Patronat
Grimwood, Ken - "Powtórka" (wyd. 2024)
Nayler, Ray - "Góra pod morzem" (niebieska)
Ukazały się
Zahn, Timothy - "Thrawn" (wyd. 2024)
Zahn, Timothy - "Thrawn. Sojusze" (wyd. 2024)
Zahn, Timothy - "Thrawn. Zdrada" (wyd. 2024)
Romero, George A. & Kraus, Daniel - "Żywe trupy"
Thiede, Emily - "Złowieszczy dar"
antologia - "Ekstrakty. Tom drugi"
Iglesias, Gabino - "Diabeł zabierze was do domu"
Richau, Amy & Crouse, Megan - "Star Wars. Wielka Republika. Encyklopedia postaci"
Linki
|
|
|
Wydawnictwo: Solaris Tłumaczenie: Jolanta Pers, Anna Klimasara, Paulina Braiter Data wydania: Wrzesień 2011 Wydanie: I ISBN: 978-83-7590-075-0 Oprawa: miękka Format: 125 x 195 mm Liczba stron: 464 Cena: 45,90 zł Seria: The Best of
|
Między człowieczeństwem a Czarnym Lądem
Resnickowi nie robi różnicy, czy porusza się w ramach nostalgicznej science fiction, czy też osadza postać historyczną w obcych dla niej okolicznościach. Konwencja nie ma znaczenia, amerykański autor w każdej porusza się swobodnie i gwarantuje niezapomniane wrażenia czytelnicze.
Jedną z ciekawszych inicjatyw wydawnictwa Solaris jest seria „The Best of...”, w której wydawane są autorskie zbiory opowiadań z najlepszymi, najsłynniejszymi czy wreszcie najczęściej nagradzanymi krótkimi formami danego autora. Ukazały się w niej zbiory m.in. Roberta Silverberga, Harlana Ellisona, Connie Willis czy Henry’ego Kuttnera. Nic więc dziwnego, że znalazło się również miejsce dla zafascynowanego Afryką Mike’a Resnicka, który według Locusa znajduje się na pierwszym miejscu jeśli chodzi o nagradzanych autorów opowiadań. „Słonie na Neptunie” prezentują tylko fragment jego bogatego dorobku. I robią apetyt na więcej.
Często pojawiającym się motywem w opowiadaniach Resnicka jest krytyka ludzkiej natury, a przede wszystkim żądzy władzy, krwiożerczości i okrucieństwa. Może ona przybrać nieco abstrakcyjną i prześmiewczą formę jak w tytułowych „Słoniach na Neptunie”, ale pojawiają się też znacznie bardziej realistyczne wizje. „Łowy na Snarka” rozprawiają się z antropocentrycznym punktem widzenia rzeczywistości, a „Siedem spojrzeń na Wąwóz Olduvai” uwypukla ludzkie żądze, podkreślając przy tym wolę przetrwania i bezrefleksyjną umiejętność dostosowywania się do nowych sytuacji. Inny tekst, „Czterdzieści trzy dynastie antaryjskie”, będąc satyrą na typowego turystę zorganizowanego, pokazuje jak dominujący paradygmat kulturowy tłamsi cywilizacje, które mu uległy.
Najbardziej odstającym formą i treścią opowiadaniem w zbiorze jest „Zimowe przesilenie”: monolog Merlina przeżywającego życie pod prąd strumienia czasu. Można doszukać się tutaj obaw przed zmianą i zawodnością pamięci, a z akapitów przebija się przede wszystkim głęboki smutek. Równie gorzki jest „Barnaba na wybiegu” poruszający moralny aspekt eksperymentów nad zwierzętami, ale też inteligencji i świadomości. Bardziej optymistyczne są „Podróże z moimi kotami”, w których fascynacja lekturą przywołuje do życia jej dawno zmarłą autorkę, co powoduje znaczące – i pozytywne – zmiany w życiu bohatera.
