NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Sweterlitsch, Tom - "Świat miniony"

Simmons, Dan - "Zimowe nawiedzenie"

Ukazały się

Szmidt, Robert J. - "Ostatnia misja Asgarda"


 Harrison, Harry - "Przestrzeni! Przestrzeni!" (Kolekcja Wehikuł czasu)

 Jordan, Robert - "Wielkie polowanie" (2019)

 Porter, Max - "Lanny"

 Komuda, Jacek - "Wilcze gniazdo" (wyd. 4)

 Piekara, Jacek - "Mój przyjaciel Kaligula" (2019)

 Ziemiański, Andrzej - "Pułapka Tesli" (wyd. 2)

 Manguel, Alberto; Guadalupi, Gianni - "Słownik miejsc wyobrażonych"

Linki

Palahniuk, Chuck - "Rant"
Wydawnictwo: Niebieska Studnia
Tytuł oryginału: Rant: The Oral History of Buster Casey
Tłumaczenie: Elżbieta Gałązka-Salamon
Data wydania: Sierpień 2012
ISBN: 978-83-60979-25-9
Oprawa: miękka
Format: 125 x 195 mm
Liczba stron: 360
Cena: 36,00 zł
Rok wydania oryginału: 2007



Palahniuk, Chuck - "Rant"

Anarchia i przeznaczenie


Są powieści, które zyskują z każdą stroną. Są też takie, w których świetny początek zostaje zniszczony przez wątpliwej jakości końcówkę. „Rant” niestety należy do tej drugiej kategorii, przynosząc czytelnikowi więcej rozczarowania niż satysfakcji.

W przypadku powieści Chucka Palahniuka jednego można być pewnym: książka nie będzie tym, czego się po niej czytelnik spodziewa. Ba, nawet kilkadziesiąt pierwszych stron zwykle nie przygotowuje go na to, co autor przygotował w końcówce. Zwykle zabieg ten należy traktować jako zaletę, oferuje czytelnikowi: zaskoczenie lub pewien dodatkowy wymiar i podkreślenie wcześniej mało widocznego aspektu. Jednakże nikt nie jest nieomylny i potknięcie przydarzyło się również Palahniukowi. Zmyślnie budowana w „Rancie” konstrukcja w finale rozpada się jak domek z kart, sprawiając, że przekaz opowieści znika w fabularnym galimatiasie.

Pierwszą rzeczą narzucającą się podczas lektury – a jednocześnie warunkującą niemal wszystko inne w powieści – jest forma narracji. Książka składa się z krótkich akapitów będących fragmentami wywiadów z osobami, które zetknęły się z Busterem Caseyem, tytułowym Rantem. W ten sposób poznajemy życiorys tej niezwykle barwnej postaci: od burzliwego dzieciństwa aż do niespodziewanego końca. Nie jest to spójna opowieść: siłą rzeczy przy nacechowanych subiektywizmem sprawozdaniach pojawiają się luki i nieścisłości, czasem wręcz poszczególne relacje stoją w sprzeczności ze sobą. Dodaje to barw i pozwala czytelnikowi na własną interpretację, poszukiwanie własnej wersji prawdy w mglistym obrazie zbudowanym na podstawie wywiadów.

Życie Ranta toczy się w antyutopijnej wizji przyszłości, gdzie społeczeństwo w miastach zostało podzielone na dwie niemal nieprzenikające się grupy, a przynależność do nich jest definiowana przede wszystkim przez rodzaj pracy i warunkowany przez nią dzienny lub nocny tryb życia. Przybywając z wiejskich terenów, Rant dość szybko się dostosowuje, trafiając w środowisko party crasherów – anarchistycznej grupy zajmującej się ustawianymi kraksami samochodowymi. Z czasem jednakże okazuje się, że to nie tylko sposób życia, ale też coś więcej... i tutaj zaczynają się problemy.

Sceneria przyszłości, stanowiąca ciekawe uzupełnienie fabuły, nie jest niestety jedynym motywem fantastycznym w powieści. Niestety, bo począwszy mniej więcej od połowy powieści, znaczenia w fabule nabiera jeszcze jeden element fantastyczny. Nie zdradzając zbyt wiele, należy jedynie powiedzieć, że chociaż z jednej strony tłumaczy on dziwne zdarzenia z życiorysu Ranta, to jednocześnie rozmywa on wymowę powieści i tak częstą u Palahniuka krytykę współczesności. Nie można oczywiście wykluczyć, że do tego autorskiego zabiegu podczas lektury nie odnalazłem odpowiedniego interpretacyjnego klucza. Jakkolwiek by nie było, to sposób poprowadzenia tego wątku zdaje się mocno naciągany, by nie powiedzieć, nielogiczny. Cóż, to akurat częsty błąd przy pisaniu o paradoksach czasowych.

Sam Rant na bazie opowieści jawi się jako postać tragiczna. Podążając szlakiem autodestrukcji, rozpowszechnia chaos i anarchię wokół siebie. Początkowo taka postawa wydaje się niezrozumiała, ale z czasem okazuje się, że jest to tylko próba szamotania się w okowach przeznaczenia, świadomości nieuchronnego losu, który prędzej czy później go dogoni i zmusi do działań wbrew pragnieniom. Należy jednak pamiętać, że to tylko obraz, zmitologizowana poprzez wydarzenia postać, być może mająca niewiele wspólnego z „prawdziwym” Busterem Caseyem. Prowadzi to do głównego problemu poruszonego w książce: sposobu, w jaki media kreują bohaterów (również negatywnych), tworzą sztuczne obrazy oddziałujące na świadomość, wyolbrzymiając i zmieniając postrzeganie rzeczywistości.

Opowieść o życiu Bustera Caseya początkowo obiecująca, z czasem rozmywa się w niezbyt udanych rozwiązaniach fabularnych, co wpływa zarówno na siłę wymowy powieści, jak i prozaiczną – ale nie mniej istotną – przyjemność z lektury. To nadal niezła i warta przeczytania pozycja, ale jak na twórczość Palahniuka, dość słaba. Szkoda, bo pierwsza część obiecywała wielkość.


Autor: Tymoteusz "Shadowmage" Wronka


Dodano: 2012-12-10 21:10:00
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj powieść o Spider-Manie


Artykuły

Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady


 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e03)

Recenzje

Sanderson, Brandon - "Do gwiazd"


 Funke, Cornelia, del Toro, Guillermo - "Labirynt fauna"

 Aldiss, Brian W. - "Non stop"

 Sanderson, Brandon - "Rytmatysta"

 Warren, Ed i Lorraine & Chase, Robert David - "Nawiedzenia. Historie prawdziwe"

 Podlewski, Marcin - "Księga Zepsucia. Tom 1"

 Sullivan, Michael J. - "Zniknięcie córki Wintera"

 Vonnegut, Kurt - "Syreny z Tytana"

Fragmenty

 Rak, Radek - "Baśń o wężowym sercu"

 Petrucha, Stefan - "Marvel: Spider-Man. Wiecznie młody"

 Kańtoch, Anna - "Diabeł w maszynie"

 Bławatska, Helena P. - "Opowieści okultne"

 Majka Paweł, Rusak Radosław - "Czerwone żniwa. Uderzenie wyprzedzające"

 Karnicka, Anna - "Paradoks Marionetki: Sprawa Marionetkarza"

 Ruocchio, Christopher - "Imperium ciszy"

 Jensen, Danielle L. - "Mroczne wybrzeża"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2019 nast.pl     RSS      RSS