NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Ruocchio, Christopher - "Imperium ciszy"

Szmidt, Robert J. - "Ostatnia misja Asgarda"

Ukazały się

Komuda, Jacek - "Wilcze gniazdo" (wyd. 4)


 Piekara, Jacek - "Mój przyjaciel Kaligula" (2019)

 Ziemiański, Andrzej - "Pułapka Tesli" (wyd. 2)

 Manguel, Alberto; Guadalupi, Gianni - "Słownik miejsc wyobrażonych"

 King, Stephen - "Instytut"

 Parowski, Maciej - „Wasz cyrk, moje małpy. Chronologiczny alfabet moich autorów”, tom 2

 Lewicka, Anna - "Moc"

 Brennan, Marie - "W labiryncie smoków"

Linki

Sapkowski, Andrzej - "Boży bojownicy" (audiobook)
Wydawnictwo: SuperNowa
Cykl: Sapkowski, Andrzej - "Cykl husycki"
Data wydania: Październik 2012
ISBN: 978-83-7578-048-2
Oprawa: box
Cena: 59,99 zł
Tom cyklu: 2
Liczba płyt: 3
Czas trwania: 24 godz.



Sapkowski, Andrzej - "Boży bojownicy" (audiobook)

Historia dźwiękiem malowana


Z założenia stworzenie dowolnego audiobooka nie jest zbyt trudne. Wystarczy sięgnąć po popularną książkę, a następnie znaleźć odpowiedniego lektora, który tchnie w nagranie nieco życia. Prawda, że proste? Kłopoty zaczynają się w sytuacji, kiedy miejsce jednego lektora zastępują sto siedemdziesiąt cztery osoby, a ścieżka dźwiękowa składa się ze specjalnie skomponowanej w tym celu muzyki i elementów dźwiękonaśladowczych. Wtedy audiobook przestaje być „mówioną” interpretacją książki, stając się niejako odrębnym bytem. Jak w przypadku „Bożych bojowników” Andrzeja Sapkowskiego.
Pierwszy kontakt z zakupionym nagraniem może wzbudzać pewne obawy. Owszem, dostajemy gustowny kartonowy box, ale jego zawartość nieco rozczarowuje. W porównaniu z „Narrenturm” zniknęła książeczka ze zdjęciami aktorów, zastąpiona przez wklejkę z listą obsady. Troszkę to mało jak na tego typu przedsięwzięcie. Na szczęście niemiłe wrażenie odchodzi w zapomnienie z chwilą włączenia płyty.
Tego po prostu trzeba posłuchać. Już od pierwszych chwil nagrania, za sprawą stanowiącego klasę samą dla siebie, Krzysztofa Gosztyły, zostajemy porwani w świat pietnastowiecznych Czech i Śląska. „Boży bojownicy” to coś dużo więcej niż zwykły audiobook – to porywające odwzorowanie odległej epoki. Ścieżka muzyczna, wzbogacona o pieśni rycerskie i efekty akustyczne tworzy idealne tło do rozgrywającej się fabuły. Nie jest ona przy tym dominantą, a stanowi uzupełnienie odsłuchiwanych scen. I tak płynąca z głośników muzyka umiejętnie podkreśla dynamizm opisów pogoni, ale i intymność miłosnych igraszek Reynevana i Nikoletty. Chyba najbardziej zapadającym momentem jest opis końcowej bitwy pomiędzy husytami a wojskami książąt śląskich, gdzie szczęk broni, rżenie koni i jęki umierających tworzą niezapomniany klimat. Aż prosiłoby się o osobny soundtrack z samą ścieżką dźwiękową.
Równie dobrze sprawdzają się zaproszeni do nagrania aktorzy. Nieco żałuję, że za sprawą fabuły powieści została mocno ograniczona rola Szarleja w mistrzowskiej interpretacji Henryka Talara, ale jak to mówią – nie można mieć wszystkiego. Kto najbardziej zapada w pamięć? Z nowych postaci na pewno Prokop Goły, któremu Adam Ferency nadał charakter wybitnego wodza i dowódcy wojskowego. Równie dobrze sprawdziła się Joanna Trzepiecińska jako Zielona Dama – subtelna i tajemnicza, ale kiedy trzeba władcza i niebezpieczna. Bez zarzutów ze swojego zadania wywiązał się także Lesław Żurek, na którego barkach ponownie spoczęła rola głównego bohatera. Kiedy ukazało się „Narrenturm”, pojawiły się głosy, że stanowił on najsłabsze ogniwo obsady aktorskiej, uważam jednak, że to spora przesada. Jego Reynevan umiejętnie łączy zapalczywość neofity walczącego „o sprawę” i zapalczywego mściciela z zakochanym młodzieńcem.
Zazwyczaj audiobook to zaledwie jedna z wielu możliwych interpretacja książki. Wsłuchując się w „Bożych bojowników”, odniosłem jednak wrażenie, że tym razem dźwiękowa wersja powieści przewyższyła „papierowy” pierwowzór. W przypadku tej formy mniej niż w trakcie czytania przeszkadza epizodyczność fabuły (wizyta w szulerni), powtórzenia motywów (ciągłe porywanie i ucieczki Reynevana) czy niefrasobliwa polityka w zakresie postaci (gdzie podział się Szarlej, czemu tak szybka znika z kart książki Vlk?). Nie oznacza to, że bolączki znikają, że są nieodczuwalne, po prostu zwraca się na nie mniej uwagi.
Jednakże pod pewnymi względami papierowa wersja przebija nagranie. Wynika to z faktu, iż Sapkowski lubi wzbogacić własne książki o fragmenty klasycznych utworów z dziedzictwa kulturowego Europy. O ile za sprawa przypisów w książce czytelnik może bez problemu poznać ich autora czy tłumaczenie w wypadku audiobooku jest to niemożliwe. Podobnie ma się rzecz z fragmentami kronik czy dialogami w języku łacińskim – pół biedy, kiedy są one jedynie ozdobnikami, gorzej kiedy zawierają istotne dla powieści fakty (finał obrony Kłodzka).
Dźwiękowa wersja „Bożych bojowników” Andrzeja Sapkowskiego to rzecz ze wszech miar godna uwagi. Polecam ją w ciemno zarówno wielbicielom prozy twórcy „Wiedźmina”, jak i tym, którzy do tej pory nie mieli okazji jej poznać (chociaż w tym wypadku zalecana jest rzecz jasna lektura/słuchowisko „Narrenturm”). Dostajemy dzieło pełne magii dźwięków, potrafiące na tyle oczarować słuchacza, że po ostatnim wypowiedzianym słowie od razu mamy ochotę zacząć audiobooka od początku.



