NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Bardugo, Leigh - "Oblężenie i nawałnica"

Butcher, Jim - "Zmiany"

Ukazały się

Komuda, Jacek - "Wilcze gniazdo" (wyd. 4)


 Piekara, Jacek - "Mój przyjaciel Kaligula" (2019)

 Ziemiański, Andrzej - "Pułapka Tesli" (wyd. 2)

 Manguel, Alberto; Guadalupi, Gianni - "Słownik miejsc wyobrażonych"

 King, Stephen - "Instytut"

 Parowski, Maciej - „Wasz cyrk, moje małpy. Chronologiczny alfabet moich autorów”, tom 2

 Lewicka, Anna - "Moc"

 Brennan, Marie - "W labiryncie smoków"

Linki

Dębski, Rafał - "Kraniec nadziei"
Wydawnictwo: Drageus
Cykl: Rubieże Imperium
Data wydania: Luty 2015
ISBN: 978-83-64030-43-7
Oprawa: miękka
Format: 125x195mm
Liczba stron: 400
Cena: 29,90
Tom cyklu: 1



Dębski, Rafał - "Kraniec nadziei"

„Kraniec nadziei” to pierwszy tom cyklu „Rubieże Imperium”. Space opera pisana przez polskiego autora – to nie brzmi egzotycznie. A może jednak? Nie ma w Polsce aż tak wielu autorów piszących w tym gatunku. Czy to prawda i dlaczego – na te pytania może odpowiedzieć jakiś zdolniejszy krytyk, a nie recenzencki average Joe piszący ten tekst. Niemniej właśnie ten czynnik sprawił, że nabrałem ochoty na przeczytanie i zrecenzowanie powieści Rafała Dębskiego. I muszę stwierdzić od razu: jest to space opera, w której nie „czuć”, nie widać ręki polskiego pisarza. Albo jaśniej – czyta się tę opowieść, jak rasową powieść anglosaskiego autora piszącego w tym gatunku. To chyba największy komplement, którym mogę obdarować autora i „Kraniec nadziei”. Znajdzie się jeszcze kilka mniejszych, ale nie aż tyle, aby popadać w zachwyt. Od początku jednak.

Fabuła powieści rozgrywa się w „naszej”, ludzkiej Galaktyce. Dominuje w niej Cesarstwo (Hiszpańskie) – z całym ceremonialnym sznytem, historią, hierarchią. Przeciwnikiem jest Republika. Jest jeszcze mniejsza siła – piraci. Ale na razie (?) bez większego znaczenia. Cesarstwo i Republika walczą w kosmosie ze sobą, choć tak naprawdę nie dzieli ich wiele i walka ta wydaje się nieco bezsensowna. W związku z tym, że jest tak z czytelniczego punktu widzenia i czasami także z punktu widzenia bohaterów (za co również przyznaję plusa), można uznać, że autor rozbroił ewentualny zarzut w tym zakresie. I choć jest pod tym względem typowo dla gatunku, jednak ma to jakiś posmak świeżości. Jakby autor pisał powieść będąc świadom mielizn i klisz wiążących się z settingiem. Czasami, w trakcie lektury, chciałoby się zakrzyknąć do autora (trawestując klasyków): „śmielej, śmielej”. Ale nie chcę mieć pretensji do Rafała Dębskiego, że nie porywa się na rozmach i złożoność fabuły godne Petera F. Hamiltona. Napisał, co wymyślił – a wyszło mu to nieźle. I na tym można poprzestać.

