NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Sullivan, Michael J. - "Epoka legendy"

Silverberg, Robert - "W dół do ziemi" (Wymiary)

Ukazały się

Kade, Kel - "Mag bez reputacji"


 Domagalski, Dariusz - "I niechaj cisza wznieci wojnę"

 Dębski, Rafał - "Gwiazdozbiór kata"

 Larson, B.V. - "Świat Miasta"

 Mortka, Marcin - "Karaibska krucjata. La Tumba de las Piratas" 2024

 Antologia - "Imagination. Tom 1"

 Chakraborty, Shannon - "Przygody Aminy Al-Sirafi"

 Pilipiuk, Andrzej - "Okiść"

Linki

Le Fanu, Joseph Sheridan - "W ciemnym zwierciadle"
Wydawnictwo: Zysk i S-ka
Tytuł oryginału: In a Glass Darkly
Tłumaczenie: Maria Czarnecka
Data wydania: Maj 2015
ISBN: 978-83-7785-184-5
Oprawa: twarda
Format: 135×205 mm
Liczba stron: 550
Cena: 39,90 zł
Rok wydania oryginału: 1872



Le Fanu, Joseph Sheridan - "W ciemnym zwierciadle"

Ambiwalencja klasyki



Joseph Sheridan Le Fanu to swego rodzaju „brakujące ogniwo”. Publikując „W ciemnym zwierciadle” w 1872 roku (krótko przed swoją śmiercią), lokuje się pomiędzy utworami romantyków: Edgara Allana Poe (zm. w 1849) i Ernsta Theodora Hoffmanna (zm. w 1822) a modernistów, na przykład Arthura Machena (zm. w 1947) czy Algernona Blackwooda (zm. w 1951). Samo jego pisarstwo również zawieszone zostaje gdzieś pomiędzy tymi epokami – choć nie znaczy to w żadnym wypadku, że przepełnia je realistyczna maniera doby pozytywizmu.

Choć ten trop nie jest krańcowo mylny. „W ciemnym zwierciadle” to zbiór pięciu opowiadań: „Zielona herbata”, „Prześladowca”, „Sędzia Harbottle”, „Pokój w gospodzie Le Dragon Volant” i „Carmilla”. Wszystkie ujęte są w ramę narracyjną mającą uwiarygodnić tekst – ot, zabieg znany od dawna i popularny zwłaszcza w romantyzmie (pamiętacie Goethego i „Cierpienia młodego Wertera”?). Tutaj dodatkową „powagę sytuacji” wprowadza fakt, że mamy do czynienia z zapiskami doktora Martina Hesseliusa, badacza chorób psychicznych. To przedstawiciel świata nauki, jednak przełamuje obraz oświeceniowego racjonalisty szczególnym upodobaniem do spraw dziwnych i niewyjaśnionych. Lub właściwie: mogących znaleźć więcej niż jedno wytłumaczenie. Notatki poczciwego i nieodżałowanego doktora prezentuje nam w wyborze jego uczeń, który także okrasza poszczególne opowiadania swoimi prologami.

Istota opowiadań zawartych w tym zbiorze – z wyjątkiem „Pokoju w gospodzie Le Dragon Volant” – polega na tym dziwnym zawieszeniu pomiędzy racjonalnym i irracjonalnym: na dwojakiej możliwości wyjaśniania historii. Nie wiemy, czy przedstawione wydarzenia są skutkiem choroby nieszczęsnych bohaterów, czy może to ingerencja istot nadprzyrodzonych. I to ta niewiedza jest kluczem. Gdyby bowiem można było odczytywać je tylko na jeden sposób, byłyby albo opowiadaniami realistycznymi, albo fantastycznymi, tymczasem wpisują się w kanon utworów niesamowitych, i to jeszcze zanim Freud spopularyzował ten termin w eseju „Niesamowite”.

Poza ontologicznym zawieszeniem pewnych zjaw oraz chęcią sięgania po racjonalne możliwości wyjaśnienia tak zwanych zjawisk parapsychicznych – które będą hitem u progu modernizmu – „W ciemnym zwierciadle” wyraźnie ciąży ku swym poprzednikom w klimacie i scenerii, z jakich korzysta. Mamy tu cały arsenał gotyckich rekwizytów: zamki w odległych krainach, zamglone uliczki, nawiedzone karczmy, zjawy, wampiry i tak dalej. Pod tym względem Le Fanu nie jest szczególnie oryginalny, choć wykorzystanie tych elementów bywa twórcze (np. połączenie wampiryzmu z motywem miłości lesbijskiej w „Carmilli” zapewniło mu – nomen omen – nieśmiertelność). Niestety w parze z tym idzie język, który stanowi pewną barierę dla współczesnego czytelnika. Można próbować go bronić, twierdząc, że „to tworzy klimat”, jednak nie wydaje mi się, by tego rodzaju obcość pozwalała w klimat się zaangażować, co przecież jest kluczowe w literaturze tego typu.

„W ciemnym zwierciadle” to zbiór, który w XXI wieku musi budzić mieszane uczucia. Są w nim elementy ponadczasowe, są też takie, wynikające wyraźnie z kontekstu kulturowego i literackiego. Można go czytać raczej pomimo tych drugich, bo banał o tym, że „tego typu dzieła należy znać” w tym wypadku akurat się sprawdza.


Autor: Aleksander Krukowski
Dodano: 2015-08-27 09:28:00
Komentarze

Sortuj: od najstarszego | od najnowszego

Kjarik - 11:24 28-08-2015
"Istota opowiadań zawartych w tym zbiorze [...] polega na tym dziwnym zawieszeniu pomiędzy racjonalnym i irracjonalnym: na dwojakiej możliwości wyjaśniania historii"

To chyba przekonało mnie do zakupu.

Komentuj


Artykuły

Plaża skamielin


 Zimny odczyt

 Wywiad z Anthonym Ryanem

 Pasje mojej miłości

 Ekshumacja aniołka

Recenzje

Sherriff, R.C. - "Rękopis Hopkinsa"


 Kelly, Greta - "Lodowa Korona"

 Harpman, Jacqueline - "Ja, która nie poznałam mężczyzn"

 Baldree, Travis - "Księgarnie i kościopył"

 Herbert, Brian & Anderson, Kevin J. - "Dziedzic Kaladanu"

 Lee, Fonda - "Dziedzictwo jadeitu"

 Fonstad, Karen Wynn - "Atlas śródziemia"

 Fosse, Jon - "Białość"

Fragmenty

 Wells, Martha - "Wiedźmi król. Witch King"

 Howey, Hugh - "Zmiana"

 Silverberg, Robert - "W dół do ziemi" (Wymiary)

 Niven, Larry & Pournelle, Jerry - "Pyłek w Oku Boga"

 Silverberg, Robert - "Księga czaszek"

 Scalzi, John - "Wojna starego człowieka" (Wymiary)

 Grimwood, Ken - "Powtórka"

 Lewandowski, Maciej - "Grzechòt"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2024 nast.pl     RSS      RSS