NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Swan, Richard - "Tyrania Wiary"

Iglesias, Gabino - "Diabeł zabierze was do domu"

Ukazały się

Grimwood, Ken - "Powtórka" (wyd. 2024)


 Psuty, Danuta - "Ludzie bez dusz"

 Jordan, Robert; Sanderson , Brandon - "Pomruki burzy"

 Martin, George R. R. - "Gra o tron" (wyd. 2024)

 Wyrzykowski, Adam - "Klątwa Czarnoboga"

 Esslemont, Ian Cameron - "Kamienny wojownik"

 Kagawa, Julie - "Dusza miecza"

 Pupin, Andrzej - "Szepty ciemności"

Linki

Le Guin, Ursula K. - "Ziemiomorze"
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Cykl: Le Guin, Ursula K. - "Ziemiomorze"
Tytuł oryginału: The Earthsea
Tłumaczenie: Stanisław Barańczak, Piotr W. Cholewa, Paulina Braiter
Data wydania: Listopad 2013
Oprawa: twarda
Format: 150 x 231 mm
Liczba stron: 944
Cena: 69,90 zł



Le Guin, Ursula K. - "Ziemiomorze"

Ostatnimi czasy wydawcy odkurzyli kilka klasycznych cykli fantasy i drugie tyle aspirujących do kanonu. Jest coś dla dużych chłopców – ot, choćby reedycje Malazańskiej Księgi Poległych, Pieśni Lodu i Ognia czy Conana. Znalazło się też coś dla dziewcząt, które obok Świata Czarownic Andre Norton dostają oto opasłe tomiszcze obejmujące cykl opowieści z Ziemiomorza.

I o ile proza Norton przejawia wyraźne oznaki starzenia się i mocno odbiega od współczesnych gatunkowych standardów, o tyle proza Ursuli K. Le Guin oparła się upływowi czasu i pokazuje siłę prostej, pięknie napisanej opowieści, opartej na klasycznych motywach i rozgrywającej uniwersalne ludzkie dylematy.

Już na wstępie warto zwrócić uwagę na rzecz podstawową – książka, którą w ręce polskiego czytelnika oddaje Prószyński, to pozycja wyjątkowa i zapewne wyczekiwana przez wielu fanów amerykańskiej pisarki. Dotychczas skompletowanie Ziemiomorza stanowiło niejakie wyzwanie – pierwszy tom z uporem wznawiał Prószyński, kolejne (ale już bez pierwszego) krążyły na rynku wtórnym w starych wydaniach Phantom Press lub w trudniej dostępnych, nowszych edycjach Książnicy.

Podejrzewam, że wymęczeni tymi perypetiami bibliofile przyjmą kwotę 70 zł jako bardzo rozsądną cenę za jeden, 900-stronicowy tom w twardej oprawie, który mieści wydane na przestrzeni trzech dekad pięć powieści cyklu i zbiór krótszych form osadzonych w tym uniwersum (trylogia Czarnoksiężnik z Archipelagu, Grobowce Atuanu, Najdalszy brzeg z lat 1968-72, Tehanu opublikowane w 1990 roku, oraz powieść Inny wiatr i zbiór opowiadań Opowieści z Ziemiomorza wydane w 2001 roku) w doskonałych przekładach Stanisława Barańczaka (Czarnoksiężnik...), Piotra W. Cholewy (Grobowce...) i Pauliny Braiter (pozostałe utwory).

Le Guin przenosi czytelnika do otoczonego bezkresnym oceanem, wyspiarskiego świata, w którym izolacja poszczególnych społeczności doprowadziła do wykształcenia frapującej mieszanki kultur i wierzeń. Co ciekawe, relatywnie niewielkie znaczenie odgrywa tu polityka rozumiana jako walka o władzę i terytorialne wpływy. Zamiast tego obserwujemy świat pozostający w chwiejnej równowadze (tj. zachwianej na potrzeby cyklu, rzecz jasna), jako pole skomplikowanej gry czynników takich jak religia, tradycja, wiedza i oczywiście magia.

System magiczny to de facto słowo – język stworzenia, refleks twórczych sił z początków świata oparty na „prawdziwych” nazwach rzeczy i imionach, które w Ziemiomorzu są starannie ukrywane, ich poznanie daje bowiem władzę nad ich właścicielem. Sam koncept takiej formy magii, jak zresztą wiele innych pomysłów Le Guin, stanowi odwołanie do magicznej roli słowa w wielu kulturach i sam w sobie jest przyczynkiem do refleksji nad ludzką naturą, rolą języka, relacjami wiedzy i wiary, stworzenia i poznania, człowieka i natury, dobra i zła.

Le Guin to błyskotliwa pisarka, w twórczości której pobrzmiewają echa epoki, w której kreowała świat Ziemiomorza (schyłek lat 60.). Wyraźne są tropy wskazujące na zainteresowania i poglądy autorki – pojawiają się wątki feministyczne, ekologiczne, problematyka ludzkiej wolności, społecznego ładu, dyskryminacji i wykluczenia. W żadnym razie jednak nie mamy do czynienia z prozą rozpolitykowaną lub podszytą moralizatorstwem – autorka sięga, ponad interpretacjami i doktrynami, do uniwersalnych prawd i obserwacji.

