NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Gwynne, John - "Zgliszcza"

Harrison, Harry - "Przestrzeni! Przestrzeni!" (Kolekcja Wehikuł czasu)

Ukazały się

Rak, Radek - "Baśń o wężowym sercu"


 Corey, James S.A. - "Prochy Babilonu"

 King,Stephen - "Pan Mercedes" (2019)

 Rogoża, Piotr - "Niszcz, powiedziała"

 Anson, Jay - "Amityville Horror"

 Shannon, Samantha - "Zakon Drzewa Pomarańczy", część 1

 Cervantes, J.C. - "Posłaniec burzy"

 Bardugo, Leigh - "Król z bliznami"

Linki

Joyce, Graham - "Requiem"
Wydawnictwo: Solaris
Tytuł oryginału: Requiem
Tłumaczenie: Martyna Plisenko
Data wydania: Kwiecień 2010
Wydanie: I
ISBN: 978-83-7590-034-7
Oprawa: miękka
Format: 125 x 195 mm
Liczba stron: 288
Cena: 32,90 zł
Rok wydania oryginału: 1995
Wydawca oryginału: Signet Books



Joyce, Graham - "Requiem"

Miłość i brak wyrazu


„Requiem” to druga powieść Grahama Joyce’a wydana przez Solaris (jego książki w planach od pewnego czasu ma również Mag, ale na razie nie są znane konkretne daty) w naszym kraju. Pierwsza, „Indygo”, nie wywołała furory; została przyjęta dobrze, ale bez zachwytów. Prawdopodobnie podobny los czeka omawianą powieść, gdyż obie dotychczas wydane książki Joyce’a są do siebie podobne pod wieloma względami... i właśnie w tym należy upatrywać zarówno ich siły, jak i słabości.
W powieści Joyce wprowadza do rzeczywistego świata pierwiastek magiczny. Jego natura nie jest jednakże oczywista; autor nie daje jednoznacznej odpowiedzi, czy elementy nadprzyrodzone w książce faktycznie są fantastyką, czy też może wypadkową wierzeń i przekonań, urojeniem przemęczonego, a być może nawet chorego umysłu. Właśnie ta niepewność, niejednoznaczność, a nie rozwiązania fabularne, stanowią najciekawszą stronę książki. Czytelnik przez całą lekturę skłania się to ku jednej, to ku drugiej możliwości. Nawet po skończeniu książki, poznaniu wszystkich za i przeciw, wątpliwości pozostają.
Dosyć interesująca wydaje się również kreacja postaci, a szczególnie głównego bohatera – Toma. Po śmierci żony ścigają go demony przeszłości, a próba znalezienia sposobu na ich pozbycie się, wytycznie nowej drogi w życiu, powoduje jeszcze większe perturbacje, głównie na podłożu psychicznym. Z Tomem nieźle korespondują pozostałe postaci, stanowiące czasem jedynie tło, ale niekiedy wchodzące w bardziej skomplikowane interakcje. Odnosi się wręcz wrażenie, że niektórzy z bohaterów stanowią zobrazowanie stanów umysłu głównego bohatera, personifikację obsesji czy nastrojów. Może właśnie dzięki temu zabiegowi relacje między postaciami są intrygujące, a dialogi, wzbogacone o podteksty, wywołują dodatkowe wrażenie.
„Requiem”, wbrew tytułowi, nie jest powieścią o śmierci; raczej o życiu i miłości widzianej z perspektywy człowieka, który niedawno przeżył tragedię. Uczucia międzyludzkie, z gatunku tych najsilniejszych, napędzają postaci stworzone przez Joyce’a. Zresztą autor nie ogranicza się wyłącznie do opisów miłości jako uczucia; nie stroni również od przedstawiania jej fizycznych przejawów, co zresztą – na podstawie wydanej w naszym kraju próbki – wydaje się cechą charakterystyczną prozy brytyjskiego pisarza. Nie zawsze ma się jednak wrażenie, że jest to potrzebne; czasem wręcz nie sposób oprzeć się refleksji, że dla danej sceny lepiej przysłużyłaby się mniejsza doza pikanterii, a więcej prawdziwego uczucia.
Powyższe cechy sprawiają, iż brak jest w powieści wyraźnego rdzenia fabularnego, nie wspominając już o dynamicznej akcji. O ile w „Indygo” widać było zamysł i oś prowadzącą przez całą książkę, o tyle w „Reqiuem” nie ma nawet tego. Chociaż wcześniej omawiany brak jednoznaczności jest interesujący z punktu widzenia konstrukcji książki, to nie stanowi on elementu, który mógłby przykuć uwagę czytelnika do rozwoju fabuły. W rezultacie, poza momentami, w których dochodzi do konfrontacji postaci, wydarzenia śledzi bez większych emocji czy zainteresowania. Niestety, w tym przypadku okazuje się, że ciekawa sceneria (akcja powieści dzieje się w Jerozolimie, a tło etniczne tego miasta, konflikty miedzy mieszkańcami, odgrywają w powieści znaczącą rolę), pomysł i kreacja postaci nie wystarczają, kiedy brak jest spoiwa, które udanie by połączyło wszystkie, całkiem przemyślane elementy. Nie jest rzecz jasna powiedziane, że w tym przypadku powinna być to bardziej wyrazista fabuła, lecz bez wątpienia przydałby się powieści mocniejszy akcent, który nadałby całości wyrazu.
Jak zostało zaznaczone na wstępie, obie wydane do tej pory w Polsce powieści Grahama Joyce’a są do siebie podobne, zarówno pod względem konstrukcji, jak i poruszanych treści. Koncepcyjnie „Requiem” wydaje się książką mającą teoretycznie większy potencjał, ale z uwagi na wykonanie i ogólne wrażenie palma pierwszeństwa należy się jednak „Indygo”. Być może należy to częściowo położyć na karb faktu, iż była to pierwsza powieść Joyce’a w naszym kraju, przez co niosła ze sobą powiew świeżości; przy dość podobnych książkach nie można nie brać tego pod uwagę. Stąd też finalna ocena „Requiem” jest ambiwalentna: książkę można docenić intelektem, ale serca nie porywa.



Autor: Tymoteusz "Shadowmage" Wronka


Dodano: 2010-09-18 19:25:44
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj powieść o Spider-Manie


Artykuły

Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady


 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e03)

Recenzje

Sanderson, Brandon - "Do gwiazd"


 Funke, Cornelia, del Toro, Guillermo - "Labirynt fauna"

 Aldiss, Brian W. - "Non stop"

 Sanderson, Brandon - "Rytmatysta"

 Warren, Ed i Lorraine & Chase, Robert David - "Nawiedzenia. Historie prawdziwe"

 Podlewski, Marcin - "Księga Zepsucia. Tom 1"

 Sullivan, Michael J. - "Zniknięcie córki Wintera"

 Vonnegut, Kurt - "Syreny z Tytana"

Fragmenty

 Zbierzchowski, Cezary - "Distortion"

 Rak, Radek - "Baśń o wężowym sercu"

 Petrucha, Stefan - "Marvel: Spider-Man. Wiecznie młody"

 Kańtoch, Anna - "Diabeł w maszynie"

 Bławatska, Helena P. - "Opowieści okultne"

 Majka Paweł, Rusak Radosław - "Czerwone żniwa. Uderzenie wyprzedzające"

 Karnicka, Anna - "Paradoks Marionetki: Sprawa Marionetkarza"

 Ruocchio, Christopher - "Imperium ciszy"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2019 nast.pl     RSS      RSS