NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Pullman, Philip - "La Belle Sauvage"

Haldeman, Joe - "Wieczna wojna" (Kolekcja Wehikuł czasu)

Ukazały się

Wlazło, Alicja - "Iskra"


 Lisińska, Małgorzata - "Bajki krasnoludzkie"

 Jabłoński, Witold - "Popiel"

 Bonowicz, Karina - "Nie wywołuj wilka z lasu"

 Mróz, Remigiusz - "Echo z otchłani"

 Kuang, Rebecca F. - "Wojna makowa" (zintegrowana)

 Headley, Maria Dahvana - "Dziedziczka jeziora"

 Kuang, Rebecca F. - "Wojna makowa" (miękka)

Linki

Delaney, Joseph - "Zemsta czarownicy" (nowe wydanie)
Wydawnictwo: Jaguar
Cykl: Kroniki Wardstone
Tytuł oryginału: The Spook's Apprentice
Tłumaczenie: Paulina Braiter
Data wydania: Styczeń 2015
Wydanie: 3
ISBN: 978-83-7686-318-4
Oprawa: miękka
Cena: 29,90 zł
Rok wydania oryginału: 2004
Tom cyklu: 1



Delaney, Joseph - "Zemsta czarownicy"

Błędy młodego Stracharza


Ekranizacja cyklu „Kroniki Wardstone” stała się okazją do wznowienia w nowej szacie graficznej pierwszych dwóch części młodzieżowej serii Josepha Delaneya. To dobra okazja by młodzi czytelnicy rozpoczęli przygodę ze światem Stracharza.

Cykl Josepha Delaneya od pierwszego polskiego wydania „Zemsty czarownicy” w 2007 roku doczekał się już publikacji kilkunastu tomów. Przez ten czas pierwsi czytelnicy zdążyli już wyrosnąć i pojawiło się nowe pokolenie, które może być zainteresowane przygodami trzynastoletniego Toma Warda walczącego ze stworami czającymi się w mroku (niekoniecznie za sprawą średnio udanej ekranizacji pt. „Siódmy syn” niedawno goszczącej w kinach).

Powieść otwierająca „Kroniki Wardstone” stanowi klasyczne wprowadzenie do cyklu fantasy. Bez zbędnej zwłoki autor przedstawia głównego bohatera – wspomnianego powyżej Toma Warda, siódmego syna siódmego syna. Z racji takiego pochodzenia widzi on rzeczy nadprzyrodzone, niedostępne dla innych, co czyni go idealnym kandydatem na terminowanie u Stracharza: człowieka zajmującego się zwalczaniem wiedźm, duchów i innych istot wyrządzających krzywdę ludziom. „Zemsta czarownicy” opisuje jego pierwsze tygodnie w nowym fachu pełne nowej wiedzy, ale też poważnych błędów, które będą skutkowały poważnymi konsekwencjami i doprowadzą do dramatycznych wydarzeń w finale powieści.

Lekko prowadzona narracja z pewnością należy do atutów powieści, mimo iż rozwój fabuły jest dość czytelny i nie przynosi większych zaskoczeń. Wydarzenia gładko posuwają się do przodu, a bohater przeżywa kolejne przygody; chociaż należy dodać, że z racji objętości książki, tych jest jednak dość niewiele. Ponadto Delaney wyraźnie postawił na spokojny rozwój wydarzeń: na sceny pełne akcji decyduje się rzadko, w kluczowych momentach – dzięki temu nie podkręca sztucznie atmosfery, a pozwala swobodnie płynąć opowieści.

Warto dodać, że w „Zemście czarownicy” szybko zostaje wprowadzony konflikt między pragnieniami a możliwościami bohatera, co stanowi mocne jak na powieść młodzieżową zaznaczenie dylematów stojących przez postacią. Praca Stracharza nie należy do łatwych, a w dodatku budzi niechęć wśród zwykłych ludzi, w tym także jego rodziny. Powoduje to narastającą samotność i w efekcie trudne momenty dla psychiki trzynastolatka.

Omawiana tu powieść stanowi ledwie wprowadzenie do znacznie większej historii; także tylko niektóre z elementów świata wykreowanego przez Delaneya zostały bardziej szczegółowo omówione. Fabuła miała na celu przedstawienie podstawowych informacji, zaprezentowanie kluczowych bohaterów i zaintrygować czytelnika na tyle, by sięgnął po następne tomy. Zadania te zostały zrealizowane: ogólny zarys koncepcji z łatwością układa się w głowie w trakcie lektury, a jednak dość skąpe dzielenie się szczegółami dotyczącymi zawodu Stracharza oraz jego przeciwników (wiedźm, boginów i innych stworów) delikatnie intryguje i pobudza apetyt na więcej.

„Zemsta czarownicy” wydaje się być przeznaczona dla młodszych czytelników, raczej w wieku podstawówkowym niż gimnazjalnym. Przemawia za tym fabularna prostota, młody bohater oraz stosunkowo niewielka ilość drastycznych scen i opisów. W dodatku, jeśli takowe się pojawiają, to szybko są łagodzone poprzez inne wydarzenia. W sam raz, by się trochę przestraszyć, ale nie bać się zasnąć przy zgaszonym świetle.



Autor: Tymoteusz Wronka


Dodano: 2015-02-24 08:33:48
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Artykuły

Wiedźmin Netfliksa: zachwyt czy rozczarowanie?


 Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

Recenzje

Petrucha, Stefan - "Marvel: Spider-Man. Wiecznie młody"


 Moore, Stuart - "Marvel X-Men: Saga Mrocznej Phoenix"

 Abercrombie, Joe - "Zemsta najlepiej smakuje na zimno"

 Schwartz, Alvin - "Upiorne opowieści po zmroku"

 Neiderman, Andrew - "Adwokat diabła"

 Corey, James S.A. - "Wzlot Persepolis"

 Corey, James S.A. - "Prochy Babilonu"

 King, Stephen - "Instytut"

Fragmenty

 Jabłoński, Witold - "Popiel"

 Headley, Maria Dahvana - "Dziedziczka jeziora"

 Mortka, Marcin - "Żółte ślepia"

 Schwab, V.E. - "Vengeful. Mściwi"

 Collins, Suzanne - "The Ballad of Songbirds and Snakes"

 Dick, K. Philip - "Możemy cię zbudować"

 Heinlein, Robert A. - "Drzwi do lata"

 Archer, K.C. - "Instytut" #1

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2020 nast.pl     RSS      RSS