NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Palmer, Ada - "Do błyskawicy podobne"

Gwynne, John - "Zgliszcza"

Ukazały się

Zbierzchowski, Cezary - "Distortion"


 Gołkowski, Michał - "Bramy ze złota. Złote Miasto"

 Swallow, James - "Krocząc w strachu"

 Rak, Radek - "Baśń o wężowym sercu"

 Corey, James S.A. - "Prochy Babilonu"

 King,Stephen - "Pan Mercedes" (2019)

 Rogoża, Piotr - "Niszcz, powiedziała"

 Anson, Jay - "Amityville Horror"

Linki

Okorafor, Nnedi - "Laguna"
Wydawnictwo: Mag
Kolekcja: Uczta Wyobraźni
Tytuł oryginału: Lagoon
Tłumaczenie: Anna Studniarek
Data wydania: Luty 2015
ISBN: 978-83-7480-529-2
Oprawa: twarda
Liczba stron: 240
Cena: 37,00 zł
Rok wydania oryginału: 2014
Seria: Uczta Wyobraźni



Okorafor, Nnedi - "Laguna"

Nigeria pachnąca Obcymi


Nnedi Okorafor, amerykańska autorka nigeryjskiego pochodzenia, jak do tej pory znana polskim czytelnikom wyłącznie z opowiadania „Księga Feniksa. Fragment wielkiej księgi” opublikowanego trzy lata temu w Nowej Fantastyce, tym razem trafia na nasz rynek za pośrednictwem Magowej Uczty Wyobraźni z życzliwie przyjętą w USA i Wielkiej Brytanii „Laguną”, powieścią, której głównym bohaterem jest tytułowe miasto – stolica Nigerii, Lagos.

Książka zaczyna się od silnego uderzenia, a w zasadzie od dwóch silnych uderzeń. Narratorka prologu, potężna ryba włócznik, przebija przybrzeżny naftociąg, a następnie natyka się na podwodne istoty obdarzające ją tajemniczą mocą. Z kolei na miejskiej plaży, Bar Beach, ogłuszającemu hukowi towarzyszy niezwykła fala, porywająca ze sobą troje Nigeryjczyków: zajmującą się badaniem morza biolożkę, Adaorę, popularnego rapera Anthony’ego Dey Craze i żołnierza Agu. Cała trójka ląduje wkrótce z powrotem na nabrzeżu, a wraz z nimi znajduje się tam i zmiennokształtna, słysząca ludzkie myśli i rozpoznająca intencje istota, obdarzona przez Adaorę imieniem Ayodele. Szybko okazuje się, że Ayodele przybyła na Ziemię wraz z innymi Obcymi, szukającymi u nigeryjskich brzegów schronienia. Nadejście kosmicznych braci i sióstr wywołuje w Lagos chaos, pośród którego niektórzy mieszkańcy starają się żyć po staremu, a inni chcą wykorzystać panikę do realizacji własnych interesów. Ayodele zaś domaga się w imieniu przybyszów kontaktu z przebywającym na leczeniu w Arabii Saudyjskiej prezydentem.

Podstawowa zaleta powieści Okorafor to żywe, wiarygodne ukazanie rzeczywistości współczesnej Nigerii. Niewiele tu afrykańskich stereotypów, sporo za to autentycznych aspektów życia społeczności Lagos: wśród umiejętnie zarysowanych postaci drugoplanowych znajdą się drobni gangsterzy, prowadzący luksusowe życie chrześcijański kaznodzieja, internetowi myśliwi polujący na amerykańskich czy europejskich naiwniaków, skorumpowany władzą oficer i przeciętna prostytutka. Fabuła toczy się wartko, a napędu dodaje jej jeszcze wkroczenie na scenę w pewnym momencie nowego (a w pewnym sensie starego) gracza. Adaora, Dey Craze i Agu okazują się nieprzypadkowo wybrani jako pierwsi adresaci wiadomości Ayodele, ich zdolności i życiowe historie odegrają w powieści bardzo istotną rolę. Spotkamy też i włócznika z prologu.

Paradoksalnie „Lagunie” wydaje się szkodzić do pewnego stopnia rozmach fantastyczny: to, co wydaje się logiczne czy nawet (fantastyczno-)naukowo uzasadnione w drobnych elementach – czyli na przykład zdolności transformacyjne przybyszów – rozłazi się w szwach, gdy próbujemy przeanalizować całość sytuacji. Dlaczego Obcy mieliby szukać schronienia na Ziemi, co miałoby ono w praktyce oznaczać, i dlaczego do realizacji upragnionego celu potrzebują prezydenta? Tam, gdzie Lauren Beukes odniosła sukces w „Zoo City”, deformując południowowoafrykańską realność bardzo indywidualnie, wręcz intymnie, Okorafor posługuje się (zbyt) szerokimi machnięciami fantastycznego pędzla. Nadal jednak bogactwo panoramy miasta, żywość postaci i udana próba pokazania, że Afryka to miejsce burzliwych spotkań nowego ze starym pozwalają z przekonaniem rekomendować lekturę.


Autor: Adam Skalski
Dodano: 2015-02-06 09:31:15
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Artykuły

Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady


 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e03)

Recenzje

Morgan, Richard - "Siły rynku"


 Sanderson, Brandon - "Do gwiazd"

 Funke, Cornelia, del Toro, Guillermo - "Labirynt fauna"

 Aldiss, Brian W. - "Non stop"

 Sanderson, Brandon - "Rytmatysta"

 Warren, Ed i Lorraine & Chase, Robert David - "Nawiedzenia. Historie prawdziwe"

 Podlewski, Marcin - "Księga Zepsucia. Tom 1"

 Sullivan, Michael J. - "Zniknięcie córki Wintera"

Fragmenty

 Zbierzchowski, Cezary - "Distortion"

 Rak, Radek - "Baśń o wężowym sercu"

 Petrucha, Stefan - "Marvel: Spider-Man. Wiecznie młody"

 Kańtoch, Anna - "Diabeł w maszynie"

 Bławatska, Helena P. - "Opowieści okultne"

 Majka Paweł, Rusak Radosław - "Czerwone żniwa. Uderzenie wyprzedzające"

 Karnicka, Anna - "Paradoks Marionetki: Sprawa Marionetkarza"

 Ruocchio, Christopher - "Imperium ciszy"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2019 nast.pl     RSS      RSS