NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Palmer, Ada - "Siedem kapitulacji"

Haldeman, Joe - "Wieczna wojna" (Kolekcja Wehikuł czasu)

Ukazały się

Wlazło, Alicja - "Iskra"


 Lisińska, Małgorzata - "Bajki krasnoludzkie"

 Jabłoński, Witold - "Popiel"

 Bonowicz, Karina - "Nie wywołuj wilka z lasu"

 Mróz, Remigiusz - "Echo z otchłani"

 Kuang, Rebecca F. - "Wojna makowa" (zintegrowana)

 Headley, Maria Dahvana - "Dziedziczka jeziora"

 Kuang, Rebecca F. - "Wojna makowa" (miękka)

Linki

Ostachowicz, Igor - "Noc żywych Żydów"
Wydawnictwo: W.A.B.
Data wydania: Kwiecień 2012
Wydanie: I
ISBN: 978-83-7747-700-7
Oprawa: miękka
Format: 123 x 195 mm
Liczba stron: 256
Cena: 34,90 zł



Ostachowicz, Igor - "Noc żywych Żydów"

Mam, tak samo jak ty, miasto moje a w nim... żydowskie zombi


Pojawienie się „Nocy żywych Żydów” Igora Ostachowicza w księgarniach (już ponad rok temu) było sporym zaskoczeniem. Książka autorstwa wysoko postawionego urzędnika państwowego, o lekko prowokującym i ewidentnie popkulturowym tytule, z czaszką i gwiazdami Dawida na okładce – niewątpliwie nie chodziło o zjawisko na polskim rynku codzienne. W obliczu tegorocznego trafienia powieści na listę siedmiu finalistów nagrody Nike nawet fakt, że „Noc żywych Żydów” nie była debiutem Ostachowicza (wcześniej wydał pod pseudonimem horror z elementami romansu czy romans z elementami horroru pod tytułem „Potwór i panna”) nie zmniejszyła mojego zaintrygowania. Czy słusznie?
Główny narrator powieści (szybko pojawia się ich więcej) to współczesny everyman, glazurnik, któremu rodzice długo nie wybaczyli wyboru właśnie takiej, a nie ambitniejszej kariery zawodowej, mieszkający z neurotyczną feministko-wegetarianką o ksywce Chuda i nazwisku Baryła, a marzący od czasu do czasu o sporo obfitszych kobiecych wdziękach. Jak sam mówi, „nie potrzebuje przyjaciół, ma pracę i dużo zamówień”. W jego stabilne życie, składające się z bezmyślnych godzin roboty, wizyt w kinie, urlopów spędzanych w domu i dylematów polegających co najwyżej na wyborze optymalnej lokaty pewnego dnia ingeruje... piwniczny chrobot.
Chrobot, jak tytuł książki Ostachowicza wskazuje, nieprzypadkowy. Nasz everyman od kafelków to everyman warszawski, a nawet everyman muranowski, jak mówi pierwszy akapit powieści: „Urodziłem się i mieszkam w mieście poszukiwaczy złota. Zjechali tu kiedyś z całej wypalonej równiny. Poszukiwacze złotych zębów i srebrnych łyżeczek. Przyciągnął ich dym ruin i swąd ciał bogatych mieszczan, którym tak poprzewracało się w głowach, że zapomnieli jak przyjemne jest przetrwanie.” Z piwnicy wychodzą trupy, którym nie było dane przenieść się na inny świat. Skazane na ten, szukają w nim dla siebie miejsca – czy to odgrywając dawne role związane z okupacją niemiecką i powstaniem w getcie, czy przymierzając się do nowych, przybierając imiona takie jak Rejczel lub Dejwid.
Przemieszanie się rzeczywistości daje Ostachowiczowi pretekst do przedstawienia barwnej galerii postaci, od wspomnianej już Chudej, przez Kobietę z Podbitym Okiem zwaną też wnuczką, dziadka Nostromo, opiniotwórczą blogerkę Chirico (która skądinąd zdaje się mieć pierwowzór w Internecie rzeczywistym), kurduplowatego neonazisty Hitlera, do Kogoś Złego (KZ) i Kogoś Zupełnie Złego. Wiele tu satyry, wiele ironicznych spostrzeżeń dotyczących współczesnej rzeczywistości (nastoletni Żydzi raju szukają oczywiście w Arkadii), praktycznych spojrzeń na historyczne obciążenia (kupowanie żydowskiej młodzieży ciuchów w tejże Arkadii sporo kosztuje, ale jak tu domagać się od ofiar Holocaustu pieniędzy za pomoc...) i celnych uwag dotyczących obowiązującego powszechnie sposobu widzenia tragedii czasów wojny (zasadnicza różnica między wizją obozu koncentracyjnego kreowaną przez kogoś Zupełnie Złego a oryginalną instytucją polega na tym, że teraz brakuje już krystalicznie niewinnych więźniów). Wbrew szumowi medialnemu w „Nocy żywych Żydów” nie ma elementów prawdziwie skandalizujących. Żydowskie zombi są paradoksalnie dużo bardziej ludzkie niż często przedstawiane w mówiącej o Zagładzie literaturze ich niby „realistyczne”, a w istocie pomnikowe odpowiedniki.
Powieści Ostachowicza nie brak też wad. Rosnący w miarę rozwoju akcji chaos konstrukcyjny zdaje się autorowi wymykać spod kontroli, próby pisania Masłowską pokazują raczej jak dobrą pisarką jest rzeczona Masłowska i jak trudno ją naśladować, niektóre z żartów są zaś nie tyle niesmaczne, co po prostu nieśmieszne. Niemniej jednak dobrze, że „Noc żywych Żydów” się pojawiła i dobrze, że została zauważona. Potencjalnym czytelnikom proponuję zrezygnować z rozważań na temat słuszności, ciężaru czy rzekomej obrazoburczości recenzowanej powieści, a po prostu czytać ją jako fantastyczną opowieść o Warszawie istniejącej tu i teraz. A że Warszawa to miasto takie, a nie inne, trudno o nim opowiadać, nie słysząc bezustannie historii drapiącej w podłogę.


Autor: Adam Skalski
Dodano: 2013-10-20 12:15:00
Komentarze

Sortuj: od najstarszego | od najnowszego

Shadowmage - 14:00 26-10-2013
Ostachowicz wyciąga sporo trupów z szafy. Bywa celny i błyskotliwy, ale też zdarza mu się wpadać w monotonię. Szczególnie w końcówce, jak zauważasz.

Komentuj


Artykuły

Wiedźmin Netfliksa: zachwyt czy rozczarowanie?


 Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

Recenzje

Moore, Stuart - "Marvel X-Men: Saga Mrocznej Phoenix"


 Abercrombie, Joe - "Zemsta najlepiej smakuje na zimno"

 Schwartz, Alvin - "Upiorne opowieści po zmroku"

 Neiderman, Andrew - "Adwokat diabła"

 Corey, James S.A. - "Wzlot Persepolis"

 Corey, James S.A. - "Prochy Babilonu"

 King, Stephen - "Instytut"

 Flint, Eric - "1632"

Fragmenty

 Headley, Maria Dahvana - "Dziedziczka jeziora"

 Mortka, Marcin - "Żółte ślepia"

 Schwab, V.E. - "Vengeful. Mściwi"

 Collins, Suzanne - "The Ballad of Songbirds and Snakes"

 Dick, K. Philip - "Możemy cię zbudować"

 Heinlein, Robert A. - "Drzwi do lata"

 Archer, K.C. - "Instytut" #1

 Lebbon, Tim - "Milczenie"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2020 nast.pl     RSS      RSS