Patronat
Clarke, Arthur C. & Lee, Gentry - "Ogród Ramy"
Weeks, Brent - "Droga cienia" (wyd. 2024)
Ukazały się
Clarke, Arthur C. & Lee, Gentry - "Ogród Ramy"
Kelly, Greta - "Siódma królowa"
Parker-Chan, Shelley - "Ten, który zatopił świat" (zintegrowana)
Parker-Chan, Shelley - "Ten, który zatopił świat" (miękka)
Szokalski, Kajetan - "Jemiolec"
Patel, Vaishnavi - "Kajkeji"
Mortka, Marcin - "Szary płaszcz"
Maggs, Sam - "Jedi. Wojenne blizny"
Linki
|
|
|
Wydawnictwo: Jaguar Tytuł oryginału: The Siren Tłumaczenie: Małgorzata Kaczarowska Data wydania: Marzec 2016 ISBN: 978-83-7686-436-5 Oprawa: miękka Format: 130×200 mm Liczba stron: 300 Cena: 39,90 zł Rok wydania oryginału: 2009
|
Wykorzystywanie postaci z mitów i legend wciąż pozostaje nośną taktyką literacką. Od spektakularnego sukcesu komercyjnego sagi „Zmierzch”, w której wampiry i wilkołaki rywalizowały o względy ludzkiej dziewczyny, coraz to nowe rzesze pisarzy i pisarek próbują powtórzyć ten numer, a przynajmniej uszczknąć dla siebie nieco więcej dzięki modzie, jaka po „Zmierzchu” zapanowała. Mieliśmy już boom na wampiry, boom na anioły, demony a nawet zombie – wszystkie stały się w XXI wieku zaskakująco kochliwe. Nie można jednak eksploatować tego samego pomysłu w nieskończoność (czy aby na pewno?). W obrębie takiej mody literackiej muszą zachodzić pewne alternacje, żeby czytelnik miał choć złudzenie różnorodności.
Kiera Cass wywiązała się z tego zadania całkiem nieźle. Jej „Syrenę” można opisać w taki sposób: główna bohaterka powieści, Kahlen, nieomal traci życie. Gdy tonie, z pomocą przychodzi jej Matka Ocean. Dzięki interwencji Matki, Kahlen pozostaje przy życiu, jednak zostaje zamieniona w syrenę. Jako syrena, bohaterka nie przybiera wyglądu ani uskrzydlonych kobiet z greckiej mitologii (tak, w mitologii syreny były w połowie kobietami, w połowie ptakami), ani postaci à la Arielka z disneyowskiej produkcji. Zachowuje swój normalny wygląd, jej ciało staje się niezniszczalne i wciąż młode. Nie traci nawet głosu, tyle że... cóż, jego użycie sprawia, że słuchacz czuje nieodpartą chęć utonięcia. Nawet, jeśli w pobliżu nie ma żadnego zbiornika z wodą – kran czy szklanka okazują się wtedy wystarczające. Kahlen stara się więc zachować ciszę, aż do momentu, gdy Matka Ocean znów upomni się o ofiarę...
W takim wydaniu książka mogłaby być niezła. Ale to zupełnie nie ten gatunek. Faktycznie przedstawiona powyżej historia dotyczy Kahlen, bohaterki Syreny, jednak to tylko mroczne tło raczej cukierkowej powieści. Kahlen ma bowiem jako syrena przepracować dla Matki sto lat, po których straci pamięć i wróci do normalnego życia. Trzyma się tej myśli i marzeń o zwyczajnym funkcjonowaniu, kiedy poznaje Akinlia, młodego rybaka, w którym się zakochuje. Związki w świecie syren są jednak zabronione. A nawet, gdyby nie były, to są też niebezpieczne.
„Syrena” to fajny pomysł, który po prostu został zmarnowany konwencją romansu paranormalnego. Co prawda zamiana głównej bohaterki w syrenę jest nieco kłopotliwa ze strony formalnej – bo taka bohaterka nie prowadzi za wielu rozmów i książce brakuje dynamizujących opowieść dialogów, ale ten mankament dałoby się jeśli nie obejść, to przynajmniej zrekompensować. A tak? Mamy niepotrzebny zalew emocjonalnych wynurzeń bohaterki, jej wieczne rozchwianie, bezustanne marzenia. Dostajemy kolejną sentymentalną nastolatkę, stylizowaną na damę z pierwszych dekad XX wieku, którą jest tylko wtedy, gdy należy podkreślić jej delikatność i kruchość, ale już nie wtedy, gdy przyjmuje nazbyt nowoczesne poglądy na różne sprawy i konwencje społeczne.
Ocena „Syreny” jest trudna i zależy od przyjętej perspektywy. Jeśli przymkniemy oko na konwencję i będziemy ją rozważać jako powieść, to jest ona słaba. Ale w obrębie romansu paranormalnego, czyli gatunku słabego niejako z definicji, Syrena wypada przynajmniej ciekawie. Schemat nie jest oryginalny, ale jego realizacja całkiem pomysłowa.
Autor: Aleksander Krukowski
Dodano: 2016-07-17 13:01:16
-Jeszcze nie ma komentarzy-
|
|
|
Artykuły
Plaża skamielin
Zimny odczyt
Wywiad z Anthonym Ryanem
Pasje mojej miłości
Ekshumacja aniołka
Recenzje
Brzezińska, Anna - "Mgła"
Kay, Guy Gavriel - "Dawno temu blask"
Lindgren, Torgny - "Legendy"
Miles, Terry - "Rabbits"
McCammon, Robert - "Królowa Bedlam"
Simmons, Dan - "Czarne Góry"
Sanderson, Brandon - "Yumi i malarz koszmarów"
Bardugo, Leigh - "Wrota piekieł"
Fragmenty
Mrozińska, Marta - "Jeleni sztylet"
Brzezińska, Anna - "Mgła"
Rothfuss, Patrick - "Wąska droga między pragnieniami"
Clarke, Arthur C. & Lee, Gentry - "Ogród Ramy"
Sablik, Tomasz - "Próba sił"
Kagawa, Julie - "Żelazna córka"
Pratchett, Terry - "Pociągnięcie pióra. Zaginione opowieści"
Crouch, Blake - "Upgrade. Wyższy poziom"
|