NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Rajaniemi, Hannu - "Fraktalny książę"

Gromyko, Olga - "Wiedźma Naczelna" (Papierowy Księżyc)

Ukazały się

del Toro, Guillermo & Hogan, Chuck - "Wieczna noc"


 Dębski, Rafał - "Jadowity Miecz"

 Miller, Madeline - "Kirke"

 Wójtowicz, Milena - "Wrota"

 Staveley, Brian - "Czaszkowiercy"

 antologia festiwalowa - "Kroki w nieznane Rakietowej krowy"

 Lindsay, Joan - "Piknik pod Wiszącą Skałą"

 Domagalski, Dariusz - "Hajmdal. Początek podróży"

Imprezy

Dni Fantastyki 2018
Od: 2018-06-29
Do: 2018-07-01

Sabat Fiction-Fest 2018
Od: 2018-08-17
Do: 2018-08-19

Linki




Opowieści Niesamowite 3/2012 - omówienie numeru

Życie nie znosi próżni. Nie tak dawno temu zawieszona została działalność „Science Fiction, Fantasy i Horror” i światek fantastyczny obiegł lament, że polscy początkujący autorzy nie będą mieli gdzie publikować i zdobywać pisarskich szlifów. Minęło trochę czasu i na rynku powoli zadomawia się inny tytuł: „Opowieści Niesamowite”. Chociaż startuje niejako spoza środowiska (dopiero omawiany tutaj, czwarty numer, zrywa z etykietką „Czwarty wymiar wydanie specjalne”), to wydaje się on naturalną kontynuacją pisma założonego przez Roberta J. Szmidta. Pismo jest nastawione na publikowanie prozy (zarówno debiutantów, jak i pisarzy z „dorobkiem”), a publicystyka stanowi do niego niewielki, aczkolwiek z numeru na numer zyskujący na znaczeniu dodatek.

Zestaw autorów w numerze jest mieszanką nazwisk znanych oraz obcych przeciętnemu czytelnikowi fantastyki; część z nich to debiutanci (albo prawie debiutanci), a część do tej pory publikowała teksty raczej z tym gatunkiem niekojarzone. Poziom opowiadań jest wyrównany, ale też nie należący do najwyższych. Większość tekstów to poprawna rzemieślnicza robota, niepozostająca na długo w pamięci. Inna sprawa, że to samo można powiedzieć o większości opowiadań polskich autorów ukazujących się obecnie w prasie – czy to w „Nowej Fantastyce”, czy wcześniej w „SFFiH”. Gatunkowo przeważają teksty z tak zwanego pogranicza: trochę grozy, przenikania się światów, kryminału, sporo – nomen omen – opowieści niesamowitych.
Najbardziej zapada w pamięć tekst Jarosława Klonowskiego. Atutem „Głosu morza” nie jest oryginalność: wręcz przeciwnie, to twórcze naśladownictwo prozy H.P. Lovecrafta (w fabule, konstrukcji, a nawet stylu) wyróżnia ten tekst. Niezła jest też „Druga szansa” Joanny Kułakowskiej dzięki zestawieniu kilku różnych elementów, na których powiązanie przychodzi czytelnikowi chwilę poczekać. Emocjonalnie mocne jest „Jezioro” Iwony Jensz-Stawowczyk, jeśli nawet fabularnie schematyczne i łatwe do przejrzenia. Natomiast Jan Żerański („Pora milczenia”) w nieco zbyt pompatycznym stylu opowiada z pozoru dość prostą historię o tęsknocie za zmarłym.
Temat kontaktów z drugą stroną, duchami, etc. pojawia się zresztą w wielu opowiadaniach. Dzieje się tak chociażby w „Babci” Agnieszki Chodkowskiej-Gyurics, gdzie mamy do czynienia z interwencją z zaświatów w szczytnym celu. W tym przypadku suspens działa, czego nie można powiedzieć o „Naszyjniku” Pawła Szlachetko, w którym finałowy zwrot akcji jest... powiedzmy, zbyt zaskakujący. Również rozwiązanie „Spotkania” Jewgienija T. Olejniczaka – tekstu najbardziej podpadającego pod czyste fantasy – pozostawia wrażenie niedosytu.
Najsłabszym opowiadaniem jest „MotHelL” Aleksandry Owczyńskiej, pisane monotonnym stylem, prostymi zdaniami, niemal wyliczanką; a i fabularnie niespecjalne. Nienajlepsze wrażenie zrobiły na mnie również opowiadania Barbary Januszewskiej („Dobranoc”) oraz Jana Tulika („Śmieszny Franio i czarny pies”). Także zamysł stojący za „W potrzasku” Kazimierza Kyrcza Jr jest dla mnie niejasny, ale nie po drodze z twórczością tego autora mam już od czasów „Horrorarium”.

