NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Lawrence, Mark - "Święta siostra"

Zbierzchowski, Cezary - "Distortion"

Ukazały się

Zbierzchowski, Cezary - "Distortion"


 Gołkowski, Michał - "Bramy ze złota. Złote Miasto"

 Swallow, James - "Krocząc w strachu"

 Rak, Radek - "Baśń o wężowym sercu"

 Corey, James S.A. - "Prochy Babilonu"

 King,Stephen - "Pan Mercedes" (2019)

 Rogoża, Piotr - "Niszcz, powiedziała"

 Anson, Jay - "Amityville Horror"

Linki

Gaiman, Neil - "Nigdziebądź" (Nowa Proza)
Wydawnictwo: Nowa Proza
Tytuł oryginału: Neverwhere
Tłumaczenie: Paulina Braiter
Data wydania: Kwiecień 2012
ISBN: 978-83-7534-010-5
Oprawa: miękka
Format: 125 x 195 mm
Liczba stron: 318
Cena: 35,00 zł
Rok wydania oryginału: 1996



Gaiman, Neil - "Nigdziebądź"

Londyn Pod, czyli czy naprawdę chcielibyście, żeby Wasze marzenia o spokojnym życiu się spełniły?


Historia powstania „Nigdziebądź” może się wydawać mało zachęcająca – powieść została zaadaptowana przez Neila Gaimana z napisanego przez niego wcześniej scenariusza serialu wyprodukowanego w 1996 roku przez BBC. Takie projekty zwykle nie kończą się sukcesem literackim. Tym razem jednak, jak pisze w przedmowie do polskiego wydania Andrzej Sapkowski, bogactwo i żywość wizji Gaimana w zupełności wystarczają, żeby uznać książkę za udaną.
Głównym bohaterem „Nigdziebądź” jest Richard Mayhew, pracujący od trzech lat w Londynie, od niedawna zaręczony i marzący o zwykłym, spokojnym życiu, w którym narzeczona będzie zadowolona, szef niespecjalnie marudny, a czasu wystarczy nie tylko na terminowe wykonywanie obowiązków, ale i na okazjonalne popołudniowe piwo z kolegami. Wszystko zmienia się w chwili, gdy Richard natyka się, idąc do restauracji na Ważną Kolację z Narzeczoną i Jej Szefem, na leżącą na chodniku ranną dziewczynę. Decyzja o zabraniu jej do siebie szybko pociąga za sobą niebanalne konsekwencje – zaręczyny zostają zerwane, za tajemniczą nieznajomą, chwilami zresztą jeszcze bardziej tajemniczo znikającą, do mieszkania Anglika trafiają podejrzani panowie Vandemar i Croup, a przede wszystkim miasto znane naszemu bohaterowi okazuje się zaledwie Londynem Nad. Jak nietrudno się domyślić, Richard i znaleziona przez niego dziewczyna o jak najbardziej znaczącym imieniu Drzwi trafiają wkrótce do Londynu Pod. Od tego momentu fabuła zaczyna się toczyć szybciej i szybciej i wraz z Richardem i jego towarzyszami lądujemy pośród galerii postaci i motywów typowych dla miejskiej fantasy. Stacje londyńskiego metra zyskują nowe, magiczne oblicza, Earl’s Court staje się Dworem, na którym rządzi zdziwaczały i podstarzały Hrabia, na Blackfriars mieszkają Czarni Mnisi, gospodarza Angel nie trzeba nawet przedstawiać. Tempo zwrotów akcji, bogactwo miejsc i przesuwających się przed oczami czytelnika częściej drugo- niż pierwszoplanowych bohaterów powoduje, że ci ostatni z konieczności sprawiają często wrażenie komiksowych, ledwie naszkicowanych postaci. Mamy jednak do czynienia z komiksem wysokiej klasy. Groza tarapatów, w jakie wpada Richard, pragnąc za wszelką cenę wrócić do swojej zwykłej, bezpiecznej rzeczywistości, może co prawda przestraszyć raczej wyłącznie odbiorcę młodzieżowego, ale zabawne dialogi, ironiczne (często zdecydowanie niemłodzieżowe) nawiązania i barwnie opisywane perypetie powodują, że kolejne strony przewraca się szybko i przyjemnie. Duża w tym zasługa Pauliny Braiter, która nie tylko starannie i zgrabnie przełożyła tekst Gaimana, ale i zachowała (czy trafnie zmodyfikowała) liczne obecne w nim żarty językowe, bez których „Nigdziebądź” wiele by straciło.
Warto też zauważyć, że o ile teraz miejskie fantasy jest gatunkiem popularnym i często publikowanym również na polskim rynku, to „Nigdziebądź” powstało już ponad piętnaście lat temu. Do inspiracji serialem i powieścią przy pisaniu „LonNiedynu” przyznawał się zresztą China Miéville. Z drugiej strony trudno się doszukiwać w powieści Gaimana często kojarzonego współcześnie z miejskim fantasy komentarza społecznego, ale też przedstawienie go nie było jej ambicją. Podobnie zresztą jak wiarygodne uzasadnianie kolejnych zwrotów akcji, zwłaszcza w chwili, gdy docieramy do kulminacyjnych scen...
Jak należy oczekiwać, w pewnym momencie, pod koniec „Nigdziebądź”, Richard Mayhew stanie przed dylematem: czy po zmieniających się jak w kalejdoskopie sytuacjach i dramatycznych przygodach, które przeżył w Londynie Pod, naprawdę chce, by spełniło się jego marzenie o powrocie do bezpiecznej, szarej rzeczywistości firmy, narzeczonej i poczciwych znajomych? Czy raczej wolałby nadal wędrować ze Szczuromówcami, nieobliczalnym markizem Carabasem i magiczną Drzwi, ryzykując zdrowiem, a może i życiem? Pytanie jest na pewno niełatwe. A co wybralibyście Wy?



Autor: Adam Skalski
Dodano: 2012-06-21 21:38:15
Komentarze

Sortuj: od najstarszego | od najnowszego

adskal - 11:42 25-06-2012
Nasz jak nasz - raczej mój.

Shadowmage - 12:08 23-06-2012
Ano markiz - nasz błąd, dzięki za zwrócenie uwagi.

MadMill - 10:38 23-06-2012
Może tłumaczenie zmienili?

Dawidek - 09:31 22-06-2012
Czy to czasem nie był Markiz de Carabas?

Komentuj


Artykuły

Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady


 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e03)

Recenzje

Rak, Radek - "Baśń o wężowym sercu"


 Morgan, Richard - "Siły rynku"

 Sanderson, Brandon - "Do gwiazd"

 Funke, Cornelia, del Toro, Guillermo - "Labirynt fauna"

 Aldiss, Brian W. - "Non stop"

 Sanderson, Brandon - "Rytmatysta"

 Warren, Ed i Lorraine & Chase, Robert David - "Nawiedzenia. Historie prawdziwe"

 Podlewski, Marcin - "Księga Zepsucia. Tom 1"

Fragmenty

 Zbierzchowski, Cezary - "Distortion"

 Rak, Radek - "Baśń o wężowym sercu"

 Petrucha, Stefan - "Marvel: Spider-Man. Wiecznie młody"

 Kańtoch, Anna - "Diabeł w maszynie"

 Bławatska, Helena P. - "Opowieści okultne"

 Majka Paweł, Rusak Radosław - "Czerwone żniwa. Uderzenie wyprzedzające"

 Karnicka, Anna - "Paradoks Marionetki: Sprawa Marionetkarza"

 Ruocchio, Christopher - "Imperium ciszy"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2019 nast.pl     RSS      RSS