NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Szmidt, Robert J. - "Ostatnia misja Asgarda"

Pullman, Philip - "Zorza Polarna"

Ukazały się

Komuda, Jacek - "Wilcze gniazdo" (wyd. 4)


 Piekara, Jacek - "Mój przyjaciel Kaligula" (2019)

 Ziemiański, Andrzej - "Pułapka Tesli" (wyd. 2)

 Manguel, Alberto; Guadalupi, Gianni - "Słownik miejsc wyobrażonych"

 King, Stephen - "Instytut"

 Parowski, Maciej - „Wasz cyrk, moje małpy. Chronologiczny alfabet moich autorów”, tom 2

 Lewicka, Anna - "Moc"

 Brennan, Marie - "W labiryncie smoków"

Linki

Kozak, Magdalena - "Łzy diabła"
Wydawnictwo: Insignis
Data wydania: Marzec 2015
ISBN: 978-83-63944-78-0
Oprawa: miękka
Format: 140 mm x 209 mm
Liczba stron: 752
Cena: 39,99 zł



Kozak, Magdalena - "Łzy diabła"

Sięgając po „Łzy diabła”, najnowszą powieść Magdaleny Kozak, warto wiedzieć, że nie jest to typowa opowieść o wojnie w Afganistanie, a przynajmniej nie taka, jakiej można się spodziewać po internetowej reklamie. Na pozór wszystko się zgadza – z jednej strony wojska rządzące wspomagane przez zagranicznych doradców (vide Afgańczycy i Amerykanie) z drugiej terroryści (talibowie). Niby klarowny podział na tych dobrych i złych, ale to tylko pozory.
Powieść Kozak to dwa przeplatające się wątki: historia kampanii wojskowej młodego księcia Izzata i wyrastającego na bohatera ludu bojownika o imieniu Znajda. Takie prowadzenie narracji pozwala na dokładne przyjrzenie się obu stronom konfliktu, ich pobudkom, ambicjom a także stosowanym metodom. Warto przy tym zwrócić uwagę, że autorka pomija kwestie religijne konfliktu. Dla bojowników najważniejsza jest "Sprawa", dla wojsk królestwa Farji powiększenie terytorium państwa – jakiekolwiek sprawy dotyczące wiary pozostają poza strefą ich zainteresowań. Rozwiązanie z gatunku tych bezpiecznych, ale równocześnie oddalające porównanie z autentycznym konfliktem w Afganistanie.
Prawdziwe są za to kwestie militarne, które stanowią najmocniejszą stronę powieści. Kozak z dużym znawstwem ukazuje technikę i sposoby walki każdej ze stron konfliktu. Śmigłowce, siły specjalne, zaawansowana logistyka i wywiad, a naprzeciwko dywersja, element zaskoczenia czy umiejętności korzystania z ukształtowania terenu. Opisy walk tak tchną realizmem, że można być pewnym, iż sama pisarka brała udział w części tych wydarzeń (ostrzelanie obozu wojskowego) lub poznała ich przebieg z pierwszej ręki. Co istotne w książce, tak jak w prawdziwej walce, w decydujących momentach nie liczy się wyłącznie wyszkolenie i jakość uzbrojenia, lecz także szybkość podejmowania decyzji i zimna krew. Dodaje to opowiadanej historii dramatyzmu, a przede wszystkim autentyczności.
Sporo miejsca Kozak poświęca zagadnieniu wojny. Na przykładzie głównych bohaterów pokazuje, jak walka zmienia człowieka. W ogniu starć miejsce młodzieńczego idealizmu zastępuje pragmatyzm i chęć przeżycia, a czyny, które do tej pory nie licowały z honorem, stają się środkami prowadzącymi do celu. Wojna to również polityka. Nawet największy sukces militarny może być zaprzepaszczony przez złą decyzję rządzących, a porażka stać się propagandowym sukcesem. Tutaj brak miejsca na marzenia – liczą się pieniądze i władza. Pisarka pokazuje, że ideały są ważne wyłącznie dla żołnierzy i bojowników bezpośrednio zaangażowanych w konflikt, dla ich przełożonych są to już tylko puste frazesy.
Sama fabuła „Łez diabła” rozwija się dość ospale i osoby przyzwyczajone do szybkiego tempa znanego z cyklu o „Nocarzach” mogą poczuć się zniechęcone. Początkowo mocno zastanawia również sympatia, z jaką autorka pisze o Znajdzie i jego towarzyszach, którzy, bądź co bądź, są terrorystami. W miarę rozwoju fabuły zaczynamy się jednak domyślać, że autorka toczy z czytelnikami grę prowadzącą do wolty w końcówce książki. Inna sprawa, że w związku z licznie porozrzucanymi tropami jest ona dość łatwa do przewidzenia.
O ile samą fabułę powieści i sposób prowadzenia akcji należy uznać za udane, to można mieć zastrzeżenia do szczegółów. Najsłabiej w książce wypada wątek tytułowego narkotyku, który stanowi jedynie katalizator akcji i nie ma bezpośredniego wpływu na losy bohaterów. Idąc dalej tym tropem – obecność Ziemian w książce służy wyłącznie jako usprawiedliwienie ograniczonej ilości nowoczesnej technologii, a także nawiązaniu do udziału wojsk sprzymierzonych w wojnie w Afganistanie. Wprawdzie Kozak próbuje wygrać wątek zderzenia dwóch obcych kultur, ale wątek miłosny pomiędzy farijskim księciem a Ziemianką nie przekonuje. Troszkę lepiej wypadają dialogi z ziemskim konsultantem Tomem, ale jak na ponad siedemsetstronicową książkę to ciut za mało. Są to jednak niewielkie mankamenty, które nie odbierają przyjemności płynącej z lektury.
„Łzy diabła” to bez wątpienia najambitniejsza książka w dorobku Magdaleny Kozak. Pisarce udało się połączyć w niej doświadczenie ze służby w Afganistanie ze stylistyką fantastyczną. Dostajemy powieść wciągającą, miejscami wręcz epicką, „zaludnioną” przez bohaterów z krwi i kości. Czy „Łzy diabła” są terapią dla Kozak po wojennej traumie? – nie wiem. Rodzajem hołdu żołnierzom, którzy walczyli i oddawali życie z dala od naszego kraju? – na pewno.


