NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Dębski, Rafał - "Żelazny Kruk. Gniazdo"

Matheson, Richard - "Jestem Legendą i inne utwory"

Ukazały się

Wlazło, Alicja - "Iskra"


 Lisińska, Małgorzata - "Bajki krasnoludzkie"

 Jabłoński, Witold - "Popiel"

 Bonowicz, Karina - "Nie wywołuj wilka z lasu"

 Mróz, Remigiusz - "Echo z otchłani"

 Kuang, Rebecca F. - "Wojna makowa" (zintegrowana)

 Headley, Maria Dahvana - "Dziedziczka jeziora"

 Kuang, Rebecca F. - "Wojna makowa" (miękka)

Linki

Anthony, Piers - "Zaklęcie dla Cameleon"
Wydawnictwo: Nasza Księgarnia
Cykl: Anthony, Piers - "Xanth"
Tytuł oryginału: A Spell for Chameleon
Tłumaczenie: Paweł Kruk
Data wydania: Marzec 2012
ISBN: 978-83-10-12108-0
Oprawa: miękka
Format: 135×205mm
Liczba stron: 448
Cena: 36,90 zł
Rok wydania oryginału: 1977
Tom cyklu: 1



Anthony, Piers - "Zaklęcie dla Cameleon"

Magiczny eskapizm w nowym wydaniu


„Zaklęcie dla Cameleon”, otwierające liczący kilkadziesiąt tomów cykl „Xanth”, po raz pierwszy ukazało się w 1977 r. Od tamtej pory seria zdobyła wiele wyróżnień i zapisała się w większości opracowań poświęconych fantastyce. Wśród nich znajduje się „Rękopis znaleziony w smoczej jaskini” Andrzeja Sapkowskiego, którego autor zaliczył „Xanth” w poczet utworów należących do ścisłego kanonu. Niniejsza recenzja poświęcona jest nowemu wydaniu tej klasycznej powieści, będącemu zarazem nowym tłumaczeniem, przygotowanym przez Pawła Kruka dla wydawnictwa Nasza Księgarnia.

Tym, co od razu przykuwa uwagę, jest świat powieści – Xanth. Kolorowy, tętniący życiem, zamieszkany przez dziwaczne istoty i surowo karzący nieostrożność mieszkańców. Jest to stosunkowo niewielka kraina, której cechą szczególną jest niezwykłe wręcz stężenie magii. Flora i fauna posiadają jakiś magiczny talent, bądź same są magiczne albo inteligentne... Wspomniane atrybuty występują w różnych konfiguracjach i nigdy nie można być pewnym, z czym ma się akurat do czynienia. Większość istot Xanthu posiada więc antymagiczne zabezpieczenia, aby przeżyć w tym niebezpiecznym świecie. Ludzie nie są zbyt liczni, lecz bogaci doświadczeniem minionych pokoleń dają sobie radę.

Wiele pomysłów na talenty magiczne można uznać za nowatorskie i bardzo interesujące, nawet dziś. Podobnie samą konstrukcję uniwersum, relacje łączące krainę z Przyziemiem (naszą rzeczywistością oddzieloną od Xanthu magiczną tarczą), czy system społeczny i jego zasady. Poruszane przez pisarza problemy natury etycznej, analityczne dociekanie źródła magii, przegląd typów kobiet właściwych dla mężczyzny, czy efekty krzyżowania się gatunków, wydają się niezwykle aktualne i trudno odmówić im humorystycznych tonów. Świat wykreowany przez Anthony’ego ma wszystko, czego mu trzeba – ciekawą historię, zróżnicowaną geografię, tajemnice, oraz ekscytujące zagrożenia.

W tym miejscu parę słów o nowym tłumaczeniu. Język powieści jest swobodny, książkę czyta się z dużą przyjemnością, a nazwy własne oddają istotę rzeczy. Wspomniane już Przyziemie moim zdaniem brzmi znacznie lepiej niż występująca w poprzednim przekładzie Mundania. Inny przykład to plątamota, drzewo, które oplata ofiarę swoimi gałęziami i nie pozwala jej uciec.

