NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Pullman, Philip - "La Belle Sauvage"

Sanderson, Brandon - "Wśród gwiazd"

Ukazały się

Harrow, Alix E. - "Dziesięć tysięcy drzwi"


 Kres, Feliks, W. - "Północna granica" (edycja limitowana)

 Kres, Feliks W. - "Król Bezmiarów" (edycja limitowana)

 Kres, Feliks, W. - "Grombelardzka legenda" (edycja limitowana)

 Kres, Feliks W. - "Pani Dobrego Znaku" (edycja limitowana)

 Kres, Feliks W. - "Porzucone królestwo" (edycja limitowana)

 Kres, Feliks W. - "Tarcza Szerni" (edycja limitowana)

 Flannery, Peter A. - "Mag bitewny. Księga 2"

Linki

Lee, Edward - "Sukkub"
Wydawnictwo: Replika
Tytuł oryginału: Succubi
Tłumaczenie: Bartosz Czartoryski
Data wydania: Sierpień 2011
ISBN: 978-83-76741-00-0
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Format: 145 x 205 mm
Liczba stron: 328
Cena: 34,90 zł
Rok wydania oryginału: 1992



Lee, Edward - "Sukkub"

Pamiętacie film „Kult”? Taki quasi horror z lat siedemdziesiątych, w którym przedstawiciel prawa przybywa na odludną wyspę w celu wyjaśnienia losów zaginięcia małej dziewczynki, a na miejscu zastaje neo-pogańskie społeczeństwo. Film dorobił się sporego grona wielbicieli, statusu, „nomem omen”, dzieła kultowego i beznadziejnego remake’a z Nicholasem Cage’em w roli głównej. No i jest jeszcze „Sukkub” Edwarda Lee.

Co łączy oba dzieła? Początkowo wydaje się, że niewiele. Główna bohaterką książki jest młoda prawniczka Ann Slavik, która dopiero co otrzymała wymarzone stanowisko wspólnika w znanej kancelarii adwokackiej. Teraz wraz z życiowym partnerem i nastoletnią córką planuje podróż do Paryża. Jednak los ma wobec niej inne plany – wezwana do umierającego ojca musi wraz z najbliższymi pojechać do rodzinnego miasteczka Lockwood. W międzyczasie śledzimy ucieczkę dwóch pacjentów szpitala psychiatrycznego oraz śledztwo policji w sprawie makabrycznych zbrodni.

Podobnie jak w filmie, wraz z rozwojem fabuły okazuje się, że przyjazd Slavik został ukartowany, a mieszkańcy Lockwood mają liczne tajemnice. Ponownie kluczową rolę odgrywają stare pogańskie obrzędy, rytualne zabójstwa, a i sam finał ma zbliżoną konstrukcję. O ile jednak „Kult” był dziełem stosunkowo mało brutalnym, to Edward Lee zafundował nam istną jazdę bez trzymanki.

Niby okładkowy blurb pisze o solidnej dawce strachu zawartej w książce, ale w trakcie lektury towarzyszy nam raczej uczucie narastającego obrzydzenia. Wystarczy tylko, że w polu widzenia pojawi się niejaki Duke, a możemy być pewni skurczów żołądka. Czegóż w tej książce nie ma: wymuszone praktyki homoseksualne, gwałty, elementy nekrofilii, łamanie kości, odcinanie kończyn. A wszystko to podane z dbałością o każdy szczegół. Jeśli przed lekturą „Sukkuba” miano „pierwszego anatomisty i ginekologa horroru” zajmował u mnie Graham Masterton, to teraz palmę pierwszeństwa przejął Edward Lee. A to chyba o czymś świadczy. Oczywiście czytając horrory należy być gotowym na tego typu atrakcje, a i wydawca lojalnie ostrzega, iż mamy do czynienia z utworem skierowanym do dorosłych czytelników, ale przewidywania czy ostrzeżenia to jedno, a kontakt z samą zawartością to drugie. Gdyby jeszcze ta makabra czemuś służyła.

Wydaje się, że głównym mankamentem „Sukkuba” jest słabo poprowadzona fabuła, a liczne opisy seksu czy zabójstw mają na celu odwrócenie uwagi czytelnika od jej mielizn. Jest to szczególnie widoczne w drugiej części książki, już po przyjeździe bohaterów do Lockwood. O ile do tej pory Lee starał się nadać postaciom rysu psychologicznego (zapracowana matka, zbuntowana córka), a poszczególne wątki ciekawie się rozwijały, to teraz akcja tonie w powodzi opisów wydzielin ludzkiego ciała. Rola większości bohaterów zostaje zredukowana do minimum, a jeśli już się pojawiają na scenie, to jedynie po to, żeby kopulować albo stracić życie.

Nie satysfakcjonuje także sama otoczka mitologiczna. Zamiast pozwolić na stopniowe odkrywanie kart o pogańskim kulcie, autor już na początku książki większość informacji podaje „kawa na ławę”, a później jedynie uzupełnia kolejnym wykładem. Wprawdzie podobny zabieg często stosuje także Graham Masterton, niemniej w jego wykonaniu wypada to dużo lepiej. Różnica wynika głównie z tego, że u Anglika bohaterzy są zazwyczaj zaangażowani w całą historię, szukają wyjaśnienia dla tego, co niezwykłe, a u Lee prawdę poznają osoby stojące niejako z boku: historycy i psychiatra. W tym samym czasie najbardziej zainteresowani żyją w błogiej nieświadomości, twierdząc, iż wszystkie wydarzenia wokół nich to, dosłownie, tylko zły sen.

Czy zatem „Sukkub” ma jakieś zalety? Na pewno czyta się go bardzo szybko, a za sprawą kilku scen na długo pozostaje w pamięci. Inna sprawa, czy część czytelników nie chciałaby ich jak najszybciej zapomnieć. Książka Lee dobrze wkomponowuje się w nisze, którą do tej pory zajmował, wspomniany już wielokrotnie, Masterton. Nie ma co ukrywać – angielski pisarz pisze coraz mniej, a jego najnowsze utwory pozostawiają sporo niedosytu. Może zatem czas na nowego guru krwawej odmiany horroru? Tylko czy Lee będzie potrafił przekonać do siebie polskich czytelników? Czas pokaże.


Autor: Adam "Tigana" Szymonowicz


Dodano: 2011-11-06 10:30:00
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj powieść Scalziego


Artykuły

Wiedźmin Netfliksa: zachwyt czy rozczarowanie?


 Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

Recenzje

Jordan, Robert - " Wojownik Altaii"


 Scalzi, John - "Imperium w płomieniach"

 Rushdie, Salman - "Quichotte"

 Taylor, Dennis E. - "Nasze imię Legion, nasze imię Bob"

 Przechrzta, Adam - "Demony zemsty. Beria"

 Kisiel, Marta - "Płacz"

 Szczerek, Ziemowit - "Cham z kulą w główie"

 Dąbrowski, Michał - "Imię Boga"

Fragmenty

 Hendel, Paulina - "Czarny świt"

 Baoshu - "Odzyskanie czasu"

 Canavan, Trudi - "Klątwa kreatorów"

 Clare, Cassandra & Chu, Wesley - "Czerwone Zwoje Magii"

 Chiang, Ted - "Wydech"

 Dąbrowski, Michał - "Imię Boga"

 Wilson, F. Paul - "Twierdza"

 Lisińska, Małgorzata - "Pierwotny"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2020 nast.pl     RSS      RSS