NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

McCammon, Robert - "Królowa Bedlam"

McDonald, Ian - "Hopelandia"

Ukazały się

Kingfisher, T. - "Cierń"


 Howard, Robert E. - "Conan. Księga pierwsza"

 Lloyd Banwo, Ayanna - "Kiedy byłyśmy ptakami"

 Jadowska, Aneta - "Tajemnica domu Uklejów"

 Sablik, Tomasz - "Mój dom"

 Pilipiuk, Andrzej - "Czasy, które nadejdą"

 Szmidt, Robert J. - "Szczury Wrocławia. Dzielnica"

 Bordage, Pierre - "Paryż. Lewy brzeg"

Linki

Piskorski, Krzysztof - "Cienioryt"
Wydawnictwo: Wydawnictwo Literackie
Data wydania: Październik 2013
ISBN: 978-83-08-05226-6
Oprawa: miękka ze skrzydłami
Format: 145 x 205 mm
Liczba stron: 452
Cena: 39,90 zł



Piskorski, Krzysztof - "Cienioryt"

Opowieść cienia i szpady


Czy możliwe jest napisanie obecnie rozrywkowej fantastyki z jednej strony bawiącej się kliszami i konwencjami, a z drugiej świeżej i porywającej? Co więcej, czy jest tego w stanie dokonać Polak? Okazuje się, że tak: „Cienioryt” Krzysztofa Piskorskiego łączy w sobie te elementy, zapewniając radość z lektury od pierwszej do ostatniej strony.

