NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Erikson, Steven - "Cena szczęścia"

Hałas, Agnieszka - "Śpiew potępionych"

Ukazały się

Weinbaum, Stanley G. - "Drapieżna planeta"


 antologia - "Drugie lądowanie. Antologia króciaków"

 Szacha, Georgij - "Nie było smutniejszej historii"

 Neiderman, Andrew - "Adwokat diabła"

 Harkness, Deborah - "Cienie Nocy"

 Pilipiuk, Andrzej - "Karpie Bijem"

 Majka, Paweł - "Berserk. Spowiednik"

 Abbott, Tony - "Klątwa węża"

Linki

Gaiman, Neil - "Nigdziebądź" (Nowa Proza)
Wydawnictwo: Nowa Proza
Tytuł oryginału: Neverwhere
Tłumaczenie: Paulina Braiter
Data wydania: Kwiecień 2012
ISBN: 978-83-7534-010-5
Oprawa: miękka
Format: 125 x 195 mm
Liczba stron: 318
Cena: 35,00 zł
Rok wydania oryginału: 1996



Gaiman, Neil - "Nigdziebądź"

Londyn Pod, czyli czy naprawdę chcielibyście, żeby Wasze marzenia o spokojnym życiu się spełniły?


Historia powstania „Nigdziebądź” może się wydawać mało zachęcająca – powieść została zaadaptowana przez Neila Gaimana z napisanego przez niego wcześniej scenariusza serialu wyprodukowanego w 1996 roku przez BBC. Takie projekty zwykle nie kończą się sukcesem literackim. Tym razem jednak, jak pisze w przedmowie do polskiego wydania Andrzej Sapkowski, bogactwo i żywość wizji Gaimana w zupełności wystarczają, żeby uznać książkę za udaną.
Głównym bohaterem „Nigdziebądź” jest Richard Mayhew, pracujący od trzech lat w Londynie, od niedawna zaręczony i marzący o zwykłym, spokojnym życiu, w którym narzeczona będzie zadowolona, szef niespecjalnie marudny, a czasu wystarczy nie tylko na terminowe wykonywanie obowiązków, ale i na okazjonalne popołudniowe piwo z kolegami. Wszystko zmienia się w chwili, gdy Richard natyka się, idąc do restauracji na Ważną Kolację z Narzeczoną i Jej Szefem, na leżącą na chodniku ranną dziewczynę. Decyzja o zabraniu jej do siebie szybko pociąga za sobą niebanalne konsekwencje – zaręczyny zostają zerwane, za tajemniczą nieznajomą, chwilami zresztą jeszcze bardziej tajemniczo znikającą, do mieszkania Anglika trafiają podejrzani panowie Vandemar i Croup, a przede wszystkim miasto znane naszemu bohaterowi okazuje się zaledwie Londynem Nad. Jak nietrudno się domyślić, Richard i znaleziona przez niego dziewczyna o jak najbardziej znaczącym imieniu Drzwi trafiają wkrótce do Londynu Pod. Od tego momentu fabuła zaczyna się toczyć szybciej i szybciej i wraz z Richardem i jego towarzyszami lądujemy pośród galerii postaci i motywów typowych dla miejskiej fantasy. Stacje londyńskiego metra zyskują nowe, magiczne oblicza, Earl’s Court staje się Dworem, na którym rządzi zdziwaczały i podstarzały Hrabia, na Blackfriars mieszkają Czarni Mnisi, gospodarza Angel nie trzeba nawet przedstawiać. Tempo zwrotów akcji, bogactwo miejsc i przesuwających się przed oczami czytelnika częściej drugo- niż pierwszoplanowych bohaterów powoduje, że ci ostatni z konieczności sprawiają często wrażenie komiksowych, ledwie naszkicowanych postaci. Mamy jednak do czynienia z komiksem wysokiej klasy. Groza tarapatów, w jakie wpada Richard, pragnąc za wszelką cenę wrócić do swojej zwykłej, bezpiecznej rzeczywistości, może co prawda przestraszyć raczej wyłącznie odbiorcę młodzieżowego, ale zabawne dialogi, ironiczne (często zdecydowanie niemłodzieżowe) nawiązania i barwnie opisywane perypetie powodują, że kolejne strony przewraca się szybko i przyjemnie. Duża w tym zasługa Pauliny Braiter, która nie tylko starannie i zgrabnie przełożyła tekst Gaimana, ale i zachowała (czy trafnie zmodyfikowała) liczne obecne w nim żarty językowe, bez których „Nigdziebądź” wiele by straciło.
Warto też zauważyć, że o ile teraz miejskie fantasy jest gatunkiem popularnym i często publikowanym również na polskim rynku, to „Nigdziebądź” powstało już ponad piętnaście lat temu. Do inspiracji serialem i powieścią przy pisaniu „LonNiedynu” przyznawał się zresztą China Miéville. Z drugiej strony trudno się doszukiwać w powieści Gaimana często kojarzonego współcześnie z miejskim fantasy komentarza społecznego, ale też przedstawienie go nie było jej ambicją. Podobnie zresztą jak wiarygodne uzasadnianie kolejnych zwrotów akcji, zwłaszcza w chwili, gdy docieramy do kulminacyjnych scen...
Jak należy oczekiwać, w pewnym momencie, pod koniec „Nigdziebądź”, Richard Mayhew stanie przed dylematem: czy po zmieniających się jak w kalejdoskopie sytuacjach i dramatycznych przygodach, które przeżył w Londynie Pod, naprawdę chce, by spełniło się jego marzenie o powrocie do bezpiecznej, szarej rzeczywistości firmy, narzeczonej i poczciwych znajomych? Czy raczej wolałby nadal wędrować ze Szczuromówcami, nieobliczalnym markizem Carabasem i magiczną Drzwi, ryzykując zdrowiem, a może i życiem? Pytanie jest na pewno niełatwe. A co wybralibyście Wy?