Autor: Adam "Tigana" Szymonowicz


Dodano: 2013-02-02 19:55:58
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj powieść o Spider-Manie


Artykuły

Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady


 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e03)

Recenzje

Sanderson, Brandon - "Do gwiazd"


 Funke, Cornelia, del Toro, Guillermo - "Labirynt fauna"

 Aldiss, Brian W. - "Non stop"

 Sanderson, Brandon - "Rytmatysta"

 Warren, Ed i Lorraine & Chase, Robert David - "Nawiedzenia. Historie prawdziwe"

 Podlewski, Marcin - "Księga Zepsucia. Tom 1"

 Sullivan, Michael J. - "Zniknięcie córki Wintera"

 Vonnegut, Kurt - "Syreny z Tytana"

Fragmenty

 Petrucha, Stefan - "Marvel: Spider-Man. Wiecznie młody"

 Kańtoch, Anna - "Diabeł w maszynie"

 Bławatska, Helena P. - "Opowieści okultne"

 Majka Paweł, Rusak Radosław - "Czerwone żniwa. Uderzenie wyprzedzające"

 Karnicka, Anna - "Paradoks Marionetki: Sprawa Marionetkarza"

 Ruocchio, Christopher - "Imperium ciszy"

 Jensen, Danielle L. - "Mroczne wybrzeża"

 Eames, Nicholas - "Krwawa Róża"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2019 nast.pl     RSS      RSS