Autor: Adam "Tigana" Szymonowicz


Dodano: 2015-05-06 10:34:50
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj powieść o Spider-Manie


Artykuły

Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady


 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e03)

Recenzje

Sanderson, Brandon - "Do gwiazd"


 Funke, Cornelia, del Toro, Guillermo - "Labirynt fauna"

 Aldiss, Brian W. - "Non stop"

 Sanderson, Brandon - "Rytmatysta"

 Warren, Ed i Lorraine & Chase, Robert David - "Nawiedzenia. Historie prawdziwe"

 Podlewski, Marcin - "Księga Zepsucia. Tom 1"

 Sullivan, Michael J. - "Zniknięcie córki Wintera"

 Vonnegut, Kurt - "Syreny z Tytana"

Fragmenty

 Petrucha, Stefan - "Marvel: Spider-Man. Wiecznie młody"

 Kańtoch, Anna - "Diabeł w maszynie"

 Bławatska, Helena P. - "Opowieści okultne"

 Majka Paweł, Rusak Radosław - "Czerwone żniwa. Uderzenie wyprzedzające"

 Karnicka, Anna - "Paradoks Marionetki: Sprawa Marionetkarza"

 Ruocchio, Christopher - "Imperium ciszy"

 Jensen, Danielle L. - "Mroczne wybrzeża"

 Eames, Nicholas - "Krwawa Róża"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2019 nast.pl     RSS      RSS