Autor: Adam Skalski
Dodano: 2012-06-21 21:38:15
Komentarze

Sortuj: od najstarszego | od najnowszego

Dawidek - 09:31 22-06-2012
Czy to czasem nie był Markiz de Carabas?

MadMill - 10:38 23-06-2012
Może tłumaczenie zmienili?

Shadowmage - 12:08 23-06-2012
Ano markiz - nasz błąd, dzięki za zwrócenie uwagi.

adskal - 11:42 25-06-2012
Nasz jak nasz - raczej mój.

Komentuj


Konkurs

Wygraj "Ostatniego strażnika"


Wygraj "Nawiedzenia"


Artykuły

Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady


 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e03)

Recenzje

Sullivan, Michael J. - "Śmierć Dulgath"


 Wójtowicz, Milena - "Vice versa"

 Sullivan, Michael J. - "Róża i cierń"

 Heinlein, Robert A. - "Hiob. Komedia sprawiedliwości"

 Szostak, Wit - "Poniewczasie"

 Sullivan, Michael J. - "Wieża Koronna"

 Sweterlitsch, Tom - "Świat miniony"

 Baxter, Stephen - "Masakra ludzkości"

Fragmenty

 Eames, Nicholas - "Krwawa Róża"

 Wójtowicz, Milena - "Vice versa"

 Christopher, Adam - "Ciemność nad miastem"

 Warren, Ed i Lorraine & Chase, Robert David - "Nawiedzenia. Historie prawdziwe"

 Guzek, Marcin A. - "Szare Płaszcze: Rubież"

 Babraj, Rafał - "Dystrykt Warszawa"

 Neiderman, Andrew - "Adwokat diabła"

 Heinlein, Robert A. - "Hiob. Komedia sprawiedliwości"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2019 nast.pl     RSS      RSS