NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Maszczyszyn, Jan - "Hrabianka Asperia"

Domagalski, Dariusz - "Delikatne uderzenie pioruna" (Rebis)

Ukazały się

Silverberg, Robert - "Skrzydła nocy"


 Larson, B.V. - "Bunt"

 Lem, Stanisław - "Fiasko"

 Lem, Stanisław - "Szpital Przemienienia"

 Hobb, Robin - "Skrytobójca Błazna"

 Gaiman, Neil - "Koralina"

 Marchewka, Tomasz - "Wszyscy patrzyli, nikt nie widział"

 Kozak, Magdalena - "Młody"

Linki


Opowieści Niesamowite 1/2013 - omówienie numeru

Najnowszy numer Opowieści niesamowitych to jedenaście opowiadań zarówno uznanych autorów, jak i pisarzy o mniejszym (lub mniej znanym) dorobku. W porównaniu z poprzednią odsłoną czasopisma zauważalny jest wyższy poziom prezentowanych tekstów, chociaż nie obyło się również bez (przynajmniej) dwóch poważnych wpadek, a i średniaków nie zabrakło.
Pierwszy numer z 2013 r. de facto ukazał się jeszcze przed świętami, nic więc dziwnego, że znalazły się w nim opowiadania nawiązujące tematycznie do Bożego Narodzenia. Gabriela Szczęsna przedstawia historię będącą kolejną wariacją na temat „Opowieści wigilijnej” Dickensa. Przebieg opowiadania i jego puentę można przewidzieć dość szybko, więc niespodzianek nie należy oczekiwać. Bardziej zaskakujące, chociaż też podążające za schematami łączonymi z wigilijnymi opowieściami grozy, jest opowiadanie Anny Kańtoch. Niemniej „Pięć dziwnych wigilijnych nocy” czyta się całkiem przyjemnie.
Andrzej Pilipiuk jest jednym z niezmiennych elementów polskiej sceny fantastycznej. Lata mijają, a on nadal pisze opowiadania obracające się wokół podobnej tematyki. Nic więc dziwnego, że i „Czarne parasole” poruszają znane tematy: podróże w czasie, nieco historii, a wszystko w fabule z przewodnim wątkiem detektywistycznym. Fani nie będą rozczarowani. Podobnie zresztą z wielbicielami prozy Tomasza Bochińskiego. Jego opowiadanie, utrzymane w realiach znanych z „Opowieści praskich”, po raz kolejny przenosi czytelników na nieco straszną, nieco magiczną prawobrzeżną część stolicy.
Jedynym całkowicie niefantastycznym opowiadaniem jest „Bardziej, niż myślisz” Kazimierza Kyrcza Jr., co samo w sobie zarzutem nie jest, ale tekst nie oferuje innych interesujących elementów i rozczarowuje. Groza, a tym bardziej wiarygodność psychologiczna postaci, jest dość umowna, a puenta łatwa do przewidzenia. Niekoniecznie lepsza, ale na pewno zabawniejsza jest wizja zbliżającego się końca świata w wykonaniu Macieja Musialika.
Nie zabrakło również opowieści niesamowitych, traktujących o kontakcie z zaświatami. Typowym przedstawicielem tego nurtu jest utwór Magdaleny Rybki pt. „Wariatka i stare pianino”. Poprawne, ale prawdopodobnie szybko wyparuje z głowy. Ciekawszy – za sprawą wprowadzenia elementu nowych technologii – jest tekst Dawida Kaina. Bliżej horroru jest „Strategia przetrwania” Marka Grzywacza, początkowo obiecująca zupełnie co innego niż otrzymujemy w zakończeniu. Zaskoczenie czytelnika jest niewątpliwym atutem, ale sama puenta jest najsłabszą częścią opowiadania.
Na koniec o dwóch tekstach, których brak w piśmie znacząco wpłynąłby na wzrost jego oceny. Marek Dryjer przedstawia chaotyczną wizję apokalipsy egzaltowanym stylem. Przesłanie „Bezprawia” – podobnie jak cały utwór – jest mętne i wtórne. Niemniej w porównaniu z opowiadaniem Michała Grabowskiego i tak prezentuje się olśniewająco. „Prezent” nie dość, że miałki i słabo napisany, jest – nie da się tego inaczej określić – po prostu bzdurny. Zdecydowanie debiut-niewypał.
W publicystyce na uwagę zasługują przede wszystkim dwa teksty prezentujące postaci być może nieco zapomniane, ale istotne. Pierwszy – zupełnie niepotrzebnie ukryty pod pozorem relacji z festiwalu we Wrocławiu – przybliża Brunona Schulza, a także rozważa wpływ jego twórczości na później tworzących fantastów. Dość interesujący tekst, a byłby jeszcze lepszy, gdyby nie pojawiające się od czasu do czasu wtręty usprawiedliwiające formę relacji. Drugi artykuł traktuje o Adamie Hollanku, a raczej paradoksach dotyczących jego twórczości i życiorysu. Co prawda nić przewodnia nie jest do końca przekonująca, ale sam szkic dostarcza wielu informacji o jednym z założycieli Fantastyki.
Oprócz tego zainteresowani mogą zapoznać się z polecankami książkowymi (niby pod choinkę, ale informacji o dobrych książkach nigdy dosyć), krótkim omówieniem Flasha Gordona, a także esejem Andrzeja Pilipiuka, w którym autor dzieli się przemyśleniami na temat zjawisk nadprzyrodzonych. Czy ciekawie? We mnie tekst nie wzbudził większych emocji. W piśmie znajduje się po raz kolejny fragment reklamowy książki: nadal nie widzę (z punktu widzenia czytelnika, bo być może księgowy redakcji ma na to odmienne spojrzenie) sensu marnowania na coś takiego miejsca.
Pozostaje mieć nadzieję, że Opowieści niesamowite będą utrzymywać tendencję wzrostu jakości, a jednocześnie mniej będzie potknięć. Jeśli tak się stanie, to pismo ma szanse na stałe zastąpić Science Fiction, Fantasy i Horror. W końcu krąg odbiorców powinien być w przypadku obu tych periodyków podobny.