Głównym bohaterem jest kapitan statku „Sirene” Aidan Samuels – trochę niepokorny, trochę narwany, uwielbiany przez załogę. I nawet jeśli nie cieszy się wysoką pozycją w hierarchii, to jest jednak doceniany przez dowódców. Przed nim, przed załogą i okrętem tajemnicza misja, która zaprowadzi ich w dosyć ciekawe rejony Galaktyki. Wadą powieści (typową dla powieści kilku ostatnich autorów, których czytałem w tym gatunku) wydało mi się nadmierne ufajnianie bohaterów, jako równych gości, swoich chłopaków. Gdzie im tam do jakichś większych intryg, spiskowania, walk o władzę. Oni tylko chcą robić swoje: dawać wciry wrogom najlepiej jak potrafią. Wiele w tym wzorowania się na anglosaskim typie bohatera (także space opery), z którym można się zetknąć choćby w powieściach Iana Douglasa, czy H. Paula Honsingera, aby przywołać dla łatwości porównania tylko tych aktualnie w Polsce wydawanych. Ni to self made man, ni to chłopak z sąsiedztwa. Jakbym się uparł to może dałbym radę uzasadnić twierdzenie, że widać w takiej kreacji jakieś pokłosie bohaterów powieści Toma Clancy’ego.

Również tempo akcji i jej złożoność mieści autora w średniej typowej dla tego gatunku. Trochę walk, trochę intryg, trochę tajemnic. Wszystko dobrze wymieszane i podane w sposób gwarantujący niezłą rozrywkę. Dla chłopaków. Bo jednak muszę stwierdzić (ryzykując oskarżenie o seksizm), że to nie jest powieść, która często trafi w gust kobiety. Końcówka powieści przyprawiona jest pojawieniem się tajemnicy. Czegoś Większego, co – być może – popchnie cykl w innym kierunku (bliższym twórczości Iana Douglasa). Trudno na razie wyrokować. Jako pierwszy tom cyklu powieść prezentuje się nieźle. Nie odstaje od anglosaskiej średniej i nie ma się czego „wstydzić” przy innych tego typu na rynku. Ale, mimo wszystko, to na razie tylko pierwszy tom. Kciuki za ciąg dalszy można trzymać.


Autor: Roman Ochocki
Dodano: 2015-03-19 15:54:49
Komentarze

Sortuj: od najstarszego | od najnowszego

Polaris - 21:24 19-03-2015
"jest to space opera, w której nie „czuć”, nie widać ręki polskiego pisarza. Albo jaśniej – czyta się tę opowieść, jak rasową powieść anglosaskiego autora piszącego w tym gatunku. To chyba największy komplement, którym mogę obdarować autora i „Kraniec nadziei”."

Dlaczego właściwe anglosaskość jest w odczuciu Recenzenta komplementem, a polskość już nie..?

romulus - 00:03 21-03-2015
Bo "polskość" w takich powieściach kojarzy mi się z "Kowalskymi", USS "Cracovią" itp. :)

Komentuj


Konkurs

Wygraj powieść o Spider-Manie


Artykuły

Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady


 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e03)

Recenzje

Sanderson, Brandon - "Do gwiazd"


 Funke, Cornelia, del Toro, Guillermo - "Labirynt fauna"

 Aldiss, Brian W. - "Non stop"

 Sanderson, Brandon - "Rytmatysta"

 Warren, Ed i Lorraine & Chase, Robert David - "Nawiedzenia. Historie prawdziwe"

 Podlewski, Marcin - "Księga Zepsucia. Tom 1"

 Sullivan, Michael J. - "Zniknięcie córki Wintera"

 Vonnegut, Kurt - "Syreny z Tytana"

Fragmenty

 Petrucha, Stefan - "Marvel: Spider-Man. Wiecznie młody"

 Kańtoch, Anna - "Diabeł w maszynie"

 Bławatska, Helena P. - "Opowieści okultne"

 Majka Paweł, Rusak Radosław - "Czerwone żniwa. Uderzenie wyprzedzające"

 Karnicka, Anna - "Paradoks Marionetki: Sprawa Marionetkarza"

 Ruocchio, Christopher - "Imperium ciszy"

 Jensen, Danielle L. - "Mroczne wybrzeża"

 Eames, Nicholas - "Krwawa Róża"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2019 nast.pl     RSS      RSS