NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Cameron, Miles - "Straszny smok"

Kosik, Rafał - "Różaniec"

Ukazały się

Meyer, Marissa - "Cinder"


 Sanderson, Brandon - "Dawca przysięgi", część 1

 Bardugo, Leigh - "Język cierni"

 Orbitowski, Łukasz - "Exodus"

 Kossakowska, Maja Lidia - "Zakon Krańca Świata", tom 2 (wyd.3)

 King, Stephen & Chizmar, Richard - "Pudełko z guzikami Gwendy"

 Pilipiuk, Andrzej - "Norweski dziennik 3: Północne wiatry" (twarda)

 Duncan, Alexandra - "Głęboka próżnia"

Linki



Gibson, William - "Trylogia Ciągu"
Wydawnictwo: Mag
Cykl: Trylogia Ciągu
Kolekcja: Artefakty
Tytuł oryginału: Neuromancer, Count Zero, Mona Lisa Overdrive
Tłumaczenie: Piotr W. Cholewa
Data wydania: Kwiecień 2015
ISBN: 978-83-7480-540-7
Oprawa: twarda
Format: 135x215
Liczba stron: 784
Cena: 59,00 zł
Rok wydania oryginału: 1984, 1986, 1988



Gibson, William - "Trylogia Ciągu"

Z niegośmy wszyscy


Podczas lektury wydanej właśnie przez Maga jednotomowej edycji Trylogii Ciągu Williama Gibsona nurtowały mnie myśli o potencjalnym, niestety zapewne niemożliwym do zrealizowania, eksperymencie: podrzuceniu pierwszej części, czyli „Neuromancera”, do lektury komuś, kto śledzi współczesną fantastyczną literaturę czy kino, a kto o Gibsonie czy o jego książkach nigdy nie słyszał. Oczywiście należałoby też ukryć informację, że od pierwszego wydania „Neuromancera” w Stanach Zjednoczonych minęło właśnie 31 lat, a i od jego ukazania się w Polsce lat 23 (skądinąd tłumaczenie Piotra W. Cholewy pochodzi właśnie z tamtej edycji – i chwilami prosi się o uaktualnienie). Jak mógłby zareagować taki teoretyczny, acz zapewne nieistniejący czytelnik?
Niewątpliwie stwierdziłby, że dziesiątki motywów obecnych na łamach powieści są mu doskonale znane. Główny bohater, cyberkowboj Case z nieodłącznym dekiem w dłoniach widzący sens życia jedynie w żeglowaniu po wirtualnej rzeczywistości, w matrycy cyfr, bitów i sztucznych inteligencji. Oblane zimnym światłem neonów Tokio. Groźnie fascynująca Molly, tajemnicza, doświadczona kobieta w ciemnych okularach. Wplątana w losy wirtualnych korporacji rastafariańska społeczność Syjonu. Narkotyczne dermy, pozwalające odczuwać czyjeś doznania symstymy, wycięcie pamięci czy dekonstrukcja osobowości jako sposób na ratunek czy ostateczne marzenie, ba, nawet bezpieczny nadmorski azyl jako miejsce poza rzeczywistością, pozwalające odnaleźć (czy może zagubić) spokój ducha. Wpływu powieści Gibsona na to, co wydarzyło się w popkulturze później, i to nie tylko w jej stricte cyberpunkowej odnodze, nie sposób przecenić.
Aż trudno uwierzyć, że „Neuromancer” był powieścią debiutancką, napisaną w 1984 roku na zamówienie przez parającego się wcześniej przeróżnymi zawodami trzydziestosześciolatka. Drugi i trzeci tom ukazały się w przeciągu czterech kolejnych lat. Pojawiający się w zbiorowym tytule Ciąg to aglomeracja pokrywająca gęsto zurbanizowane wschodnie wybrzeże Stanów. Wspomnianego wyżej Case’a poznajemy jako spłukanego, a co gorsza fizycznie pozbawionego możliwości wchodzenia do matrycy przez poprzednich pracodawców frustrata błąkającego się po tokijskich barach. Wkrótce pojawia się przed nim szansa odzyskania dawnych umiejętności: oferta, przekazana przez nieznajomą Molly, wiąże się jednak z koniecznością wypełnienia tajemniczego zadania; co więcej, nie wiadomo kto, czy też co, za misją stoi... Fabuła prowadzi nas przez kontynenty i równoległe cyberświaty, zmierzając ku konfrontacji z rodzinną superkorporacją Tessier-Ashpool i ostatecznie ku spotkaniu z Wintermute’em i Neuromancerem, dwoma awatarami tej samej SI, która do tej pory ma niewiele równie fascynujących literackich odpowiedników. Powieść stanowi w pełni zamkniętą całość, co sugeruje nawet jej ostatnie zdanie, zdające się ostatecznie zamykać opowiadaną historię.
Druga część trylogii. „Graf zero”, dzieje się jakiś czas później. Tym razem pytaniom o naturę świadomości zaczyna towarzyszyć mistycyzm rodem z Haiti, cyberprzestrzeń staje się areną zmagań o naturze wręcz demonicznej, a do wątków z pierwszej części dołączają opowieści o biosofcie, nośniku wspomnień i wiedzy. Równoległe narracje przedstawiające – będącego odpowiednikiem Case’a Turnera – młodego hakera Bobby’ego wplątującego się w aferę sięgającą daleko poza jego ambicje czy wiedzę i Marly odgrywającą rolę detektywa w świecie sztuki nowoczesnej łączą się dopiero pod koniec powieści.
Precyzyjne związki między okultystyczną cyberrzeczywistością „Grafa Zero” a wydarzeniami z „Neuromancera” poznajemy dopiero w „Monie Lizie Turbo”. Tu kluczową rolę odgrywają, obecne już w pierwszej części, motywy filmowe. Na scenę wraca firma Tessier-Ashpool oraz groźna Molly, haitiańskie cyberbóstwa odsłaniają do pewnego stopnia swoje wirtualne tożsamości, a efektowne zakończenie otwiera kolejną furtkę, za którą kryją się SI innych światów...
O ile kolejnym częściom trylogii (a zwłaszcza drugiej) zdaje się brakować nieco do rewelacyjnego poziomu „Neuromancera”, to wspomniany na początku hipotetyczny czytelnik i tak uznałby, że – oprócz iskrzenia się bogactwem obecnych współcześnie w kulturze popularnej motywów – wszystkie trzy książki są po prostu świetną lekturą. Cykl Gibsona to literatura nie tylko ważna, ale i też dobra. Czekamy na kolejne równie udane Artefakty.