Wielokrotnie rozgrywany jest motyw niepozornego bohatera, opuszczającego ciasno zakreślone granice rodzinnych stron i wyruszającego w podróż, w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania o własne przeznaczenie i tożsamość. Powraca motyw młodej kobiety, odkrywającej w sobie siłę i dążącej do poznania prawdy o sobie. Do rangi zwrotnic zmieniających dzieje świata Le Guin z upodobaniem wynosi przypadkowe zdarzenia i spotkania oraz pozornie nic nie znaczące postaci, wychodzące z hermetycznych, wiejskich społeczności i prowincjonalnych wysp Archipelagu. Nawet bohaterowie o szlachetnym pochodzeniu muszą przejść tutaj długą drogę wewnętrznego rozwoju, budowania wiedzy i własnej tożsamości.

Osobiście najbardziej mnie urzekającą właściwością prozy Le Guin jest oszczędność stylu i niezwykła prostota, z jaką opowiada losy wiarygodnych, pełnych życia postaci. Żadna z powieści zebranych w tomie nie jest obszerna, a jednocześnie większość z nich mieści w sobie bogate, pełne głębi historie, opowiedziane stylem przypominającym nieco gawędę, a jednocześnie charakteryzujące się symboliką i ciężarem znaczeniowym bliższym mitologii czy legendom.

Ta na swój sposób skondensowana forma sprawia też, że proza Le Guin – choć wybitnie refleksyjna i poetyzująca – nie powinna znudzić czytelników szukających nieco żwawszej akcji. Pomimo grubej, etnograficznej, filozoficznej i socjologicznej podszewki, lektura pozostaje żywa i zajmująca. Pomimo pobrzmiewających w tle nut z konkretnej politycznej gamy, brak tu fałszywych dźwięków charakterystycznych dla pretekstowej, indoktrynującej prozy. Jest za to wielka literatura, która szuka odpowiedzi na fundamentalne pytania i która po prostu, mimo upływu paru dekad, ciągle świetnie się czyta.


Autor: Krzysztof Pochmara
Dodano: 2014-01-17 18:15:00
Komentarze

Sortuj: od najstarszego | od najnowszego

kowal - 18:43 17-01-2014
Ja rozumiem, że gender to obecnie modny kierunek ale pozycjonowanie prozy Urszulki jako literatury dla dziewcząt?

Shadowmage - 19:08 17-01-2014
Chyba nastąpiło jakieś przejęzyczenie... no chyba, że to takie niefortunne określenie feministycznych/równouprawnieniowych akcentów w późniejszych tomach.

Spriggana - 20:11 17-01-2014
Wiecie, nasz esensyjny recenzent polecił kiedyś „Drugi rodzaj samotności” Martina zagubionym nastolatkom przeżywającym pierwsze miłości, więc wszystko jest możliwe ;-)

pp - 20:37 17-01-2014
Cóż, przynajmniej nie przyczepili się do jajecznicy na śniadanie. Prószyński wydał całe Ziemiomorze w serii Fantastyki [Ostatnie dwa tomy już bez niej, ale w tym samym formacie], więc też nie do końca rozumiem argument, ze kolejne tomy były dostępne tylko z PP, lub Książnicy.

Jander - 21:03 17-01-2014
I pozycjonowanie Martina i Eriksona jako prozy dla chłopców ma taki sam sens. :)

kurp - 22:01 17-01-2014
Taki żarcik. Prowokacja. Lep na trole. Ot co :D

Ausir - 21:29 23-01-2014
Dla mnie szkoda tylko, że zbiór nie zawiera dwóch pierwszych opowiadań z cyklu - "Prawo imion" i "Magiczne słowo".

Komentuj


Artykuły

Plaża skamielin


 Zimny odczyt

 Wywiad z Anthonym Ryanem

 Pasje mojej miłości

 Ekshumacja aniołka

Recenzje

Fonstad, Karen Wynn - "Atlas śródziemia


 Fosse, Jon - "Białość"

 Hoyle, Fred - "Czarna chmura"

 Simmons, Dan - "Modlitwy do rozbitych kamieni. Czas wszystek, światy wszystkie. Miłość i śmierć"

 Brzezińska, Anna - "Mgła"

 Kay, Guy Gavriel - "Dawno temu blask"

 Lindgren, Torgny - "Legendy"

 Miles, Terry - "Rabbits"

Fragmenty

 Grimwood, Ken - "Powtórka"

 Lewandowski, Maciej - "Grzechòt"

 Howard, Robert E. - "Conan. Księga druga"

 Wagner, Karl Edward - "Kane. Bogowie w mroku" #2

 Sherriff, Robert Cedric - "Rękopis Hopkinsa"

 Howard, Robert E. - "Conan. Księga pierwsza"

 Howey, Hugh - "Silos" (wyd. 2024)

 Wagner, Karl Edward - "Kane. Bogowie w mroku" #1

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2024 nast.pl     RSS      RSS