Dział publicystyki, jak zaznaczyłem we wstępie, nie jest zbyt rozbudowany. W jego skład wchodzi m.in. artykuł z serii „Niesamowite historie”, w którym Katarzyna Enerlich opowiada o ślubie z nieboszczykiem, który miał miejsce w mazurskiej wiosce podczas II wojny światowej. Na uwagę zasługuje esej o Adamie Wiśniewskim-Snergu: może miejscami nieco pobieżny, ale przybliżający postać tego interesującego – i nieco zapomnianego – autora. Poza tym Joanna Kułakowska prezentuje horrorowe polecanki literackie, a Robert Włodarek opisuje wrocławski Polcon. Oba teksty nie za bardzo mnie zainteresowały: za grozą nie przepadam, a dolnośląski konwent widziałem na własne oczy. Jest jeszcze fragment książki Monsa Kallentofta „Piąta pora roku”, ale akurat pomysł z zamieszczaniem fragmentów uważam za chybiony.

„Opowieści Niesamowite”, chociaż jeszcze dalekie do ideału, wydają się zmierzać dobrą drogą, by wypełnić pustkę na rynku. Ich atutem, na razie jeszcze niewykorzystanym w pełni, może być zestawienie fantastów z pisarzami niekojarzonymi z tym nurtem i w związku z tym nieco inaczej patrzącymi na konstrukcję czy fabułę tekstu. Sprofilowanie się na tytułowych opowieściach niesamowitych – co na razie ma miejsce – może również nadać charakteru, ale też niesie ze sobą ryzyko powtarzalności tematyki. Niemniej warto pismo obserwować i mu kibicować, oby ukazywało się jak najdłużej, bo nie ma to jak nauka przez doświadczenie. Redakcja zdaje się być pełna entuzjazmu i ma pomysły na dalszy rozwój pisma: trzymam kciuki za ich realizację.


Autor: Tymoteusz "Shadowmage" Wronka


Dodano: 2012-12-03 22:45:00
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj "Mgły Avalonu"


Artykuły

Modyfikowany Węgiel - powieść a serial


 Co będzie warto czytać z polskiej fantastyki w 2018 roku?

 Kreator światów w spódnicy – krótka opowieść o Ursuli K. Le Guin

 Drugi wywiad z Rafałem Kosikiem

 Gra o tron subiektywnym okiem (s07e07)

Recenzje

Miéville, China - "Ostatnie dni Nowego Paryża"


 Ryan, Anthony - "Legion płomienia"

 Rajaniemi, Hannu - cykl "Kwantowy złodziej"

 Stoker, Bram - "Dracula"

 Sutherland, Tui T. - "Mroczny sekret"

 antologia - "Księga mieczy"

 Bradbury, Ray - "451° Fahrenheita"

 Simmons, Dan - "Olimp"

Fragmenty

 Chodorowska, Krystyna - "Triskel. Gwardia"

 Finney, Jack - "Inwazja porywaczy ciał"

 Wroczek, Szymun - "Piter. Wojna"

 Ruda, Aleksandra - "Sztylet ślubny"

 Kańtoch, Anna - "Tajemnica godziny trzynastej"

 Maas, Sarah J. - "Wieża Świtu"

 Ruszkiewicz, Jarosław - "Cassandra"

 Piskorski, Krzysztof - "Zadra" (wydanie rozszerzone)

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2018 nast.pl     RSS      RSS