NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Chiang, Ted - "Wydech"

Haldeman, Joe - "Wieczna wojna" (Kolekcja Wehikuł czasu)

Ukazały się

Kozak, Magdalena - "Minas Warsaw"


 Bradbury, Ray - "Green Town"

 Rowling, Joanne K. - "Harry Potter i Kamień Filozoficzny" (Hufflepuff)

 Rowling, Joanne K. - "Harry Potter i Kamień Filozoficzny" (Gryffindor)

 Rowling, Joanne K. - "Harry Potter i Kamień Filozoficzny" (Slytherin)

 Rowling, Joanne K. - "Harry Potter i Kamień Filozoficzny" (Ravenclaw)

 Sanderson, Brandon - "Dawca przysięgi", część 2 (twarda okładka)

 Roanhorse, Rebecca - "Wyścig do słońca"

Linki

Kossakowska, Maja Lidia - "Takeshi. Cień śmierci"
Wydawnictwo: Fabryka Słów
Cykl: Takeshi
Data wydania: Kwiecień 2014
ISBN: 978-83-7574-727-0
Oprawa: zintegrowana
Format: 125 x 195
Liczba stron: 460
Cena: 39,90 zł
Tom cyklu: 1



Kossakowska, Maja Lidia - "Takeshi. Cień śmierci"

Mistrz miecza i przepowiednia


Autorka, mówiąc o „Takeshi. Cieniu śmierci”, opisuje książkę jako film, który zawsze chciała napisać. Podobnym tropem idzie okładkowa nota porównująca ją do „Kill Bill”. Cóż, z obrazem Tarantino łączą powieść głównie walki na miecze i nawiązania do japońskiej kultury, ale faktycznie w tekście Kossakowskiej znaleźć można sporo dynamicznej akcji.

Maja Lidia Kossakowska jest jedną z bardziej rozpoznawanych polskich pisarek fantastyki. Markę zyskała dzięki opowiadaniom (między innymi z cyklu anielskiego), ale od czasu debiutu w 1997 dorobiła się bogatej, również powieściowej bibliografii. Nie wszystkie jej teksty były równie udane i obok pozycji wybijających się trafiały się również książki zwyczajnie kiepskie. Jej najnowsza powieść „Takeshi. Cień śmierci”, będąca pierwszym tomem trylogii, raczej nie będzie należała do jej największych dokonań, ale jej lektura zapewne przyniesie przyzwoitą porcję niezobowiązującej rozrywki.
W przypadku „Cienia śmierci” mamy do czynienia z klasycznym pierwszym tomem większej całości: nie należy się więc po nim spodziewać ostatecznych rozwiązań, a nawet fabuły poprowadzonej na szeroką skalę. To przede wszystkim ukazanie głównych graczy i świat przedstawiony, a także rzucenie odrobiny światła na intrygę, która będzie stanowić sedno następnych dwóch tomów.
Głównym bohaterem powieści jest – czego nietrudno się domyślić – Takeshi, nazywany przez niektórych Cieniem Śmierci. To mistrz miecza władający nadprzyrodzonymi mocami, ale z początkowo niejasnych przyczyn podróżujący jako biedny dekorator i malarz. Przykrywka jednakże zbyt długo nie wytrzymuje, co zmusza go do wykorzystania w pełni swoich bojowych umiejętności, a także wplątuje go w większą intrygę, w której bierze udział m.in. psychopatyczna gejsza (bardziej z nazwy niż faktycznego zakresu wiedzy i umiejętności), potężny mafiozo, lokalni władcy, a także kilku starych znajomych tytułowego bohatera, dzięki którym czytelnik zdobywa nieco wiedzy o stworzonych przez autorkę zakonach: potężnych instytucjach specjalizujących się nie tylko w sztukach tajemnych, ale też np. negocjacjach czy walce.
Kossakowska wykorzystuje dość tradycyjne elementy fabularne: relacje miedzy bohaterami są uwarunkowane wcześniejszymi niedopowiedzeniami, lokalny konflikt jest (prawdopodobnie) tylko wstępem do wydarzeń dziejących się na znacznie większą skalę, a w tle przewija się niejednoznaczna (jakże mogłoby inaczej) przepowiednia, która zwiastuje postaciom nie lada problemy. Całość uzupełniają liczne (chociaż po wstępie można było się ich spodziewać więcej) sceny walki przeplatane spokojniejszymi wątkami, w których powoli przekazywane są istotne dla fabuły i budowy tła informacje. Z drugiej strony zostaje nam ujawnione na tyle niewiele, że przed czytelnikiem rysuje się tylko mglisty zarys tego, co może być sednem cyklu. Szczególnie mało wiadomo o mechanizmach rządzących nadprzyrodzonymi mocami; a wydaje się, że właśnie na tym wątku powinno się koncentrować uwagę.
Szczerze powiedziawszy to przy dość tradycyjnych rozwiązaniach fabularnych właśnie kwestie związane ze światem przedstawionym wydają się najciekawsze w „Cieniu śmierci”. Dominują pseudojapońskie realia, co wydaje się dość elastycznym rozwiązaniem, dzięki któremu niekonieczne staje się wierne trzymanie historycznych wzorców z okresu szogunatu. Warunkują to zresztą założenia, nieco podobne do tych z „Pana Lodowego Ogrodu” Jarosława Grzędowicza czy też „Trylogii Zimnego Ognia” C.S. Friedman: akcja dzieje się na obcej planecie, na którą ludzie przybyli przed wiekami, ale sama natura planety – jak na razie niewytłumaczona – spowodowała, że ludzie posiedli nadnaturalne zdolności, a to tylko jeden z aspektów wykreowanego świata.
W powieści rozrzucono sporo tropów i zarysowano co ważniejsze wątki oraz elementy świata przedstawionego, ale jak w serialu, mają one za zadanie przede wszystkim rozbudzić ciekawość; tak samo jak zamieszczony na końcu cliffhanger. Należy się spodziewać, że prawdziwa akcja i wydarzenia dziejące się na większą skalę pojawią się dopiero w następnych tomach. Na razie otrzymujemy dość dynamiczną - choć linearną - fabułę budzącą zainteresowanie bardziej światem przedstawionym niż samymi wydarzeniami.


Autor: Tymoteusz Wronka


Dodano: 2014-05-09 20:51:04
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj "Bitwę bliźniaków"


Artykuły

Wiedźmin Netfliksa: zachwyt czy rozczarowanie?


 Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

Recenzje

Corey, James S. A. - "Gniew Tiamat"


 Vonnegut, Kurt - "Rysio Snajper"

 Pullman, Philip - "La Belle Sauvage"

 Flamma, Adam - "Wiedźmin. Historia fenomenu"

 Majka Paweł, Rusak Radosław - "Czerwone żniwa. Trzeci front"

 Baoshu - "Odzyskanie czasu"

 Majka Paweł, Rusak Radosław - "Czerwone żniwa. Uderzenie wyprzedzające"

 Jordan, Robert - "Wojownik Altaii"

Fragmenty

 Hałas, Agnieszka - "Czerń nie zapomina"

 Dworakowski, Witold - "Wieczny buntownik"

 Ziębiński, Robert - "Dzień wagarowicza"

 Baoshu - "Odzyskanie czasu" (przedmowa)

 Hendel, Paulina - "Czarny świt"

 Baoshu - "Odzyskanie czasu"

 Canavan, Trudi - "Klątwa kreatorów"

 Clare, Cassandra & Chu, Wesley - "Czerwone Zwoje Magii"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2020 nast.pl     RSS      RSS