Autor: Tymoteusz "Shadowmage" Wronka


Dodano: 2013-01-13 11:30:00
Komentarze

Sortuj: od najstarszego | od najnowszego

drakoniko - 16:45 13-01-2013
Jesteś pewien, że to pismo operuje w podobnym targecie, co SFFiH? Mnie się tak nie wydaje. Przynajmniej na razie, podejrzewam, "Opowieści" zbierają sporo czytelników całkowicie spoza fantastycznego światka, podczas kiedy SFFiH to był twardy target fantastyczny, o wiele bardziej niż w przypadku "Nowej Fantastyki".
Myślę, że pewnym przekleństwem tego nowego pisma jest jego nazwa. To może być garb, chociaż nie tyle ze względu na sprzedaż (bo to akurat poszerza raczej liczbę klientów), ile pozycjonowanie.

Shadowmage - 18:45 13-01-2013
Samo pismo pewnie bazuje na innym zbiorze odbiorców, chociaż wydaje mi się, że powoli zwraca się w kierunku "fantastów".
Prezentuje za to podobny typ opowiadań, a i zestaw autorów piszących/mogących pisać do SFFiH i OP powinien być podobny.
Docelowo więc, chociaż może korzystać z szerszego kręgu odbiorców, to wśród zatwardziałych czytelników fantastyki przede wszystkim znajdzie uznanie u tych, co czytali pismo założone przez Szmidta = z poprawką na społeczność, która wokół niego wyrosła.

O nazwie się nie wypowiem, bo się nie znam (mówimy o pozycjonowaniu sieciowym czy jakimś innym?).

drakoniko - 11:20 14-01-2013
Pozycjonowanie w świadomości przeciętnego czytelnika :)
Wielu potencjalnych czytelników nie sięgnie po nie, myśląc, że to groza, horror, takie klimaty - jeśli lubi bardziej tradycyjną fantastykę, niekoniecznie od razu "kosmiczną". Tytuł odstrasza tę grupę :)
Za to grupa zainteresowana owymi "niesamowitościami" zapowiedzianymi w tytule może się rozczarować :)

Kruk Siwy - 11:36 14-01-2013
Jednakowoż winietka u góry: białe literki na oczojebnym czerwonym dość dokładnie określa zawartość. Pismo jest jednak adresowane do ludzi dość umiejętnie składających literki.

O ile dobrze rozumiem intencje wydawcy to chcą utrzymać większość obecnych czytelników i "łyknąć" fantastów. Dlatego zawsze pismo będzie trochę przechylone w stronę ogólnie rzecz biorąc tytułowych opowieści niesamowitych. Objętość mają dość dużą, powinni zmieścić "dla każdego coś miłego".

Shadowmage - 11:41 14-01-2013
Dodam jeszcze, że o ile poprzedni numer był bardziej skierowany w kierunku niesamowitości, to ten już bardziej zawartość "normalnego" pisma fantastycznego przypominał.
A poza tym pula tematyczna tekstów "wspólnych" jest duża.

drakoniko - 15:00 14-01-2013
Oby, przydałaby się konkurencja dla NF. Lubię polskie opowiadania, często są lepsze od tłumaczeń.

Komentuj


Konkurs

Wygraj "Ukrytego Asa"


Wygraj "Maddaddam" Atwood


Artykuły

Co nas czeka w 2017 roku?


 Kreator światów w spódnicy – krótka opowieść o Ursuli K. Le Guin

 Wywiad z Marcinem Podlewskim

 Senność

 Arkhamer 2016 - relacja

Recenzje

Alexander, Stephon - "Jazz i fizyka"


 Nagata, Linda - "Ciężkie próby"

 Przybyłek, Marcin - "Gamedec. Sprzedawcy lokomotyw"

 Waletow, Jan - "Dzieci martwej ziemi"

 Blatty, William Peter - "Egzorcysta"

 Podlewski, Marcin - "Głębia. Napór"

 Waletow, Jan - "Ziemia niczyja"

 Gromyko, Olga - "Wiedźma opiekunka"

Fragmenty

 Marchewka, Tomasz - "Wszyscy patrzyli, nikt nie widział"

 McDonald, Ian - "Luna: Wilcza Pełnia"

 Ryman, Geoff - "Tlen"

 Tidhar, Lavie - "Stulecie przemocy"

 Priest, Christopher - "Człowiek z sąsiedztwa"

 Kosik, Rafał - "Amelia i Kuba. Tajemnica dębowej korony"

 Weeks, Brent - "Krwawe zwierciadło"

 Johansen, Erika - "Losy Tearlingu"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2017 nast.pl     RSS      RSS