NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Ryan, Anthony - "Królowa ognia"

Abercrombie, Joe - "Szczypta nienawiści" (oprawa twarda)

Ukazały się

Lebbon, Tim - "Milczenie"


 Śmigiel, Łukasz - "Daemon"

 Black, Holly - "Królowa niczego"

 Jameson, Hanna - "Ostatni"

 Pilipiuk, Andrzej - "Przyjaciel człowieka"

 Jensen, Danielle L. - "Królestwo Mostu"

 Goodkind, Terry - "Wojenna nawałnica"

 Matheson, Richard - "Jestem Legendą i inne utwory"

Linki

Kozak, Magdalena - "Łzy diabła"
Wydawnictwo: Insignis
Data wydania: Marzec 2015
ISBN: 978-83-63944-78-0
Oprawa: miękka
Format: 140 mm x 209 mm
Liczba stron: 752
Cena: 39,99 zł



Kozak, Magdalena - "Łzy diabła"

Sięgając po „Łzy diabła”, najnowszą powieść Magdaleny Kozak, warto wiedzieć, że nie jest to typowa opowieść o wojnie w Afganistanie, a przynajmniej nie taka, jakiej można się spodziewać po internetowej reklamie. Na pozór wszystko się zgadza – z jednej strony wojska rządzące wspomagane przez zagranicznych doradców (vide Afgańczycy i Amerykanie) z drugiej terroryści (talibowie). Niby klarowny podział na tych dobrych i złych, ale to tylko pozory.
Powieść Kozak to dwa przeplatające się wątki: historia kampanii wojskowej młodego księcia Izzata i wyrastającego na bohatera ludu bojownika o imieniu Znajda. Takie prowadzenie narracji pozwala na dokładne przyjrzenie się obu stronom konfliktu, ich pobudkom, ambicjom a także stosowanym metodom. Warto przy tym zwrócić uwagę, że autorka pomija kwestie religijne konfliktu. Dla bojowników najważniejsza jest "Sprawa", dla wojsk królestwa Farji powiększenie terytorium państwa – jakiekolwiek sprawy dotyczące wiary pozostają poza strefą ich zainteresowań. Rozwiązanie z gatunku tych bezpiecznych, ale równocześnie oddalające porównanie z autentycznym konfliktem w Afganistanie.
Prawdziwe są za to kwestie militarne, które stanowią najmocniejszą stronę powieści. Kozak z dużym znawstwem ukazuje technikę i sposoby walki każdej ze stron konfliktu. Śmigłowce, siły specjalne, zaawansowana logistyka i wywiad, a naprzeciwko dywersja, element zaskoczenia czy umiejętności korzystania z ukształtowania terenu. Opisy walk tak tchną realizmem, że można być pewnym, iż sama pisarka brała udział w części tych wydarzeń (ostrzelanie obozu wojskowego) lub poznała ich przebieg z pierwszej ręki. Co istotne w książce, tak jak w prawdziwej walce, w decydujących momentach nie liczy się wyłącznie wyszkolenie i jakość uzbrojenia, lecz także szybkość podejmowania decyzji i zimna krew. Dodaje to opowiadanej historii dramatyzmu, a przede wszystkim autentyczności.
Sporo miejsca Kozak poświęca zagadnieniu wojny. Na przykładzie głównych bohaterów pokazuje, jak walka zmienia człowieka. W ogniu starć miejsce młodzieńczego idealizmu zastępuje pragmatyzm i chęć przeżycia, a czyny, które do tej pory nie licowały z honorem, stają się środkami prowadzącymi do celu. Wojna to również polityka. Nawet największy sukces militarny może być zaprzepaszczony przez złą decyzję rządzących, a porażka stać się propagandowym sukcesem. Tutaj brak miejsca na marzenia – liczą się pieniądze i władza. Pisarka pokazuje, że ideały są ważne wyłącznie dla żołnierzy i bojowników bezpośrednio zaangażowanych w konflikt, dla ich przełożonych są to już tylko puste frazesy.
Sama fabuła „Łez diabła” rozwija się dość ospale i osoby przyzwyczajone do szybkiego tempa znanego z cyklu o „Nocarzach” mogą poczuć się zniechęcone. Początkowo mocno zastanawia również sympatia, z jaką autorka pisze o Znajdzie i jego towarzyszach, którzy, bądź co bądź, są terrorystami. W miarę rozwoju fabuły zaczynamy się jednak domyślać, że autorka toczy z czytelnikami grę prowadzącą do wolty w końcówce książki. Inna sprawa, że w związku z licznie porozrzucanymi tropami jest ona dość łatwa do przewidzenia.
O ile samą fabułę powieści i sposób prowadzenia akcji należy uznać za udane, to można mieć zastrzeżenia do szczegółów. Najsłabiej w książce wypada wątek tytułowego narkotyku, który stanowi jedynie katalizator akcji i nie ma bezpośredniego wpływu na losy bohaterów. Idąc dalej tym tropem – obecność Ziemian w książce służy wyłącznie jako usprawiedliwienie ograniczonej ilości nowoczesnej technologii, a także nawiązaniu do udziału wojsk sprzymierzonych w wojnie w Afganistanie. Wprawdzie Kozak próbuje wygrać wątek zderzenia dwóch obcych kultur, ale wątek miłosny pomiędzy farijskim księciem a Ziemianką nie przekonuje. Troszkę lepiej wypadają dialogi z ziemskim konsultantem Tomem, ale jak na ponad siedemsetstronicową książkę to ciut za mało. Są to jednak niewielkie mankamenty, które nie odbierają przyjemności płynącej z lektury.
„Łzy diabła” to bez wątpienia najambitniejsza książka w dorobku Magdaleny Kozak. Pisarce udało się połączyć w niej doświadczenie ze służby w Afganistanie ze stylistyką fantastyczną. Dostajemy powieść wciągającą, miejscami wręcz epicką, „zaludnioną” przez bohaterów z krwi i kości. Czy „Łzy diabła” są terapią dla Kozak po wojennej traumie? – nie wiem. Rodzajem hołdu żołnierzom, którzy walczyli i oddawali życie z dala od naszego kraju? – na pewno.


Autor: Adam "Tigana" Szymonowicz


Dodano: 2015-05-06 10:34:50
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Artykuły

Wiedźmin Netfliksa: zachwyt czy rozczarowanie?


 Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

Recenzje

King, Stephen - "Instytut"


 Flint, Eric - "1632"

 Simmons, Dan - "Zimowe nawiedzenie"

 Butcher, Jim - "Zmiany"

 Tolkien, J.R.R. - "Upadek Gondolinu"

 Cherezińska, Elżbieta - "Wojenna korona"

 Raduchowska, Martyna - "Fałszywy Pieśniarz"

 Abercrombie, Joe - "Szczypta nienawiści"

Fragmenty

 Heinlein, Robert A. - "Drzwi do lata"

 Archer, K.C. - "Instytut" #1

 Lebbon, Tim - "Milczenie"

 Maszczyszyn, Jan - "Necrolotum"

 Jensen, Danielle L. - "Królestwo Mostu"

 Simon, Lars - "Lennart Malmkvist i osobliwy mops Buri Bolmena"

 Foster, Alan Dean - "Obcy"

 Hendel, Paulina - "Droga Dusz"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2020 nast.pl     RSS      RSS