Patronat
McCammon, Robert - "Królowa Bedlam"
McDonald, Ian - "Hopelandia"
Ukazały się
Kingfisher, T. - "Cierń"
Howard, Robert E. - "Conan. Księga pierwsza"
Lloyd Banwo, Ayanna - "Kiedy byłyśmy ptakami"
Jadowska, Aneta - "Tajemnica domu Uklejów"
Sablik, Tomasz - "Mój dom"
Pilipiuk, Andrzej - "Czasy, które nadejdą"
Szmidt, Robert J. - "Szczury Wrocławia. Dzielnica"
Bordage, Pierre - "Paryż. Lewy brzeg"
Linki
|
|
|
Wydawnictwo: Sound Tropez Kolekcja: ConanData wydania: Marzec 2014 Wydanie: audiobook Format: mp3 Cena: 29,90 zł Autor: Brian Wood
Długość: 1 godz. 46 min.
|
Przygotowana przez studio Sound Tropez adaptacja komiksu Briana Wooda łączy w sobie wszystkie atuty (i wady) twórczości z Conanem Cymeryjczykiem w roli głównej z bardzo dobrą oprawą muzyczną. To nie tyle audiobook, co słuchowisko inspirowane twórczością Roberta E. Howarda.
Studio Sound Tropez znane jest z udanych adaptacji dzieł literackich w formie audiobooków. O ile w przypadku prozy to nie dziwi, to dźwiękowa adaptacja komiksu stanowi znacznie większe wyzwanie. Po dobrze przyjętej aranżacji „Żywych trupów” Roberta Kirkmana twórcy zabrali się za kolejny projekt: „Conana Barbarzyńcę i Królową Czarnego Wybrzeża”.
W tym przypadku mamy do czynienia niejako z podwójną adaptacją. Po pierwsze Brian Wood, tworząc komiks, inspirował się, ale nie naśladował wiernie opowiadania Roberta E. Howarda (jest ono do przeczytania m.in. w tomie "Conan i pradawni bogowie"). Wiele elementów jest wspólnych, ale też sporo elementów zostało pominiętych lub zmodyfikowanych. Drugi etap to aranżacja komiksu wykonana przez Sound Tropez – w tym przypadku wydarzenia przebiegają zgodnie z wizją Wooda. Oczywiście forma audiobooka wymaga pewnych adaptacji. Na przykład rola narratora została znacząco rozszerzona – oprócz opisywania wydarzeń, buduje on szersze tło wędrowca opowiadającego w karczmie historię za kufel piwa, co pozwala na wtrącanie od czasu do czasu własnych, często podszytych złośliwością, komentarzy. W stosunku do komiksu znacząco rozszerzone zostały również dialogi, zwykle nieodbiegające znacząco od tych z pierwowzoru.
Szczerze powiedziawszy fragmentami, szczególnie na początku, ścieżek dialogowych czy komentarzy narratora ciężko się słucha; i nie chodzi o wykonanie, a o sam tekst. Niestety lub stety twórcy postanowili iść zgodnie z duchem komiksu, a szerzej całej twórczości okołoconanowskiej. Efektem jest szereg dość patetyczno-tandetnych kwestii padających czy to z ust postaci, czy to narratora. Bywa to irytujące i dopiero gdy zaczyna się akcja, ich nagromadzenie jest znacznie mniejsze, a przyjemność ze słuchania proporcjonalnie wzrasta.
Jak już zostało wspomniane, fabularnie audiobook dość wiernie naśladuje komiks. Tło jest budowane tylko w takim stopniu, jakim jest to konieczne do zrozumienia wydarzeń (w dużej mierze całość bazuje na ikonie głównego bohatera, który prawdopodobnie u większości słuchaczy budzi szereg skojarzeń, dzięki którym nie trzeba pewnych rzeczy opowiadać wprost), a cała reszta to już w zasadzie czysta akcja przeplatana wspomnieniami i relacjami. Słuchowisko – pomijając wstęp – rozpoczyna się od szalonego galopu Conana przez Argos, a dalej wydarzenia też toczą się w podobnym tempie. Uciekając z miasta, słynny barbarzyńca dowiaduje się od marynarzy o bezwzględnej i okrutnej piratce imieniem Belit (znacząco podrasowanej pod tym względem w porównaniu z prozą Howarda). Zanim jeszcze ją spotka – a oczywiście tak się stanie przy akompaniamencie szczęku mieczy i krzyków rannych – w Cymeryjczyku rodzi się fascynacja niebezpieczną kobietą. Nie wdając się w dalsze szczegóły fabuły, można jeszcze powiedzieć, że zakończenie jest otwarte i być może zapowiada kontynuację audiobooka.