Krzysztof Piskorski nie jest postacią anonimową: ma już na koncie kilka powieści wydanych w nieistniejącej już Agencji Wydawniczej Runa czy zbiór opowiadań w Fabryce Słów. Śmiało też można stwierdzić, że z książki na książkę widać było progres, rozwój zarówno pod względem koncepcyjnym, jak i literackim. Już lektura „Krawędzi czasu” przynosiła wiele przyjemności, ale dopiero w najnowszej powieści jego talent w pełni się ujawnił – nawet jeśli ze względu na konwencję tym razem wybrał znacznie prostszy język opowieści. Po flircie z alternatywnymi rzeczywistościami i steampunkiem autor wraz ze zmianą wydawcy na Wydawnictwo Literackiej wraca do tworzenia własnych światów, chociaż i tutaj widać wyraźne wpływy tych dwóch nurtów.
W kreacji świata przedstawionego z pozoru „Cienioryt” przypomina twórczość Guya Gavriela Kaya (z racji inspiracji geograficznej do głowy przychodzą przede wszystkim „Lwy Al-Rassanu”). Piskorski podobnie do Kanadyjczyka zdaje się jedynie modyfikować realia półwyspu iberyjskiego, przesuwając je o kilka stopni w kierunku fantastyki. W nazwach, realiach czy historii widać bezpośrednie nawiązania, co skutkuje miłym posmakiem egzotyki: z jednej strony łatwo się odnaleźć już od pierwszych stron lektury, a z drugiej szczegóły różniące obie rzeczywistości potrafią zaskoczyć czy zauroczyć. Przy zastosowaniu takiego światotwórczego zabiegu łatwo popaść w banał lub przesadę, ale Piskorski uniknął tych pułapek i stworzył żywy świat, przypominający w echach nasz.
Jednakże pomysły autora sięgają głębiej niż czyni to zwykle Kay. Polski pisarz dodaje jeszcze jedną warstwę rzeczywistości: Cień. Jego natura, charakterystyka jego mieszkańców i wielowarstwowa struktura daje niespodziewane możliwości fabularne, a odkrywanie tajników świata cienia jest tym, czego liczni czytelnicy fantastyki poszukują w powieściach. To, co najciekawsze, dzieje się na skraju światła i cienia, a stopniowe odsłanianie tajników cały czas podtrzymuje uwagę czytelnika. Zastosowanie technologii wykorzystującej cień pozwala też na sięgnięcie po steampunkową estetykę; stanowi ona jedynie wzbogacenie i urozmaicenie całości, a nie dominującą stylistykę.
W wykreowanej wizji można dopatrzeć się pewnych niedociągnięć (np. wątpliwe, nawet przy zachowaniu szczególnej ostrożności, wydaje się poruszanie się po ulicach bez chociażby przypadkowego nastąpnięcia na cień innej osoby – tym bardziej, że opisy życia w mieście nie różnią się znacząco od tego, co znamy na co dzień), to rozmach i pomysłowość sprawiają, że nie zwraca się na nie szczególnej uwagi. Jeśli nawet więc mankamenty się zdarzają, to stanowią one integralną część świata przedstawionego i są stosowane konsekwentnie.
Na tym tle rozgrywa się interesująca i pełna zwrotów akcji fabuła, niejako żywcem wyjęta z opowieści płaszcza i szpady. Głównym bohaterem jest więc oczywiście mistrz szermierki, obecnie zubożały i zmuszony do parania się mało honorowymi zajęciami, jak chociażby robienie za płatne ostrze dla możnych. W pełni nie wyzbył się jednak idealizmu, więc gdy zostaje zamieszany w intrygę, w której centrum jest przeciwny cienioryt (rodzaj zdjęcia wykonanego za pomocą techniki wykorzystującej właściwości cienia) króla, wybiera bezinteresowną pomoc pionkom, a nie intrygantom z najwyższych kręgów władzy pociągającym za sznurki.
Jest to początek napisanej z rozmachem historii, rojącej się od spektakularnych – chciałoby się powiedzieć filmowych – scen. Czego tu nie ma: pełne forteli (nie zawsze czystych) pojedynki fechmistrzów, podróże przez Cień i wykorzystanie jego specyficznych właściwości, intrygi w najwyższych kręgach władzy czy wreszcie nieustanne zwroty akcji. Na dokładkę Piskorskiemu prawdopodobnie uda się czytelnika zaskoczyć: i to nie raz, a w dwóch przypadkach. Poszlaki oczywiście rozrzuca po tekście, ale poskładanie ich w całość nie jest tak proste, gdy akcja pędzi do przodu na złamanie karku.
Dawno nie miałem przyjemności czytać tak sprawnie napisanej fantastycznej powieści przygodowej autorstwa polskiego pisarza. Opowieść wciąga od pierwszego do ostatniego akapitu, błyskawicznie połyka się kolejne strony (tutaj co prawda pomaga trochę fakt, że w książce są dość duże marginesy i czcionka). Finał dostarcza satysfakcji i jest na tyle dobrą klamrą, że nie pozostawia uczucia niedosytu… chociaż z chęcią przeczytałbym jeszcze jedną opowieść osadzoną w tych realiach.



Autor: Tymoteusz "Shadowmage" Wronka


Dodano: 2013-10-10 18:19:20
Komentarze
Komentuj


Artykuły

Plaża skamielin


 Zimny odczyt

 Wywiad z Anthonym Ryanem

 Pasje mojej miłości

 Ekshumacja aniołka

Recenzje

Hoyle, Fred - "Czarna chmura"


 Simmons, Dan - "Modlitwy do rozbitych kamieni. Czas wszystek, światy wszystkie. Miłość i śmierć"

 Brzezińska, Anna - "Mgła"

 Kay, Guy Gavriel - "Dawno temu blask"

 Lindgren, Torgny - "Legendy"

 Miles, Terry - "Rabbits"

 McCammon, Robert - "Królowa Bedlam"

 Simmons, Dan - "Czarne Góry"

Fragmenty

 Mara, Sunya - "Burza"

 Mrozińska, Marta - "Jeleni sztylet"

 Brzezińska, Anna - "Mgła"

 Rothfuss, Patrick - "Wąska droga między pragnieniami"

 Clarke, Arthur C. & Lee, Gentry - "Ogród Ramy"

 Sablik, Tomasz - "Próba sił"

 Kagawa, Julie - "Żelazna córka"

 Pratchett, Terry - "Pociągnięcie pióra. Zaginione opowieści"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2024 nast.pl     RSS      RSS