorobku, ale trzymające jakość.



Autor: Tymoteusz Wronka


Dodano: 2016-07-31 08:55:08
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj "Mutanta"


Wygraj "Dragon Age: Cesarstwo masek"


Artykuły

Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady


 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e03)

Recenzje

Abercrombie, Joe - "Nim zawisną"


 Baxter, Stephen - "Ultima"

 Abercrombie, Joe - "Ostrze"

 Majka, Paweł - "Berserk. Spowiednik"

 Palmer, Ada - "Do błyskawicy podobne"

 Ruocchio, Christopher - "Imperium ciszy"

 Zbierzchowski, Cezary - "Distortion"

 Komuda, Jacek - "Westerplatte"

Fragmenty

 Foster, Alan Dean - "Obcy"

 Hendel, Paulina - "Droga Dusz"

 Cook, Glen - "Port Cieni"

 Zbierzchowski, Cezary - "Distortion"

 Rak, Radek - "Baśń o wężowym sercu"

 Petrucha, Stefan - "Marvel: Spider-Man. Wiecznie młody"

 Kańtoch, Anna - "Diabeł w maszynie"

 Bławatska, Helena P. - "Opowieści okultne"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2019 nast.pl     RSS      RSS