Autor: Adam Skalski
Dodano: 2015-06-08 08:32:57
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wykraj "Tekst" Glukhovsky'ego


Artykuły

Drugi wywiad z Rafałem Kosikiem


 Gra o tron subiektywnym okiem (s07e07)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s07e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s07e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s07e04)

Recenzje

Tregillis, Ian - "Wyzwolenie"


 Adams, Douglas - "Restauracja na końcu wszechświata. Życie, wszechświat i cała reszta"

 Chima, Cinda Williams - "Zaklinacz ognia"

 Gaiman, Neil - "Księga cmentarna"

 Carroll, Sean - "Nowa perspektywa. Pochodzenie życia, świadomości i Wszechświata"

 Butcher, Jim - "Zdrajca"

 Nagata, Linda - "W stronę mroku"

 Golden, Christie - "Arthas. Przebudzenie króla Lisza"

Fragmenty

 Sanderson, Brandon - "Dawca przysięgi", część 1 #1

 Bourne, J.L. - "Więcej niż wygnanie"

 Basztowa, Ksenia & Iwanowa, Wikoria - "Ciężko być najmłodszym"

 Wegner, Robert M. - "Każde martwe marzenie"

 Kisiel, Marta - "Dożywocie"

 Kańtoch, Anna - "Niepełnia"

 Hudner, Kennedy - "Cel uświęca środki"

 Jadowska, Aneta - "Szamańskie tango"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2017 nast.pl     RSS      RSS