Najsłabiej – co nie oznacza, że słabo – prezentują się dwa utwory („Czerwona Kaplica” oraz „Kapitalna zabawa”), w których zaprezentowane są alternatywne losy Theodore’a Roosevelta. W pierwszym wciela się w rolę detektywa i próbuje rozszyfrować zagadkę słynnego Kuby Rozpruwacza. W drugim postanawia wprowadzić demokrację i amerykański styl życia w Kongu z początku ubiegłego wieku. W obu przypadkach pojawiają się ciekawe elementy, ale całość wypada blado na tle znacznie bardziej interesujących tekstów w zbiorze.
Osobny akapit należy się opowiadaniom z „Kirinyagi”: moim skromnym zdaniem najlepszej rzeczy w dorobku Resnicka. Jest to seria tekstów opowiadających o próbie odtworzenia na obcym świecie przez kenijskich Kikuju warunków, w jakich żyli ich przodkowie przed pojawieniem się Europejczyków. Narratorem opowiadań jest plemienny szaman, najbardziej przywiązany do tradycji i wiary przodków. Wraz z kolejnymi opowieściami obserwować można losy tytułowej utopii. Nie zdradzając wiele z fabuły: jest to fascynująca i gorzka analiza społeczeństwa, ale też władzy. Pozostaje jedynie żałować, że w omawianym tu zbiorze zmieściło się zaledwie pięć z dziesięciu opowiadań w serii. Jednakże, skoro pełne wydanie od dawna jest już niedostępne, należy cieszyć się tą namiastką.
Styl amerykańskiego autora nie należy do wyszukanych. Posługuje się raczej przystępnym językiem: nie należy się spodziewać po jego utworach słownych fajerwerków czy niezwykle plastycznych opisów pełnych oryginalnych metafor. To jednak nie przeszkadza w najmniejszym stopniu: być może nawet prostota przekazu wzmacnia wydźwięk opowiadań i w ten sposób jeszcze celniej trafiają one do czytelnika.
Opowiadania Resnicka to (głównie) science fiction w nieco starszym stylu, chociaż w większości powstały w ostatnim dziesięcioleciu ubiegłego wieku. Jest to lektura przede wszystkim dla zwolenników bardziej tradycyjnej fantastyki, gdzie sednem utworu jest pomysł i puenta, a pozostałe elementy utwory są temu podporządkowane. Nie należy przy tym rozumieć, że opowiadania ze „Słoni na Neptunie” się zestarzały czy też lekko trącą myszką: to nadal bardzo dobra i budząca refleksję literatura. Czyta się z przyjemnością.
Autor: Tymoteusz "Shadowmage" Wronka
Dodano: 2013-01-16 15:30:00
-Jeszcze nie ma komentarzy-
|
|
|
Artykuły
Plaża skamielin
Zimny odczyt
Wywiad z Anthonym Ryanem
Pasje mojej miłości
Ekshumacja aniołka
Recenzje
Lee, Fonda - "Dziedzictwo jadeitu"
Fonstad, Karen Wynn - "Atlas śródziemia
Fosse, Jon - "Białość"
Hoyle, Fred - "Czarna chmura"
Simmons, Dan - "Modlitwy do rozbitych kamieni. Czas wszystek, światy wszystkie. Miłość i śmierć"
Brzezińska, Anna - "Mgła"
Kay, Guy Gavriel - "Dawno temu blask"
Lindgren, Torgny - "Legendy"
Fragmenty
Grimwood, Ken - "Powtórka"
Lewandowski, Maciej - "Grzechòt"
Howard, Robert E. - "Conan. Księga druga"
Wagner, Karl Edward - "Kane. Bogowie w mroku" #2
Sherriff, Robert Cedric - "Rękopis Hopkinsa"
Howard, Robert E. - "Conan. Księga pierwsza"
Howey, Hugh - "Silos" (wyd. 2024)
Wagner, Karl Edward - "Kane. Bogowie w mroku" #1
|