NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Ryan, Anthony - "Królowa ognia"

Pullman, Philip - "Bursztynowa luneta"

Ukazały się

Radecki, Łukasz - "Odium"


 Mammay, Michael - "Przestrzeń"

 Zbierzchowski, Cezary - "Chłopi 2050, czyli Agronauci w czasach katastrofy klimatycznej"

 Duncan, Emily A. - "Niegodziwi święci"

 Wlazło, Alicja - "Iskra"

 Lisińska, Małgorzata - "Bajki krasnoludzkie"

 Jabłoński, Witold - "Popiel"

 Bonowicz, Karina - "Nie wywołuj wilka z lasu"

Linki

Joyce, Graham - "Requiem"
Wydawnictwo: Solaris
Tytuł oryginału: Requiem
Tłumaczenie: Martyna Plisenko
Data wydania: Kwiecień 2010
Wydanie: I
ISBN: 978-83-7590-034-7
Oprawa: miękka
Format: 125 x 195 mm
Liczba stron: 288
Cena: 32,90 zł
Rok wydania oryginału: 1995
Wydawca oryginału: Signet Books



Joyce, Graham - "Requiem"

Miłość i brak wyrazu


„Requiem” to druga powieść Grahama Joyce’a wydana przez Solaris (jego książki w planach od pewnego czasu ma również Mag, ale na razie nie są znane konkretne daty) w naszym kraju. Pierwsza, „Indygo”, nie wywołała furory; została przyjęta dobrze, ale bez zachwytów. Prawdopodobnie podobny los czeka omawianą powieść, gdyż obie dotychczas wydane książki Joyce’a są do siebie podobne pod wieloma względami... i właśnie w tym należy upatrywać zarówno ich siły, jak i słabości.
W powieści Joyce wprowadza do rzeczywistego świata pierwiastek magiczny. Jego natura nie jest jednakże oczywista; autor nie daje jednoznacznej odpowiedzi, czy elementy nadprzyrodzone w książce faktycznie są fantastyką, czy też może wypadkową wierzeń i przekonań, urojeniem przemęczonego, a być może nawet chorego umysłu. Właśnie ta niepewność, niejednoznaczność, a nie rozwiązania fabularne, stanowią najciekawszą stronę książki. Czytelnik przez całą lekturę skłania się to ku jednej, to ku drugiej możliwości. Nawet po skończeniu książki, poznaniu wszystkich za i przeciw, wątpliwości pozostają.
Dosyć interesująca wydaje się również kreacja postaci, a szczególnie głównego bohatera – Toma. Po śmierci żony ścigają go demony przeszłości, a próba znalezienia sposobu na ich pozbycie się, wytycznie nowej drogi w życiu, powoduje jeszcze większe perturbacje, głównie na podłożu psychicznym. Z Tomem nieźle korespondują pozostałe postaci, stanowiące czasem jedynie tło, ale niekiedy wchodzące w bardziej skomplikowane interakcje. Odnosi się wręcz wrażenie, że niektórzy z bohaterów stanowią zobrazowanie stanów umysłu głównego bohatera, personifikację obsesji czy nastrojów. Może właśnie dzięki temu zabiegowi relacje między postaciami są intrygujące, a dialogi, wzbogacone o podteksty, wywołują dodatkowe wrażenie.
„Requiem”, wbrew tytułowi, nie jest powieścią o śmierci; raczej o życiu i miłości widzianej z perspektywy człowieka, który niedawno przeżył tragedię. Uczucia międzyludzkie, z gatunku tych najsilniejszych, napędzają postaci stworzone przez Joyce’a. Zresztą autor nie ogranicza się wyłącznie do opisów miłości jako uczucia; nie stroni również od przedstawiania jej fizycznych przejawów, co zresztą – na podstawie wydanej w naszym kraju próbki – wydaje się cechą charakterystyczną prozy brytyjskiego pisarza. Nie zawsze ma się jednak wrażenie, że jest to potrzebne; czasem wręcz nie sposób oprzeć się refleksji, że dla danej sceny lepiej przysłużyłaby się mniejsza doza pikanterii, a więcej prawdziwego uczucia.
Powyższe cechy sprawiają, iż brak jest w powieści wyraźnego rdzenia fabularnego, nie wspominając już o dynamicznej akcji. O ile w „Indygo” widać było zamysł i oś prowadzącą przez całą książkę, o tyle w „Reqiuem” nie ma nawet tego. Chociaż wcześniej omawiany brak jednoznaczności jest interesujący z punktu widzenia konstrukcji książki, to nie stanowi on elementu, który mógłby przykuć uwagę czytelnika do rozwoju fabuły. W rezultacie, poza momentami, w których dochodzi do konfrontacji postaci, wydarzenia śledzi bez większych emocji czy zainteresowania. Niestety, w tym przypadku okazuje się, że ciekawa sceneria (akcja powieści dzieje się w Jerozolimie, a tło etniczne tego miasta, konflikty miedzy mieszkańcami, odgrywają w powieści znaczącą rolę), pomysł i kreacja postaci nie wystarczają, kiedy brak jest spoiwa, które udanie by połączyło wszystkie, całkiem przemyślane elementy. Nie jest rzecz jasna powiedziane, że w tym przypadku powinna być to bardziej wyrazista fabuła, lecz bez wątpienia przydałby się powieści mocniejszy akcent, który nadałby całości wyrazu.
Jak zostało zaznaczone na wstępie, obie wydane do tej pory w Polsce powieści Grahama Joyce’a są do siebie podobne, zarówno pod względem konstrukcji, jak i poruszanych treści. Koncepcyjnie „Requiem” wydaje się książką mającą teoretycznie większy potencjał, ale z uwagi na wykonanie i ogólne wrażenie palma pierwszeństwa należy się jednak „Indygo”. Być może należy to częściowo położyć na karb faktu, iż była to pierwsza powieść Joyce’a w naszym kraju, przez co niosła ze sobą powiew świeżości; przy dość podobnych książkach nie można nie brać tego pod uwagę. Stąd też finalna ocena „Requiem” jest ambiwalentna: książkę można docenić intelektem, ale serca nie porywa.



Autor: Tymoteusz "Shadowmage" Wronka


Dodano: 2010-09-18 19:25:44
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj "Wojnę makową"


Artykuły

Wiedźmin Netfliksa: zachwyt czy rozczarowanie?


 Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

Recenzje

Petrucha, Stefan - "Marvel: Spider-Man. Wiecznie młody"


 Moore, Stuart - "Marvel X-Men: Saga Mrocznej Phoenix"

 Abercrombie, Joe - "Zemsta najlepiej smakuje na zimno"

 Schwartz, Alvin - "Upiorne opowieści po zmroku"

 Neiderman, Andrew - "Adwokat diabła"

 Corey, James S.A. - "Wzlot Persepolis"

 Corey, James S.A. - "Prochy Babilonu"

 King, Stephen - "Instytut"

Fragmenty

 Jabłoński, Witold - "Popiel"

 Headley, Maria Dahvana - "Dziedziczka jeziora"

 Mortka, Marcin - "Żółte ślepia"

 Schwab, V.E. - "Vengeful. Mściwi"

 Collins, Suzanne - "The Ballad of Songbirds and Snakes"

 Dick, K. Philip - "Możemy cię zbudować"

 Heinlein, Robert A. - "Drzwi do lata"

 Archer, K.C. - "Instytut" #1

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2020 nast.pl     RSS      RSS