NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Pullman, Philip - "La Belle Sauvage"

Wolfe, Gene - "Cień i Pazur"

Ukazały się

Mammay, Michael - "Przestrzeń"


 Zbierzchowski, Cezary - "Chłopi 2050, czyli Agronauci w czasach katastrofy klimatycznej"

 Duncan, Emily A. - "Niegodziwi święci"

 Wlazło, Alicja - "Iskra"

 Lisińska, Małgorzata - "Bajki krasnoludzkie"

 Jabłoński, Witold - "Popiel"

 Bonowicz, Karina - "Nie wywołuj wilka z lasu"

 Mróz, Remigiusz - "Echo z otchłani"

Linki

Reynolds, Alastair - "Diamentowe psy. Turkusowe dni"
Wydawnictwo: Mag
Cykl: Reynolds, Alastair - "Przestrzeń objawienia"
Tytuł oryginału: Diamond Dogs. Turquoise Days
Tłumaczenie: Piotr Staniewski i Grażyna Grygiel
Data wydania: Kwiecień 2011
Wydanie: I
ISBN: 978-83-7480-205-5
Oprawa: miękka
Format: 115 x 185 mm
Liczba stron: 219
Cena: 29,00 zł
Rok wydania oryginału: 2003
Wydawca oryginału: Gollancz



Reynolds, Alastair - "Diamentowe psy. Turkusowe dni"

Dwie nowele (pół)szlachetne


Po opasłych tomach, napisanych z rozmachem powieściach, fabule rozciągniętej na kilkutomowy cykl, tym razem mamy możliwość zapoznać się z bardziej zwięzłymi utworami Alastaira Reynoldsa. Na omawianą książkę składają się dwie nowele: „Diamentowe psy” i „Turkusowe dni”, których akcja dzieje się we wszechświecie znanym z wcześniej wydawanych w Polsce tytułów, ale nie są z nimi powiązane fabularnie – co najwyżej można w nich odnaleźć echa wydarzeń znanych czytelnikom innych książek Reynoldsa. Należy również nadmienić, że i same nowele nie mają ze sobą elementów wspólnych; stąd też omówione zostaną oddzielnie.
W „Turkusowych dniach” brytyjski autor przenosi czytelnika na Turkusa, świat pokryty oceanem, w którym żyją Żonglerzy Wzorców – tajemnicze istoty potrafiące wchłonąć pływaków i zaabsorbować ich umysł. Właśnie wokół tej umiejętności koncentruje się fabuła utworu, w kilku splecionych wątkach. Podczas lektury śledzić można zarówno losy postaci, jak i szerzej zakrojony spisek, który w pewnym momencie zaczyna dotyczyć również głównej bohaterki.
W zasadzie Reynolds cały czas postępuje zgodnie ze sztuką... ale nie oferuje nic ponadto. Tekst sprawia przez to wrażenie nieco sztywnego, nie porywa. Koncepcja noweli sugerowałaby, że emocje powinny odgrywać w nim znaczącą rolę, ale tak się nie dzieje: w utworze autor skupił się bardziej na wydarzeniach i akcji, strefę uczuć pozostawiając w cieniu. Jednocześnie nie do końca jest jasne, czy jest to świadoma decyzja, czy też – mówiąc potocznie – tak wyszło. Jaki nie byłby powód, lektura „Turkusowych dni” pozostawia niedosyt.
Natomiast „Diamentowe psy”, pierwszy utwór zamieszczony w książce, jest pozycją ciekawszą – pod każdym względem (może z uwagi na jakość tej noweli „Turkusowe dni” wypadają tak blado?). Tekst powstał, jak wiele innych dzieł fantastycznych, w wyniku inspiracji poematem Roberta Browninga „Sir Roland pod Mroczną Wieżą stanął” (bardziej znanym jako „Childe Roland”). Jednakże, w przeciwieństwie na przykład do Stephena Kinga, Reynolds zdecydował się na bardziej zwięzłą formę, nastawioną przede wszystkim na akcję. Jednocześnie dokonał pewnej modyfikacji – tu nie liczy się droga do wieży... ale to, co się dzieje w jej wnętrzu. Rolę celu przyjmuje nie sama budowla, a pokój na jej szczycie.
Inspiracja poematem nie była jedynym źródłem, z którego Reynolds czerpał pomysły. W noweli wiele jest nawiązań, na przykład do „Cube” czy „Indiany Jonesa i poszukiwaczy zaginionej Arki”. Jak łatwo z powyższego się domyślić, fabuła „Diamentowych psów” – klasyczny wątek wyprawy – polega na przedzieraniu się postaci przez kolejne pomieszczenia pełne zagadek i pułapek. Z fantastyczno-literackiego poletka utwór budzi początkowo skojarzenia między innymi z „Człowiekiem w labiryncie” Roberta Silverberga.
„Diamentowe psy” to nie tylko nawiązania i trzymająca w napięciu fabuła, ale także opowieść o zmierzaniu do celu i motywacjach, które powodują, że dąży się do osiągnięcia go wbrew rozsądkowi; o tym, że czasem sam cel znika nam z oczu, ale nadal prze się naprzód niczym koń z klapkami na oczach. W końcu to również opowieść o obsesji, która doprowadza do utraty rzeczy znacznie ważniejszych, niż cel, do którego się podąża.
Diament okazał się, zresztą zgodnie z prawdą, szlachetniejszy od turkusa. „Diamentowe psy” są tekstem udanym i kompletnym pod każdym względem. Na tym tle „Turkusowe dni” prezentują się blado, bez błysku, sprawiając wrażenie niedopracowanego dzieła. Diament lśni i zachwyca, a turkus pozostaje ubogim, półszlachetnym krewniakiem, który mógłby wydać się interesujący, ale w towarzystwie musi pozostać w cieniu. Jak w naturze, tak w literaturze.


