NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Howey, Hugh - "Silos" (wyd. 2024)

Crouch, Blake - "Upgrade. Wyższy poziom"

Ukazały się

Kingfisher, T. - "Cierń"


 Howard, Robert E. - "Conan. Księga pierwsza"

 Lloyd Banwo, Ayanna - "Kiedy byłyśmy ptakami"

 Jadowska, Aneta - "Tajemnica domu Uklejów"

 Sablik, Tomasz - "Mój dom"

 Pilipiuk, Andrzej - "Czasy, które nadejdą"

 Szmidt, Robert J. - "Szczury Wrocławia. Dzielnica"

 Bordage, Pierre - "Paryż. Lewy brzeg"

Linki

Twardoch, Szczepan - "Tak jest dobrze"
Wydawnictwo: Powergraph
Kolekcja: Kontrapunkty
Data wydania: Czerwiec 2011
Wydanie: I
ISBN: 978-83-61187-20-2
Oprawa: twarda
Format: 135 x 205 mm
Liczba stron: 240
Cena: 32,00 zł
Seria: Kontrapunkty



Twardoch, Szczepan - "Tak jest dobrze"

„Tak jest dobrze” Twardocha to fascynujące — choć nierzadko epatujące brzydotą i ciemnością — arcydzieło. Jest więcej niż dobrze i doprawdy trudno sobie wyobrazić, by mogło być jeszcze lepiej.

Szczepan Twardoch serwuje w zbiorze sześć opowiadań, które – jeśli sięgnąć pamięcią do pierwszych jego utworów – wydają się orbitować wokół znanych już tematów i obsesji. Znów dostajemy obrazki ze Spitzbergenu, znów jest o Wiedniu Habsburgów, śląskiej duszy i narodowych rozterkach, znów pojawia się broń, wojna, śmierć i przebłyski tego, co po niej. A jednocześnie Twardoch z tych opowiadań to już zupełnie inny pisarz, który w pełni panuje nad formą i biegle włada słowem.

Kroczy własną, oryginalną ścieżką, ale trudno nie dostrzec analogii z pisarską ewolucją Jacka Dukaja czy Wita Szostaka. Z autora tworzącego w ramach fantastyki wypływa na wody, na których przyjęta konwencja ma już drugorzędne znaczenie. Liczy się urok stylu, przejmujące historie i kreacje bohaterów, przenikliwość obserwacji świata i ludzi, refleksja nad fundamentalnymi zagadnieniami.

Ona płynie w moich żyłach to jedyne opowiadanie w zbiorze, którego nie zdominowała psychologia bohatera. Opisuje świat, który – wskutek jakiejś epidemii – osunął się w postapokaliptyczny chaos. Obrazy kanibalizmu i oszalałego otoczenia mogłyby robić wrażenie, gdyby nie to, że krótki utwór nie pomieścił ani wiarygodnych sylwetek bohaterów, ani dostatecznie szczegółowej kreacji świata przedstawionego. W efekcie jest to chyba najbledsze opowiadanie zbioru.

Wszystkie pozostałe utwory zogniskowane są na wyrazistych, oryginalnych, przejmujących i bardzo wiarygodnych postaciach. Gerd to stary Ślązak, snajper Wehrmachtu z czasów II wojny światowej, pokaleczony wojną i przesiąknięty czarną nienawiścią, żalem o przegrane życie. Masara to chorobliwie otyła licealistka, opisana bardzo naturalistycznie, postawiona wobec okrucieństwa szkolnych kolegów. Dwie przemiany Wojciecha Kurczyka opowiadają z kolei historię mężczyzny-maminsynka, osieroconego i zagubionego w życiu. Spaczona przez patologiczną relację z matką psychika bohatera, targana obsesjami i oszalała na punkcie higienizmu, ulega pewnego dnia przemianie i wyzwoleniu. Historia pogwałconej i skrzywionej psychiki znajduje się też w Uderz mnie, a Tak jest dobrze opowiada z kolei losy człowieka odbywającego podróż do własnego wnętrza i próbującego się pozbierać po rodzinnej tragedii.

U sporej części tych postaci specyficznemu poluzowaniu ulega związek między duchem i ciałem. Cielesna powłoka jest często dla nich swoistym więzieniem, wehikułem albo miejscem zamieszkiwania więcej niż jednej świadomości. Ciało to w tej prozie ważna zmienna. W nim właśnie kryje się źródło wielu problemów, pokus, zmagań i szaleństwa. Często trwa walka między duchem a materią.

Jednak opisywanie tu psychologicznych detali i uszczegóławianie wzmiankowanych historii całkowicie mija się z celem. Pisarska metoda Twardocha polega bowiem na – niemożliwym do streszczenia – misternym konstruowaniu mozaiki losów bohatera z przejmujących, świetnie napisanych obrazów, o których trudno rzec coś bardziej sensownego niż to, że po prostu trzeba je zobaczyć.

Warto jednak ostrzec, że nie jest to proza łatwa, zarówno w warstwie stylistycznej, jak i w swojej treści. Twardoch pisze bardzo wyraziście i naturalistycznie i o ciele, i o duszy, niezmiennie kreśli pesymistyczną, mroczną wizję człowieka z bagażem wstrętnych, bezlitośnie naświetlonych grzechów i słabości. W jego prozie nie brak wulgarności. Nienawiść, różnorakie patologie, zepsucie, zemsta, a nawet niegroźna z pozoru otyłość osiągają zaś poziom plastyczności, przy którym trudno pozostać nieporuszonym.

Zbiorem „Tak jest dobrze” wydawnictwo Powergraph otwiera serię KontraPunkty. To wartościowa literacko i doskonale wydana pozycja, ale także ciekawy krok wydawnictwa, które coraz śmielej poczyna sobie w fantastycznej niszy. Po solidnym przetasowaniu rynku czasopism polską edycją „Fantasy and Science Fiction” i wydaniu kilku oryginalnych książek, uhonorowanych najwyższymi nagrodami fandomu, przychodzi pora na serię, która literackim kalibrem może nie tylko narobić sporo zamieszania w środowisku, ale i poza nim. Oby tylko warszawskiemu wydawnictwu wystarczyło pisarskiej amunicji.


Autor: Krzysztof Pochmara


Dodano: 2011-09-08 21:58:02
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Artykuły

Plaża skamielin


 Zimny odczyt

 Wywiad z Anthonym Ryanem

 Pasje mojej miłości

 Ekshumacja aniołka

Recenzje

Hoyle, Fred - "Czarna chmura"


 Simmons, Dan - "Modlitwy do rozbitych kamieni. Czas wszystek, światy wszystkie. Miłość i śmierć"

 Brzezińska, Anna - "Mgła"

 Kay, Guy Gavriel - "Dawno temu blask"

 Lindgren, Torgny - "Legendy"

 Miles, Terry - "Rabbits"

 McCammon, Robert - "Królowa Bedlam"

 Simmons, Dan - "Czarne Góry"

Fragmenty

 Mara, Sunya - "Burza"

 Mrozińska, Marta - "Jeleni sztylet"

 Brzezińska, Anna - "Mgła"

 Rothfuss, Patrick - "Wąska droga między pragnieniami"

 Clarke, Arthur C. & Lee, Gentry - "Ogród Ramy"

 Sablik, Tomasz - "Próba sił"

 Kagawa, Julie - "Żelazna córka"

 Pratchett, Terry - "Pociągnięcie pióra. Zaginione opowieści"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2024 nast.pl     RSS      RSS