Niezależnie od fabuły, która jest dość prosta, typowa dla przygód Conana, w słuchowisku znaczenie ma przede wszystkim strona dźwiękowa. Ludzie z Sound Tropez znają się na swojej robocie i tło kipi wprost od różnorodnych odgłosów budujących klimat: na przykład odgłosów walk czy gwaru ulicy. Do tego dochodzą utwory muzyczne, od mocno rockowych do nastrojowych kawałków folkowych. W przeważającej części przypadków zastosowane rozwiązania sprawdzają się znakomicie; tylko czasami wybijają słuchającego z nastroju czy zagłuszają kwestie mówione.
Właśnie, dobór aktorów (a w zasadzie ich głosów) jest równie – jeśli nie bardziej – istotny. Krzysztof Banaszyk w roli narratora jest świetny, podobnie jak Jakub Wieczorek. Większość osób występujących w aranżacji wywiązała się z zadania bardzo dobrze, łącznie z Nergalem, który Kapitanowi Gwardii nadał ciekawego rysu. Pewne zastrzeżenia można mieć jedynie do dwóch postaci: Belit (Magdalena Boczarska) oraz niestety samego Conana (Szymon Bobrowski). W pierwszym przypadku dotyczy to przede wszystkim głośności wypowiadanych kwestii – wydają się znacznie cichsze niż pozostałe i bywają zagłuszane przez dźwięki z tła. Conan natomiast ma głos niezbyt kojarzący się z groźnym barbarzyńcą z północy; raczej z chłopem, który wyrwał się ze swej wsi w szeroki świat i nieustannie się dziwi napotkanym cudom. W nagraniu brały udział przynajmniej dwie inne osoby, których głos sprawdziłby się lepiej w roli głównego bohatera.
„Conan Barbarzyńca i Królowa Czarnego Wybrzeża” jest historią miłosną, opisem toksycznego zadurzenia rzuconego na tło krwawych wydarzeń. Jednakże jest to także wyraz fascynacji twórców tą postacią, a i potencjalni słuchacze zapewne będą się wywodzić spośród fanów protagonisty wykreowanego przez Howarda i typowego dla tej literatury sposobu prowadzenia fabuły i narracji.
Autor: Tymoteusz Wronka
Dodano: 2014-05-02 16:39:44
-Jeszcze nie ma komentarzy-
|
|
|
Artykuły
Plaża skamielin
Zimny odczyt
Wywiad z Anthonym Ryanem
Pasje mojej miłości
Ekshumacja aniołka
Recenzje
Hoyle, Fred - "Czarna chmura"
Simmons, Dan - "Modlitwy do rozbitych kamieni. Czas wszystek, światy wszystkie. Miłość i śmierć"
Brzezińska, Anna - "Mgła"
Kay, Guy Gavriel - "Dawno temu blask"
Lindgren, Torgny - "Legendy"
Miles, Terry - "Rabbits"
McCammon, Robert - "Królowa Bedlam"
Simmons, Dan - "Czarne Góry"
Fragmenty
Mara, Sunya - "Burza"
Mrozińska, Marta - "Jeleni sztylet"
Brzezińska, Anna - "Mgła"
Rothfuss, Patrick - "Wąska droga między pragnieniami"
Clarke, Arthur C. & Lee, Gentry - "Ogród Ramy"
Sablik, Tomasz - "Próba sił"
Kagawa, Julie - "Żelazna córka"
Pratchett, Terry - "Pociągnięcie pióra. Zaginione opowieści"
|