NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Martine, Arkady - "Pustkowie zwane pokojem"

McGuire, Seanan - "Pod cukrowym niebem / W nieobecnym śnie"

Ukazały się

Kingfisher, T. - "Cierń"


 Howard, Robert E. - "Conan. Księga pierwsza"

 Lloyd Banwo, Ayanna - "Kiedy byłyśmy ptakami"

 Jadowska, Aneta - "Tajemnica domu Uklejów"

 Sablik, Tomasz - "Mój dom"

 Pilipiuk, Andrzej - "Czasy, które nadejdą"

 Szmidt, Robert J. - "Szczury Wrocławia. Dzielnica"

 Bordage, Pierre - "Paryż. Lewy brzeg"

Linki

Fowles, John - "Mag"
Wydawnictwo: Zysk i S-ka
Tytuł oryginału: The Magus
Tłumaczenie: Ewa Fiszer
Data wydania: Kwiecień 2015
ISBN: 978-83-7785-674-1
Oprawa: miękka
Format: 155×235mm
Liczba stron: 704
Cena: 49,00 zł
Rok wydania oryginału: 1965



Fowles, John - "Mag"

Inicjacja w wolność


Bez względu na to, czy będziemy mówić o magii okultystycznej, czy o magii ludowej, w każdym wypadku zagłębienie się w jej arkana wymaga od adepta wytrwałości, za którą zostaje ostatecznie nagrodzony. To samo dotyczy pierwszej powieści uznanego brytyjskiego pisarza, Johna Fowlesa, pod tytułem „Mag”. To historia licząca 700 stron, której poznanie odbywa się stopniowo, z pewnym wysiłkiem, uważnością i starannością, sprawiającymi niezwykłą przyjemność - uczestniczenia w grze fikcji.

Jest kilka powodów, dla których wydana w 1965 roku książka Fowlesa (postrzegana przez rozmaitych krytyków jako jedna z ważniejszych książek postmodernistycznych) osiągnęła wielki sukces. To prosta w zarysie historia młodego, 25-letniego nauczyciela języka angielskiego, który staje przed życiowymi problemami aktualnymi dla jego rówieśników także dziś. Nicholas Urfe traci cel i sens życia. Praca nie daje mu satysfakcji a powierzchowne relacje z kobietami kończy równie łatwo, jak zaczyna. Kiedy sytuacja się zmienia i staje w obliczu prawdziwego uczucia, ucieka ze strachu przed zaangażowaniem. Rozpoczyna pracę na niewielkiej greckiej wyspie, gdzie dawne demony znów go dopadają. Kiedy popada w coraz większą melancholię i zniechęcenie godne diuka des Esseintes, spotyka ekscentrycznego bogacza, Maurice'a Conchisa. Między mężczyznami zawiązuje się specyficzna relacja, której istoty i charakteru główny bohater nie jest do końca pewien...

Conchis, który jest wyraźnie wzorowany na historycznej postaci pisarza i maga Aleistera Crowleya, wikła Nicholasa w tajemniczą grę emocji i woli. Aranżuje niezwykle ciekawy i przejmujący eksperyment, w którym Anglik odgrywa rolę królika doświadczalnego. A jednak Conchis, podejrzewany między innymi o kolaborację z nazistami w czasie wojny (o tym, czy i jak Crowley współpracował z nazistami, traktuje świetna książka Marco Pasiego „Aleister Crowley and the Temptation of Politics”), nie jest zwykłym sadystą. Można powiedzieć, że jego intencje są szlachetne, ale metody... kontrowersyjne. A więc Nicholas, a wraz z nim także czytelnik, zostaje uwikłany w sieć iluzji, emocji i erotyki. Wszystko to staje się bardzo mroczne, jak w dobrym thrillerze. Bohater musi przejść przez ogień, przetrwać próbę, uwolnić się od ograniczeń i sięgnąć po wolność.

Dużo w „Magu” odwołań i intertekstualności, które czynią lekturę jeszcze bardziej atrakcyjną. Najbardziej oczywistym nawiązaniem jest psychoanaliza i wszelkie umysłowe gierki, ku którym stwarza okazje. Ale jest to psychoanaliza późniejsza, bardziej Jungowska a nawet Reichowska), niż Freudowska. Do tego powiązana ze starożytnymi misteriami, mistycyzmem i ezoterycznym kostiumem, mocno dopasowanym do kontrkulturowej mody. Nawet jeśli nie zawsze ma to sens z naukowego (jeśli zgodzimy się w ogóle psychoanalizę nazwać nauką) punktu widzenia, to jest bardzo atrakcyjne i bardzo uwodzące. Poza tym cała powieść przepełniona jest aluzjami literackimi. Do Szekspira, Dickensa, markiza de Sade i wielu, wielu innych pisarzy i dzieł. Jak większość tekstów postmodernistycznych, można i tu mówić o „książce o książkach” czy „tekście o tekstach”, dającym erudycie używanie.

Wreszcie nie można zapominać o najważniejszym. Choć „Mag” to dziwna historia inicjacji młodego mężczyzny, to jest też niezwykle realistyczna w swej warstwie psychologicznej i bardzo aktualna w poruszanej tematyce. To losy dojrzewającego, doroślejącego człowieka, który 50 lat temu stawał przed identycznymi dylematami, przed jakimi stajemy dziś. To rozrachunek z naiwnymi ideałami nastoletniości i próba poszukiwań nowych reguł gry. A także gruntowna analiza sensu samych reguł, ograniczania wolności suchej, jak i - przede wszystkim - własnej. Doskonała lektura.


Autor: Aleksander Krukowski
Dodano: 2015-08-13 13:49:08
Komentarze

Sortuj: od najstarszego | od najnowszego

KuraWGaciach - 09:50 14-08-2015
Skoro to takie dobre to muszę przeczytać! Czy mógłbyś jednak mnie naprowadzić - to science fiction, fantasty, cyberpunk czy steampunk?

Fidel-F2 - 10:47 15-08-2015
żadne z powyższych

nosiwoda - 20:14 15-08-2015
Oj, ale Orcio to wie.

Fidel-F2 - 08:20 19-08-2015
nie wiem, nie znam gościa

Komentuj


Artykuły

Plaża skamielin


 Zimny odczyt

 Wywiad z Anthonym Ryanem

 Pasje mojej miłości

 Ekshumacja aniołka

Recenzje

Hoyle, Fred - "Czarna chmura"


 Simmons, Dan - "Modlitwy do rozbitych kamieni. Czas wszystek, światy wszystkie. Miłość i śmierć"

 Brzezińska, Anna - "Mgła"

 Kay, Guy Gavriel - "Dawno temu blask"

 Lindgren, Torgny - "Legendy"

 Miles, Terry - "Rabbits"

 McCammon, Robert - "Królowa Bedlam"

 Simmons, Dan - "Czarne Góry"

Fragmenty

 Mara, Sunya - "Burza"

 Mrozińska, Marta - "Jeleni sztylet"

 Brzezińska, Anna - "Mgła"

 Rothfuss, Patrick - "Wąska droga między pragnieniami"

 Clarke, Arthur C. & Lee, Gentry - "Ogród Ramy"

 Sablik, Tomasz - "Próba sił"

 Kagawa, Julie - "Żelazna córka"

 Pratchett, Terry - "Pociągnięcie pióra. Zaginione opowieści"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2024 nast.pl     RSS      RSS