NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Gwynne, John - "Zgliszcza"

Harrison, Harry - "Przestrzeni! Przestrzeni!" (Kolekcja Wehikuł czasu)

Ukazały się

Rak, Radek - "Baśń o wężowym sercu"


 Corey, James S.A. - "Prochy Babilonu"

 King,Stephen - "Pan Mercedes" (2019)

 Rogoża, Piotr - "Niszcz, powiedziała"

 Anson, Jay - "Amityville Horror"

 Shannon, Samantha - "Zakon Drzewa Pomarańczy", część 1

 Cervantes, J.C. - "Posłaniec burzy"

 Bardugo, Leigh - "Król z bliznami"

Linki

Grant, Michael - "Gone. Zniknęli: Faza Druga: Głód"
Wydawnictwo: Jaguar
Cykl: Grant, Michael - "Gone: Zniknęli"
Tytuł oryginału: Hunger. Gone series
Tłumaczenie: Jacek Drewnowski
Data wydania: Luty 2010
ISBN: 978-83-76-008-4
Liczba stron: 650
Cena: 34,90 zł
Tom cyklu: 2



Grant, Michael - "Gone. Zniknęli: Faza Druga: Głód"

Nie będę ukrywał, że pierwsza część serii „Gone. Zniknęli” nie zrobiła na mnie zbyt dużego wrażenia. Owszem sam pomysł wyjściowy, zniknięcie wszystkich dorosłych, izolacja od reszty świata pod niewidzialną kopułą, był ciekawy. Szkoda tylko, że Michael Grant zamiast interesująco poprowadzić fabułę, skoncentrował się na walce dwóch grup młodzieży. Nie wyglądałoby to jeszcze najgorzej, gdyby nie fakt obdarzenia liderów obu grup zdolnościami przypominającymi bohaterów komiksowych. Mamy zatem do czynienia z człowiekiem-skałą, dziewczyną-błyskawicą czy strzelającym laserami herosem. Takie rozwiązanie dało okazję do opisów mniej lub bardziej efektownych starć, ale zarazem powodowało, ze sam punkt wyjścia, czyli tytułowe „zniknięcie” (a wraz z nim konieczność tworzenia od podstaw nowej cywilizacji) stało się sprawą drugoplanową. Na szczęście „Faza druga. Głód” nieco wyrównuje te proporcje.
Zgodnie z tytułem książki tym razem dominantą postępowania młodych bohaterów jest głód. Zgromadzone w sklepach zapasy żywności powoli się kończą, a nie ubywa osób do wykarmienia. Owszem, na okolicznych polach można zbierać warzywa, ale brakuje rąk do pracy. Dzieci pozbawione kontroli rodziców nie chcą pracować, spychając ten obowiązek na wybranych przez siebie przywódców. Tylko ile można zrobić samemu? Niespodziewanie okazuje się, że choć system stworzony przez dorosłych miał wiele wad, był niezbędny do zachowania życia. Stąd potrzeba zaistnienia ludzi, którzy tworzą nowy ład, wprowadzając suplement pieniędzy, rynek towarów, podział pracy i obowiązków.
Zanim jednak zaczną funkcjonować nowe rozwiązania bohaterzy książki będą musieli stawić czoła widmu głodu, ale także niezadowoleniu we własnych szeregach. Skrajne sytuacje powodują, że do głosu dochodzą najbardziej skrajne jednostki, powstaje potrzeba znalezienia kozła ofiarnego. Dla części dzieci uwięzionych w ETAP-ie takim symbolem zła stają się osoby obdarzone nadnaturalnymi zdolnościami, mutanci. Nie ważne, że jeszcze kilka dni temu uratowali miasto przed zagładą, teraz stają się ofiarami strachu, głupoty i zazdrości. Już nie są herosami, ale wrogami, którzy gromadzą zapasy żywności, nakazują niewolniczą pracę, nie dbają o interesy „normalnych”. Kiedy w dodatku dochodzi do śmiertelnego wypadku, nagromadzona furia musi znaleźć ujście…
Jednakże druga część „Gone. Zniknęli” to nie wizja walającej się cywilizacji i narodzin nowej, a przede wszystkim książka dla młodzieży. Fabuła zapewnia czytelnikom mnóstwo atrakcji jak chociażby opisy bitwy o elektrownię czy walki ze zmutowanymi zwierzętami. Autor wprowadza także liczne komplikacje natury sercowej: zdrady, rozstania, ale i nowe miłości. Na szczęście nie mamy tutaj do czynienia z nadmiarem czułości – Grant czuwa, aby wszystkie wątki były dawkowane w rozsądnych ilościach, tak żeby żaden element nie przeważył. Warto również zauważyć, że autor nie oszczędza swoich bohaterów i potrafi bez wahania ich uśmiercać. Co prawda część z nich nie jest zabijana „na śmierć”, w końcu konwencja komiksowa do czegoś obliguje, niemniej nie wszystkim przyjdzie doczekać końca powieści.
Nie wiem, czy cykl „Gone. Zniknęli” wejdzie na stałe do kanonu literatury młodzieżowej. Kłamstwem byłoby jednak stwierdzenie, że mamy do czynienia z dziełem nieudanym. W obliczu zalewu książek o wampirach, wilkołakach czy aniołach łyk nieco komiksowej fantastyki wydaje się ambrozją. Tym bardziej, ze „Faza druga. Głód” udowadnia, iż Grant potrafi pisać w zajmujący sposób także o rzeczach trudnych: nietolerancji, przełamywaniu własnej słabości, odpowiedzialności za innych. Oby kolejne części cyklu poszły w podobnym kierunku.



Autor: Adam "Tigana" Szymonowicz


Dodano: 2010-07-29 19:06:19
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj powieść o Spider-Manie


Artykuły

Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady


 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e03)

Recenzje

Sanderson, Brandon - "Do gwiazd"


 Funke, Cornelia, del Toro, Guillermo - "Labirynt fauna"

 Aldiss, Brian W. - "Non stop"

 Sanderson, Brandon - "Rytmatysta"

 Warren, Ed i Lorraine & Chase, Robert David - "Nawiedzenia. Historie prawdziwe"

 Podlewski, Marcin - "Księga Zepsucia. Tom 1"

 Sullivan, Michael J. - "Zniknięcie córki Wintera"

 Vonnegut, Kurt - "Syreny z Tytana"

Fragmenty

 Zbierzchowski, Cezary - "Distortion"

 Rak, Radek - "Baśń o wężowym sercu"

 Petrucha, Stefan - "Marvel: Spider-Man. Wiecznie młody"

 Kańtoch, Anna - "Diabeł w maszynie"

 Bławatska, Helena P. - "Opowieści okultne"

 Majka Paweł, Rusak Radosław - "Czerwone żniwa. Uderzenie wyprzedzające"

 Karnicka, Anna - "Paradoks Marionetki: Sprawa Marionetkarza"

 Ruocchio, Christopher - "Imperium ciszy"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2019 nast.pl     RSS      RSS