NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Matheson, Richard - "Jestem Legendą i inne utwory"

Corey, James S.A. - "Wzlot Persepolis"

Ukazały się

Pullman, Philip - "La Belle Sauvage"


 Sanderson, Brandon - "Słowa światłości" (twarda okładka)

 Knaak, Richard A. - "Malfurion" (Blizzard Legends)

 Atwood, Margaret - "Testamenty"

 North, Claire - "U schyłku dnia"

 Atwood, Margaret - "Opowieść Podręcznej" (2020)

 Cummings, Lindsay; Alsberg, Sasha - "Nexus"

 Schwartz, Alvin - "Kolejne upiorne opowieści po zmroku. Historie, które mrożą krew w żyłach"

Linki

Price, Lissa - "Starter"
Wydawnictwo: Albatros
Cykl: Starter
Tytuł oryginału: Starters
Tłumaczenie: Elżbieta Piotrowska
Data wydania: Kwiecień 2015
ISBN: 978-83-7885-678-8
Oprawa: miękka
Liczba stron: 400
Cena: 34,90 zł
Rok wydania oryginału: 2012
Tom cyklu: 1



Price, Lissa - "Starter"

Starzy kontra młodzi


Sukces „Igrzysk śmierci” sprawił, że jak grzyby po deszczu pojawiają się kolejne powieści wykorzystujące podobny schemat fabularny. Wśród nich warto zwrócić uwagę na „Startera” Lissy Price: powieść może niezbyt oryginalną, ale bardzo sprawnie napisaną.

Dystopijny obraz przyszłości od pewnego czasu – a konkretnie od sukcesu „Igrzysk śmierci” (najpierw książek, potem ekranizacji) – stanowi jeden z wiodących nurtów w młodzieżowej fantastyce. Co chwilę trafiają na nasz rynek kolejne powieści wykorzystujące takie motywy. Do tej kategorii można zaliczyć również powieść Lissy Price pod tytułem „Starter”, a przy jej omawianiu nie sposób uciec od porównań do książek Suzanne Collins.
W tego typu literaturze tło historyczne, opis jak doszło do bieżącego stanu rzeczy, nie jest tak istotny, jak teraźniejszość. O realiach świata wykreowanego przez Price wiemy tylko tyle, że w przeszłości doszło do wojny, w wyniku której Stany Zjednoczone dotknęła straszliwa epidemia. Ocalały z niej jedynie dzieci oraz seniorzy, którzy byli szczepieni w pierwszej kolejności. Nagłe zniknięcie ludności w wieku produkcyjnym siłą rzeczy doprowadziło do poważnych przemian społecznych (o których za chwilę)... ale jak do nich doszło, tego autorka nie tłumaczy. To jedyna poważna wada „Startera” – być może młodym czytelnikom nie będzie ona tak przeszkadzać, jak starszym odbiorcom wychowanym na socjologicznej science fiction. Trudno jest jednak uwierzyć w bliżej niesprecyzowany splot okoliczności, który spowodował, że całe bogactwo i władza spoczywa w rękach grupy starców (zwanych Enderami), a pozbawiona rodzin młodzież (Starterzy) jest zdana sama na siebie, zepchnięta na margines i podawana ciągłej opresji.
Gdy jednak zaakceptuje się to założenie bazowe, reszta kreacji świata i rozwiązania fabularne okazują się wewnętrznie spójne. Na to tło nałożona została fabuła: Callie, jedna z bezdomnych nastolatków, zgadza się na czasowe przeniesienie do swojego ciała umysłu Endera w zamian za sowite wynagrodzenie. Sytuacja komplikuje się, gdy odzyskuje przytomność przed terminem i zmuszona jest do odgrywania roli swojej najemczyni, która zdaje się być zamieszana w niebezpieczny spisek dotyczący zarówno transferów osobowości, jak i przyszłej roli Starterów w społeczeństwie. A to dopiero początek jej problemów.
Podobnie jak u Collins, nastoletnia bohaterka ze świata biedy wkracza do najwyższej sfery społecznej, zostaje poddana zabiegom upiększającym i styka się z luksusem. Powstające napięcie pomiędzy dwoma światami i konieczność walki o bliskich sprawiają, że bohaterka daje z siebie wszystko, co najlepsze. Postaci kierują się dość podstawowymi motywami, ale w swym zachowaniu są konsekwentne.
Klasycznym motywem dla tego nurtu jest także stworzenie romantycznego trójkąta, który stawia bohaterkę przed dylematem wybrania jednego z partnerów; oczywiście uosabiających dwa światy, w których tkwi Callie. I znów Price robi to w sposób znacznie bardziej wyważony i subtelny, w zasadzie jedynie zaznaczając problem, a nie opisując go do bólu. Osoby, które cierpiały, czytając np. książki Cassandy Clare (cykle „Dary anioła” lub „Diabelskie maszyny”), nie powinny się obawiać: „Starterowi” daleko do dosłowności i męczenia tego motywu aż do granic wytrzymałości.
Powieść napisana jest lekko, a wydarzenia następują po sobie w szybkim – ale nie przesadnie – tempie. Umiejętne rozłożenie akcentów, zmiany w tempie narracji i pojawiające się powoli kolejne wskazówki dotyczące głównej tajemnicy fabularnej sprawiają, że uwaga czytelnika cały czas jest podtrzymywana. Żaden z elementów składowych powieści nie dominuje, dzięki czemu nie można wskazać jednoznacznie, komu się „Starter” najbardziej spodoba. Prawdopodobnie będą to – podobnie jak w przypadku „Igrzysk śmierci” – nastolatki, ale niekoniecznie z bezpośrednim wskazaniem na przedstawicielki płci pięknej.
„Starter” nie wyczerpuje pomysłu amerykańskiej pisarki. Ostatnie strony otwierają nowe wątki, które zostają rozwinięte w drugim tomie zatytułowanym „Enders”. Wydawnictwo Albatros zapowiada publikację powieści jesienią tego roku, więc czytelnicy, którym spodobały się losy Callie, nie będą musieli zbyt długo czekać.


Autor: Tymoteusz Wronka


Dodano: 2015-04-09 19:47:44
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj nowości wydawnictwa Initium


Artykuły

Wiedźmin Netfliksa: zachwyt czy rozczarowanie?


 Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

Recenzje

Bardugo, Leigh - "Król z bliznami"


 Chiang, Ted - "Wydech"

 Petrucha, Stefan - "Marvel: Spider-Man. Wiecznie młody"

 Moore, Stuart - "Marvel X-Men: Saga Mrocznej Phoenix"

 Abercrombie, Joe - "Zemsta najlepiej smakuje na zimno"

 Schwartz, Alvin - "Upiorne opowieści po zmroku"

 Neiderman, Andrew - "Adwokat diabła"

 Corey, James S.A. - "Wzlot Persepolis"

Fragmenty

 Schwartz, Richard - "Władca marionetek"

 Zbierzchowski, Cezary - "Requiem dla lalek" - fragment 1

 Zbierzchowski, Cezary - "Requiem dla lalek" - fragment 2

 Jabłoński, Witold - "Popiel"

 Headley, Maria Dahvana - "Dziedziczka jeziora"

 Mortka, Marcin - "Żółte ślepia"

 Schwab, V.E. - "Vengeful. Mściwi"

 Collins, Suzanne - "The Ballad of Songbirds and Snakes"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2020 nast.pl     RSS      RSS