NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Cameron, Miles - "Straszny smok"

Kosik, Rafał - "Różaniec"

Ukazały się

Meyer, Marissa - "Cinder"


 Sanderson, Brandon - "Dawca przysięgi", część 1

 Bardugo, Leigh - "Język cierni"

 Orbitowski, Łukasz - "Exodus"

 Kossakowska, Maja Lidia - "Zakon Krańca Świata", tom 2 (wyd.3)

 King, Stephen & Chizmar, Richard - "Pudełko z guzikami Gwendy"

 Pilipiuk, Andrzej - "Norweski dziennik 3: Północne wiatry" (twarda)

 Duncan, Alexandra - "Głęboka próżnia"

Linki



Gaiman, Neil - "Drażliwe tematy: Krótkie formy i punkty zapalne"
Wydawnictwo: Mag
Tytuł oryginału: Trigger Warning
Tłumaczenie: Paulina Braiter
Data wydania: Kwiecień 2015
ISBN: 978-83-7480-538-4
Oprawa: twarda
Liczba stron: 352
Cena: 35,00 zł
Rok wydania oryginału: 2015



Gaiman, Neil - "Drażliwe tematy"

Zbieranina


Kolejny, najnowszy zbiór krótkich form autorstwa Neila Gaimana to rozbudowana, różnorodna i niezwykle ciekawa propozycja, skierowana głównie do fanów brytyjskiego pisarza. „Drażliwe tematy” sięgają bowiem do rozmaitych źródeł i inspiracji, w świetle których nabierają odpowiednich znaczeń, lecz sens tej gry będzie znany tylko czytelnikowi mającemu świadomość kontekstu. Podobnie rzecz ma się z rozmaitymi nawiązaniami, aluzjami czy kontynuacjami.

Weźmy na przykład Żeńskie końcówki, jeden z najwyraźniejszych utworów w tym zbiorze. To list miłosny napisany przez krakowskiego (!!!) artystę ulicznego odgrywającego rolę tak zwanej żywej statuy (żywego posągu itd.). Adresatką listu jest jedna z mijających go często kobiet, Amerykanka. Początkowo pełen ckliwości i typowych dla tego typu wyznań klisz, z każdym kolejnym akapitem list ten staje się coraz bardziej niepokojący a autor potencjalnie niebezpieczny w swoim zapamiętaniu. Sam utwór działa, i to działa nieźle, ale dodatkowo zwiększa jego atrakcyjność biografia autora, który pewnego dnia poznał, a później poślubił Amandę Palmer, dawniej wokalistkę The Dresden Dolls, a jeszcze dawniej - uliczną artystkę, odgrywającą rolę... tak, żywego posągu („I can paint my face and stand very very still, it's not very practical but it still pays the bills”, śpiewała Amanda w The Perfect Fit). Albo zamykający zbiór Czarny pies, którego głównym bohaterem jest niejaki Cień. To ciągle dobre opowiadanie, nawet jeśli nie wiemy, co przydarzyło się Cieniowi w „Amerykańskich bogach”. Choć oczywiście nie zrozumiemy wtedy, dlaczego miałby się bać psa swojego ojca.

Pod względem formalnym „Drażliwe tematy” nie posiadają większej konsekwencji. Zgodnie z podtytułem, traktować je należy jako „krótkie formy”, ale nawet nie - typowe w polskiej literaturze - „krótkie formy prozatorskie”, bo znajdziemy tu również kilka wierszy (bardzo słabych wierszy, co przynajmniej częściowo można zrzucić na tłumaczenie). Mamy więc wspomniany list miłosny, wiersze, Kalendarz opowieści, czyli zbiór 12 miniatur przyporządkowanych poszczególnym miesiącom, a nawet... wypełniony kwestionariusz. Większość oczywiście stanowią opowiadania, ale i wśród nich możemy wyróżnić wiele gatunków. Są baśnie, a w zasadzie nowoczesne interpretacje baśni; choć spełniają wiele konwencjonalnych wyznaczników, jak na przykład Śpiąca i wrzeciono - mashup „Śpiącej królewny” z „Królewną Śnieżką”. Są horrory, legendy, opowieści niesamowite. Jest nawet jedno opowiadanie o Sherlocku Holmesie (Śmierć i miód), choć wykracza poza konwencję detektywistyczną, a także fanfik Doctora Who (Godzina Nic). Nie można się nudzić.

