NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Sanderson, Brandon - "Dawca przysięgi" , część 1 (twarda okładka)

Bradbury, Ray - "Green Town"

Ukazały się

McDonald, Ed - "Upadek Wron"


 Taylor, Dennis E. - "Gdyż jest nas wielu"

 World of Warcraft: Kronika. Tom II

 Muller, Xavier - "Erectus"

 Lingas-Łoniewska, Agnieszka - "Obrońca noc"

 Herbert, Frank - "Dzieci Diuny" (2020)

 Masterton, Graham - "Dzieci zapomniane przez Boga"

 Doyle, Arthur Conan - "Igranie z duchami"

Linki

Kochański, Krzysztof - "Zabójca czarownic"
Wydawnictwo: Runa
Data wydania: Lipiec 2009
ISBN: 978-83-89595-52-2
Oprawa: miękka
Format: 125×195 mm
Liczba stron: 304
Cena: 29,50



Kochański, Krzysztof - "Zabójca czarownic"

„Zabójca czarownic” to zbiór opowiadań osadzonych – mniej więcej po połowie – w dwóch, charakterystycznych dla fantastyki sceneriach: na dalekich, egzotycznych planetach i w postapokaliptycznym świecie, w którym zabrakło człowieka. Pierwsze oferują przygodę i emocje podróży, drugie zabierają w nostalgiczne światy opuszczone przez ludzkość.
Krzysztof Kochański nie jest twórcą szczególnie płodnym. Ten pięćdziesięciokilkuletni autor, który zadebiutował przed trzydziestu laty, wydał dotychczas dwie powieści („Mageot”, „Baszta czarownic”) i dwa zbiory opowiadań („Zabójca czarownic”, „Drzwi do piekła”), wygrywając nimi kilka plebiscytów i zbierając kilka wyróżnień. Dość dobrze jest znany czytelnikom „Nowej Fantastyki”, gdzie jego opowiadania ukazują się, utrzymując zawsze solidny poziom. W internecie pojawiła się niedawno animacja zrealizowana w oparciu o opowiadanie „Dom spotyka chłopca”. To dowód na to, że twórczość Kochańskiego, choć nie przyniosła mu rozgłosu, potrafi zapadać w pamięć i inspirować.
„Zabójca czarownic” to zbiór ośmiu opowiadań o dość znacznym gatunkowym zróżnicowaniu. Ta liczba ma pewne znaczenie, bo w przypadku „Drzwi do piekła”, zbioru mieszczącego aż czternaście opowiadań, jednym z istotniejszych zarzutów były brak odpowiedniej literackiej przestrzeni oraz lapidarność opowieści zabijająca napięcie i klimat. W przypadku „Zabójcy czarownic” utwory są odczuwalnie dłuższe i zyskują na sile wyrazu.
Motywem powracającym w pierwszych trzech opowiadaniach jest obca planeta, zwykle zamieszkana już przez ludzi, tworzących odmienną, hermetyczną społeczność, pozostającą w szczątkowym lub żadnym związku z Ziemią. W „Zabójcy czarownic” bohater, wynajęty przez kolonistów i sprowadzony na planetę Chiropter, wyrusza tropem czarownicy w scenerii łączącej atrybuty science fiction z magią i złem. W podobnym nieco klimacie realizuje misję również bohater „Snu o potędze”, który ląduje w obcym świecie z zadaniem zapewnienie dostaw tajemniczego, lokalnego narkotyku. Z dala od Ziemi rozgrywa się również akcja „Łyżwiarza”, historia mężczyzny wyruszającego w czasie srogiej zimy po lek na mroźnicę, lokalną chorobę. W jakimś sensie obcy człowiekowi świat wirtualnej rzeczywistości, zapewniającej wieczne trwanie mieszkańcom jest również scenerią opowiadania „D.L.Net”.
Jako pierwsze schemat przełamuje „Rex” i wyścigi psów czterokołowych, utwór przenoszący już akcenty ku nieco melancholijnemu studium ludzkiej natury z osobliwej perspektywy świata, w którym zwierzęta wyposaża się w „zwierzomózgi”, umożliwiające im komunikację. Dziecko, automat, zwierzę – z takiej perspektywy Kochański studiuje świat i człowieka również w pozostałych opowiadaniach.
Akcja ostatnich trzech utworów zbioru rozgrywa się w postapokaliptycznym, wyludnionym świecie, w którym – na przekór beznadziei i rozsypanym w pył realiom – próbują funkcjonować niezwykłe stworzenia i mechanizmy: świstak komiwojażer („Interesy nie idą dobrze”), mobilny dom („Dom spotyka chłopca”) i mityczne stworzenie („Naletnik, Wąż Ognisty”). Każde z tych opowiadań na swój sposób pokazuje pustkę po człowieku. W każdym wyczuwalny jest intensywny klimat świata po katastrofie, zagubienie ludzkiej infrastruktury wobec nieobecności twórcy, swoista melancholia i gorzki, oddziałujący na wyobraźnię klimat.
„Zabójcę czarownic” łatwiej dziś znaleźć w składach taniej książki niż na księgarnianych półkach, ale warto się za tym tytułem rozejrzeć. Zbiór opowiadań Kochańskiego to interesujące pomysły, nieszablonowi bohaterowie, wyrazisty nastrój i garść inspirujących refleksji – więcej, niż można by się spodziewać po ośmiu opowiadaniach z przykurzonej książki nieco zapomnianego autora.


Autor: Krzysztof Pochmara


Dodano: 2011-07-18 20:43:08
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj drugi Kroniki World of Warcraft


Artykuły

Wiedźmin Netfliksa: zachwyt czy rozczarowanie?


 Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

Recenzje

Maas, Sarah J. - "Dom ziemi i krwi"


 Dick, Philip K. - "Druciarz Galaktyki"

 Flint, Eric & Weber, David - "1633"

 Bester, Alfred - "Gwiazdy moim przeznaczeniem"

 Corey, James S. A. - "Gniew Tiamat"

 Vonnegut, Kurt - "Rysio Snajper"

 Pullman, Philip - "La Belle Sauvage"

 Flamma, Adam - "Wiedźmin. Historia fenomenu"

Fragmenty

 Kisiel, Marta - "Małe Licho i lato z diabłem"

 Masterton, Graham - "Dzieci zapomniane przez Boga"

 Hałas, Agnieszka - "Czerń nie zapomina"

 Dworakowski, Witold - "Wieczny buntownik"

 Ziębiński, Robert - "Dzień wagarowicza"

 Baoshu - "Odzyskanie czasu" (przedmowa)

 Hendel, Paulina - "Czarny świt"

 Baoshu - "Odzyskanie czasu"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2020 nast.pl     RSS      RSS