Autor: Tymoteusz "Shadowmage" Wronka


Dodano: 2011-04-22 18:11:59
Komentarze

Sortuj: od najstarszego | od najnowszego

Yans - 11:22 27-04-2011
Porównaniem do Mrocznej Wieży przekonałeś mnie do nabycia i konsumpcji tej pozycji. Jakby co, to wiem do kogo z reklamacją ;)

Shadowmage - 16:35 27-04-2011
To nie jest porównanie, to jest stwierdzenie wspólnego rdzenia pomysłu :P

Yans - 09:42 28-04-2011
Dobra, dobra już się nie migaj ;p

Shadowmage - 09:45 28-04-2011
Nie migam się, Kinga cyklu nie lubię (poza dwoma pierwszymi tomami), więc porównanie byłoby raczej negatywne :)

Komentuj


Konkurs

Wygraj "Wojnę makową"


Artykuły

Wiedźmin Netfliksa: zachwyt czy rozczarowanie?


 Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

Recenzje

Petrucha, Stefan - "Marvel: Spider-Man. Wiecznie młody"


 Moore, Stuart - "Marvel X-Men: Saga Mrocznej Phoenix"

 Abercrombie, Joe - "Zemsta najlepiej smakuje na zimno"

 Schwartz, Alvin - "Upiorne opowieści po zmroku"

 Neiderman, Andrew - "Adwokat diabła"

 Corey, James S.A. - "Wzlot Persepolis"

 Corey, James S.A. - "Prochy Babilonu"

 King, Stephen - "Instytut"

Fragmenty

 Jabłoński, Witold - "Popiel"

 Headley, Maria Dahvana - "Dziedziczka jeziora"

 Mortka, Marcin - "Żółte ślepia"

 Schwab, V.E. - "Vengeful. Mściwi"

 Collins, Suzanne - "The Ballad of Songbirds and Snakes"

 Dick, K. Philip - "Możemy cię zbudować"

 Heinlein, Robert A. - "Drzwi do lata"

 Archer, K.C. - "Instytut" #1

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2020 nast.pl     RSS      RSS