Oprócz dużego rozstrzału gatunkowego, zauważyć możemy także - niestety! - różny poziom artystyczny prezentowanych utworów. Niektóre z nich są naprawdę dobre i wciągające, ale część pozostawia czytelnika bez zachwytu. Księżycowy labirynt czy Klik-Klak Grzechotka, krótkie opowieści grozy realizują dość już wyświechtane schematy, i choć opierają się na gwałtownym zwrocie fabularnym w zakończeniu, to jest on przewidywalny i rozczarowujący. Problem z Cassandrą to z kolei doskonały pomysł - historia o wymyślonej za młodu dziewczynie, która po latach nagle pojawia się naprawdę - z okropnym zakończeniem. Tak, jakby trzeba było koniecznie zakończyć utwór i wybronić się jakimś zwrotem fabuły, marnując pierwotny pomysł.

Być może taki to już los zbiorów - że sprzedaje się w nich utwory i dobre, i słabe. Te, które powstały kiedyś na potrzeby konkretnej okazji, zamówienia czy chwili, i te, nad którymi pracowało się przez dłuższy czas. Te, które wydrukowane zostały w jakichś zbiorach, czasopismach czy wydaniach okolicznościowych, jak i rzeczy zupełnie nowe. Choć w Polsce akurat „Drażliwe tematy” to praktycznie same nowości, o ile ktoś nie dotarł wcześniej do oryginalnych tekstów. A co właściwie je łączy? Według autora - to waśnie ta tytułowa drażliwość. Dotykanie pewnych obszarów wrażliwości (bądź duszy, jeśli wolicie taki język), które nie wywołuje ani strachu, ani wstrętu, lecz ten osobliwy niepokój... Cóż, zdanie Gaimana w tym temacie wydaje się nakreślone na wyrost. To raczej pobożne życzenie, którego nie udało mu się do końca zrealizować. Niektóre opowiadania rzeczywiście mogłyby pasować do tak kreślonych ram, dużo jednak znika z pamięci zaraz po przeczytaniu.


Autor: Aleksander Krukowski
Dodano: 2015-07-23 18:35:00
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wykraj "Tekst" Glukhovsky'ego


Artykuły

Drugi wywiad z Rafałem Kosikiem


 Gra o tron subiektywnym okiem (s07e07)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s07e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s07e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s07e04)

Recenzje

Tregillis, Ian - "Wyzwolenie"


 Adams, Douglas - "Restauracja na końcu wszechświata. Życie, wszechświat i cała reszta"

 Chima, Cinda Williams - "Zaklinacz ognia"

 Gaiman, Neil - "Księga cmentarna"

 Carroll, Sean - "Nowa perspektywa. Pochodzenie życia, świadomości i Wszechświata"

 Butcher, Jim - "Zdrajca"

 Nagata, Linda - "W stronę mroku"

 Golden, Christie - "Arthas. Przebudzenie króla Lisza"

Fragmenty

 Sanderson, Brandon - "Dawca przysięgi", część 1 #1

 Bourne, J.L. - "Więcej niż wygnanie"

 Basztowa, Ksenia & Iwanowa, Wikoria - "Ciężko być najmłodszym"

 Wegner, Robert M. - "Każde martwe marzenie"

 Kisiel, Marta - "Dożywocie"

 Kańtoch, Anna - "Niepełnia"

 Hudner, Kennedy - "Cel uświęca środki"

 Jadowska, Aneta - "Szamańskie tango"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2017 nast.pl     RSS      RSS