Przedstawiając walory powieści nie sposób zapomnieć o bohaterach. Postaci pierwszego, a nawet drugiego planu są charakterystyczne i na ogół budzą sympatię, zwłaszcza że nie są czarno-białe, po prostu dobre lub złe, lecz cechują się złożonością motywów i postaw. Fragmenty trzymające w napięciu ujawniają więź, łączącą czytelnika z bohaterami, jaka powstaje w trakcie lektury i przejawia się w dopingowaniu postaci.

Pewne zarzuty można natomiast postawić fabule. Akcja książki biegnie nieregularnie, pokrętnie prowadząc od jednego epizodu do drugiego, w międzyczasie racząc czytelnika opisami kolejnych przeszkód, w postaci coraz to nowych niebezpiecznych istot Xanthu. Potwory i zagrożenia pokonywane siłą lub za sprawą niezbyt wyrafinowanego podstępu mogą znużyć dorosłego odbiorcę, choć sądzę, że dla młodszych czytelników będą przygodą nie mniej ekscytującą niż główna oś fabularna. Męczą też momentami zbyt często powtarzane myśli lub rozterki bohaterów. Z drugiej strony, mimo wspomnianych wad historia poszukiwań magicznego talentu Binka, głównego bohatera powieści, jak również zmagania o koronę królestwa i losy skrajnie różnie ocenianej postaci Złego Czarodzieja Trenta – są generalnie interesujące. Szczególnie dalsza część książki, która wręcz sprawia, że trudno oderwać się od lektury.

Humor obecny w powieści jest dwojakiego rodzaju. Rozpatrywany bezpośrednio, z poziomu poszczególnych akapitów prezentuje ten typ dowcipu, który się zauważa, lecz który jakoś szczególnie nie bawi. Na ogół sprowadza się do konstatacji w rodzaju „w tym zdaniu był żart” i płynnego przejścia do dalszej lektury. Zarazem jednak ogólny wydźwięk poszczególnych pomysłów czy refleksji bohatera nierzadko potrafi rozbawić i pozostać w pamięci jako zgrabna anegdota.

„Zaklęcie dla Cameleon” to elegancki, choć niepozbawiony wad, przykład literatury dla eskapistów, pragnących oderwać się od codzienności i przenieść do zupełnie innego, pełnego magii świata. Z takim zamysłem pisał cykl Piers Anthony, tak też odbierają go czytelnicy. Interesująca kraina zwana Xanthem, wciąż świeże i zabawne, nieraz lekko pikantne pomysły pisarza, oraz przypadający do gustu bohaterowie na ścieżce dość ciekawej historii zachęcają do lektury i sięgnięcia po następny tom serii.


Autor: Krzysztof Kozłowski


Dodano: 2012-04-07 14:30:00
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Artykuły

Wiedźmin Netfliksa: zachwyt czy rozczarowanie?


 Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

Recenzje

Moore, Stuart - "Marvel X-Men: Saga Mrocznej Phoenix"


 Abercrombie, Joe - "Zemsta najlepiej smakuje na zimno"

 Schwartz, Alvin - "Upiorne opowieści po zmroku"

 Neiderman, Andrew - "Adwokat diabła"

 Corey, James S.A. - "Wzlot Persepolis"

 Corey, James S.A. - "Prochy Babilonu"

 King, Stephen - "Instytut"

 Flint, Eric - "1632"

Fragmenty

 Headley, Maria Dahvana - "Dziedziczka jeziora"

 Mortka, Marcin - "Żółte ślepia"

 Schwab, V.E. - "Vengeful. Mściwi"

 Collins, Suzanne - "The Ballad of Songbirds and Snakes"

 Dick, K. Philip - "Możemy cię zbudować"

 Heinlein, Robert A. - "Drzwi do lata"

 Archer, K.C. - "Instytut" #1

 Lebbon, Tim - "Milczenie"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2020 nast.pl     RSS      RSS