NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Corey, James S. A. - "Gniew Tiamat"

Masterton, Graham - "Dzieci zapomniane przez Boga"

Ukazały się

Bradbury, Ray - "Green Town"


 Rowling, Joanne K. - "Harry Potter i Kamień Filozoficzny" (Hufflepuff)

 Rowling, Joanne K. - "Harry Potter i Kamień Filozoficzny" (Gryffindor)

 Rowling, Joanne K. - "Harry Potter i Kamień Filozoficzny" (Slytherin)

 Rowling, Joanne K. - "Harry Potter i Kamień Filozoficzny" (Ravenclaw)

 Sanderson, Brandon - "Dawca przysięgi", część 2 (twarda okładka)

 Roanhorse, Rebecca - "Wyścig do słońca"

 Miller, Frank; Wheeler, Thomas - "Przeklęta"

Linki

Pielewin, Wiktor - "Batman Apollo"
Wydawnictwo: Wydawnictwo Literackie
Cykl: Wampir Rama
Tytuł oryginału: Бэтман Аполло
Tłumaczenie: Ewa Rojewska-Olejarczuk
Data wydania: Wrzesień 2014
ISBN: 978-83-08053-87-4
Oprawa: miękka
Format: 123 x 197 mm
Liczba stron: 512
Cena: 44,90 zł
Tom cyklu: 2



Pielewin, Wiktor - "Batman Apollo"

Z wampirami przez limbo, Rosję i popkulturę


Młody wampir Rama, czyli dawny młody moskwianin Roman, przeżył pierwsze wtajemniczenia w podziemny i powietrzny świat, kąsał i był kąsany, poznał bogów i ich ziemskich pośredników, zarządzających rasą ludzką będącą w istocie hodowaną przez wampirów trzodą dojną, dowiedział się o rządzącymi ludzką rzeczywistością glamourze i dyskursie oraz głęboko się zakochał. Ostatecznie jednak stracił ukochaną Herę (a raczej to Hera straciła głowę (a raczej to głowa Hery straciła resztę ciała)). Tak w supertelegraficznym skrócie wygląda fabuła napisanej w 2006 roku, a wydanej w Polsce dwa lata później przez W.A.B. powieści Wiktora Pielewina „Empire V”. Jesienią ubiegłego roku ukazała się u nas, tym razem za pośrednictwem Wydawnictwa Literackiego, jej kontynuacja, „Batman Apollo”. Z myślą o tych, którzy „Empire V” nie czytali, autor umieszcza na początku książki krótkie omówienie podstawowych koncepcji przedstawionych w pierwszej części przygód Ramy.

Akcja „Batmana Apollo” zaczyna się bezpośrednio po wydarzeniach opisanych w „Empire V” – od pogrzebu ciała Hery. W zasadzie niezmieniony pozostaje styl opowieści: pozornie szybka, a właściwie niespiesznie tocząca się akcja jest gęsto przetykana popfilozoficznymi wykładami o naturze świata. W „Batmanie” Rama wkracza na kolejny poziom wampirzej społeczności, przygotowując się do roli limbo-nurka, a następnie zaczynając ją wypełniać. Nic nie jest tu takie, na jakie wygląda. Wypełnione animogramami zmarłych limbo okazuje się na bieżąco kreowane przez nurków – odgrywających Charonów, posługujących się odpowiadającymi GPS wamponawigatorami undead, a kolejne warstwy (nie-)rzeczywistości nakładają się na siebie i przenikają. Schopenhauerowskie koncepcje istnienia i interpretacje historii buddyzmu przedstawia martwy od setek lat hrabia Drakula, skądinąd w powieści będący niezwiązanym z Transylwanią londyńczykiem, a tołstojowską teorię zbratania wykłada w praktyce Ozyrys. Przed oczyma czytelnika odsłaniają się coraz to nowe hierarchie bóstw i władców, do Wielkiej Myszy dołącza Wielki Wampir, a tytułowy batman imperator okazuje się grać z Ramą w okrutną, a może tylko złośliwą grę... Do ironicznych, gorzkich nawiązań do współczesnej i historycznej Rosji (pojawia się tu Vlad Putin, Vladimir Nabokov i Pussy Riot i protesty w Moskwie z 2012 roku), obecnych już w „Empire V”, dołącza tu i satyryczne ujęcie świata zachodniego – w końcu wampiry rosyjskie różnią się od swoich amerykańskich braci.

Opisany wyżej powieściowy chaos utrzymuje do pewnego stopnia w ryzach błyskotliwa, pełna ironii i humoru narracja. Kolejne elementy układanki zdają się do siebie logicznie pasować, choć spojrzenie na całość pokazuje świat czysto absurdalny. Spadanie (metaforyczne, ale i dosłowne) na coraz to głębsze poziomy powieściowej scenerii chwilami staje się nużące, trudno traktować poważnie nowe informacje o naturze bytów, gdy wiemy już, że lada chwila okażą się one podobnie błędne, czy też podobnie prawdziwe, jak poprzednie. Jeśli jednak słowo „postmodernizm” nie budzi w Was nerwowych drgawek, a żywiołowe mieszanie filozofii, polityki i popkultury nie tyle oburza, co zachęca, to lektura „Batmana Apollo” dostarczy Wam wiele przyjemności. Miłego lotu.


Autor: Adam Skalski
Dodano: 2015-01-28 10:09:05
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Artykuły

Wiedźmin Netfliksa: zachwyt czy rozczarowanie?


 Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

Recenzje

Vonnegut, Kurt - "Rysio Snajper"


 Pullman, Philip - "La Belle Sauvage"

 Flamma, Adam - "Wiedźmin. Historia fenomenu"

 Majka Paweł, Rusak Radosław - "Czerwone żniwa. Trzeci front"

 Baoshu - "Odzyskanie czasu"

 Majka Paweł, Rusak Radosław - "Czerwone żniwa. Uderzenie wyprzedzające"

 Jordan, Robert - "Wojownik Altaii"

 Scalzi, John - "Imperium w płomieniach"

Fragmenty

 Hałas, Agnieszka - "Czerń nie zapomina"

 Dworakowski, Witold - "Wieczny buntownik"

 Ziębiński, Robert - "Dzień wagarowicza"

 Baoshu - "Odzyskanie czasu" (przedmowa)

 Hendel, Paulina - "Czarny świt"

 Baoshu - "Odzyskanie czasu"

 Canavan, Trudi - "Klątwa kreatorów"

 Clare, Cassandra & Chu, Wesley - "Czerwone Zwoje Magii"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2020 nast.pl     RSS      RSS