Patronat
Hoyle, Fred - "Czarna chmura"
Miela, Agnieszka - "Krew Wilka"
Ukazały się
Nayler, Ray - "Góra pod morzem" (czarna)
Nayler, Ray - "Góra pod morzem" (niebieska)
Kingfisher, T. - "Cierń"
Howard, Robert E. - "Conan. Księga pierwsza"
Maas, Sarah J. - "Dom płomienia i cienia"
Lloyd Banwo, Ayanna - "Kiedy byłyśmy ptakami"
Jadowska, Aneta - "Tajemnica domu Uklejów"
Sablik, Tomasz - "Mój dom"
Linki
|
|
|
Wydawnictwo: Mag Cykl: Noon, Jeff - "Wurt"Kolekcja: Uczta WyobraźniTłumaczenie: Jacek Manicki i Wojciech Szypuła Data wydania: Czerwiec 2013 Wydanie: II ISBN: 978-83-7480-363-2 Oprawa: twarda Format: 135x202 Liczba stron: 360 Cena: 39,00 zł Rok wydania oryginału: 1993 Seria: Uczta Wyobraźni
|
Płynna granica rzeczywistości
W „Wurcie” Jeffa Noona przewijają się echa licznych konwencji fantastycznych. Powieść zachwyca bogatą wizją osiągniętą za pomocą prostych środków. Czytelnik nie powinien oczekiwać jednoznacznych odpowiedzi: wydarzenia dzieją się na granicy rzeczywistości, między światem realnym, wirtualnym i snem.
Napisany jeszcze w ubiegłym wieku „Wurt” Jeffa Noona został nagrodzony Arthur C. Clarke Award (nagroda dla najlepszej powieści science fiction wydanej w danym roku po raz pierwszy na rynku brytyjskim), w polu zostawiając pokonane m.in. powieści Neala Stephensona ( „Zamieć”) oraz Michaela Swanwicka ( „Córka żelaznego smoka”). Mimo upływu lat książka angielskiego pisarza nadal zachwyca, stanowiąc świetny przykład wysmakowanej literacko fantastyki, łącząc w sobie elementy licznych konwencji: można w niej doszukać się cech science fiction, cyberpunka, a także tego, co obecnie nazywa się mianem new weird. Proza Noona jest niejednoznaczna, pełna aluzji i niedopowiedzeń. Poszukując literackich porównań, w prozie Noona można dostrzec echa książek na przykład Philipa K. Dicka, Williama Gibsona czy M. Johna Harrisona.
Konstrukcja fabularna powieści należy do dość klasycznych i prostych. Jednakże, dzięki specyficznemu sposobowi narracji i nieortodoksyjnym rozwiązaniom historia nabiera nowego wymiaru. Zwykła opowieść o poszukiwaniu zaginionej siostry głównego bohatera, chociaż istotna z punktu widzenia rozwoju wydarzeń, stanowi jedynie pretekst do eksploracji tajników świata przedstawionego. Stworzone przez Noona realia alternatywnego Manchesteru oszałamiają różnorodnością i dziwnością, co początkowo może skazać odbiorcę na błądzenie po nich po omacku. Jednakże, wraz z upływem lektury, przychodzi zrozumienie i możliwość rozsmakowania się w nich.
W powieści świat realny i wurt – połączenie wirtualnej (a także alternatywnej) rzeczywistości i snu, do którego dostać się można za pomocą zażywania specjalnych piórek z predefiniowanymi przygodami – przenikają się, wchodzą we wzajemną interakcję. Odkrywanie ich powiązań jest jedną z większych atrakcji książki. Bogaty, a zarazem dość przygnębiający i mroczny obraz Manchesteru w wersji Noona uzupełnia paleta nie do końca ludzkich, według naszej definicji, istot – posiadających (w dużym uproszczeniu) cechy psów, robotów, widm czy wreszcie bytów zamieszkujących wurta. A to tylko początek intrygujących i niepokojących kombinacji. „Wurt” aż kipi od różnorodnych pomysłów: autor nie raz puścił wodze fantazji, tworząc klimatyczne postindustrialne, zurbanizowane scenerie.
W takim środowisku przychodzi poruszać się grupie bohaterów, nazywających siebie Skitrowcami. To złożony z indywidualności i żyjący na granicy prawa swego rodzaju gang, przypominający nieco ekipę z „Mechanicznej pomarańczy”. Relacje wewnątrz grupy są skomplikowane, dodatkowo uatrakcyjniając fabułę. Podobieństw do powieści Anthony’ego Burgessa jest zresztą więcej, bo i sama (wyżej opisana) sceneria, i stylizowany slang przywołują właśnie tę powieść. Zaznaczyć przy tym należy, że nie jest to naśladownictwo, a jedynie inspiracje, tudzież zbieżność wizji obu autorów.
To wydanie „Wurta” ukazało się w serii „Uczta Wyobraźni”. W odróżnieniu od pierwszej polskiej edycji zostało wzbogacone o trzy nowe opowiadania („Insekt w głośniku”, „Rzeka chmur” i „Nieśpieszni buntownicy”) napisane z okazji dwudziestolecia angielskiej premiery. Od wydania oryginalnego różni się brakiem przedmowy Lauren Beukes, autorki m.in. „Zoo City”. Dodatkowe utwory nie są bezpośrednio powiązane z wydarzeniami z powieści (co najwyżej gdzieś w tle pojawiają się w nich, nie odgrywając żadnej istotnej roli, bohaterowie „Wurta”), ale wzbogacają obraz wykreowanego świata, a także same w sobie stanowią zajmujące i refleksyjne historie; choć krótkie, to być może nawet lepsze od samej powieści.
Autor: Tymoteusz "Shadowmage" Wronka
Dodano: 2013-06-13 22:15:00
-Jeszcze nie ma komentarzy-
|
|
|
Artykuły
Plaża skamielin
Zimny odczyt
Wywiad z Anthonym Ryanem
Pasje mojej miłości
Ekshumacja aniołka
Recenzje
Hoyle, Fred - "Czarna chmura"
Simmons, Dan - "Modlitwy do rozbitych kamieni. Czas wszystek, światy wszystkie. Miłość i śmierć"
Brzezińska, Anna - "Mgła"
Kay, Guy Gavriel - "Dawno temu blask"
Lindgren, Torgny - "Legendy"
Miles, Terry - "Rabbits"
McCammon, Robert - "Królowa Bedlam"
Simmons, Dan - "Czarne Góry"
Fragmenty
Mara, Sunya - "Burza"
Mrozińska, Marta - "Jeleni sztylet"
Brzezińska, Anna - "Mgła"
Rothfuss, Patrick - "Wąska droga między pragnieniami"
Clarke, Arthur C. & Lee, Gentry - "Ogród Ramy"
Sablik, Tomasz - "Próba sił"
Kagawa, Julie - "Żelazna córka"
Pratchett, Terry - "Pociągnięcie pióra. Zaginione opowieści"
|