NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Zbierzchowski, Cezary - "Distortion"

Abercrombie, Joe - "Szczypta nienawiści" (oprawa twarda)

Ukazały się

Martin, George R.R. - "Lodowy smok" (nowe ilustracje)


 Vonnegut, Kurt - "Matka noc"

 Czajka-Kominiarczuk, Katarzyna - "Zwierzenia popkulturalne"

 Simon, Lars - "Lennart Malmkvist i osobliwy mops Buri Bolmena"

 Maas, Sarah J. - "Szklany tron" (oprawa twarda)

 Foster, Alan Dean - "Obcy"

 Gołkowski, Michał - "Bramy ze złota. Zmierzch Bogów"

 Ćwiek, Jakub - "Stróże 2: Brudnopis Boga"

Linki

Lewandowski, Konrad T. - "Legendy cyberkatakumb"
Wydawnictwo: Fantasmagoricon
Data wydania: Wrzesień 2009
ISBN: 978-83-925540-7-3
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Format: 125 x 190 mm
Liczba stron: 320
Cena: 28,50 zł
Seria: Odmienne Stany Fantastyki



Lewandowski, Konrad T. - "Legendy cyberkatakumb

Na rynku książek – jak i w życiu – kompetencje to za mało. Można mieć głowę pełną pomysłów i całkiem niezły warsztat, a przejść zupełnie niezauważonym. Z drugiej strony, wystarczy nieco pieniędzy i efektownej promocji, aby wykreować bestseller; przy czym jakość literackiej materii ma tu znaczenie drugorzędne.
Być może to złudzenie, ale „Legendy cyberkatakumb” sprawiają wrażenie takiej właśnie publikacji – niedoinwestowanej i niezasłużenie przemilczanej. Ładunek refleksji i błyskotliwych konceptów, jakie zaserwował czytelnikowi Konrad T. Lewandowski, wystarczyłby co poniektórym wydawnictwom na roczną produkcję hitów, a tymczasem materiał o ogromnym potencjale zapakowano w niewielkich rozmiarów książeczkę, która przeszła bez większego echa.
Większość opowiadań w zbiorze to krótkie formy oparte na wyrazistym, oryginalnym pomyśle. Spora część zbioru (co drugie opowiadanie) to utwory powiązane postacią kobiety z rozszczepieniem osobowości. Wewnętrzna walka między fragmentami osobowości podzielonej wedle freudowskiego klucza miała być w zamyśle komiczna i – być może – stanowić relaksujący przerywnik w lekturze, jednak stanowi najsłabszą część zbioru.
O wartości „Legend...” stanowią pozostałe opowiadania, w których pojawiają się motywy poważniejsze, jak nieśmiertelność, wolność, granice rzeczywistości, człowieczeństwa i życia. Fabuła bywa tu często szczątkowa, a w każdym razie – zdecydowanie pretekstowa. Postaci bywają schematyczne, rzadko zaopatrzone w interesujące charaktery i motywy, pozbawione psychologicznej głębi. Sęk w tym, że w prozie Lewandowskiego ma to znaczenie drugorzędne. Tak jak wiarygodność i kompleksowość kreacji bohaterów nie jest priorytetem w dynamicznej powieści sensacyjnej, tak i tutaj, w intelektualnie brawurowych krótkich formach, roztrząsanie wewnętrznych dylematów byłoby wyłącznie odwracaniem uwagi od meritum.
A meritum stanowią trudne wybory i przerażające wizje stechnicyzowanego świata, którego kontury rozmywają się na granicy z wirtualną rzeczywistością i w którym definicja bycia człowiekiem staje się czymś coraz mniej oczywistym.
Lewandowski nie stroni od eschatologicznych pytań – stawia bohaterów w obliczu śmierci i każe im wybierać między nadzieją na zbawienie a rozpłynięciem w doczesnym „nanoceanie” (Ultimathulium) albo rajem w wirtualnej rzeczywistości (Małe niebo). Pokazuje ślepe zaułki rozwoju współczesnej kultury, w których hedonizm i poszukiwanie coraz intensywniejszych doznań prowadzi do zdumiewających, wstrząsających skrajności (Tabularezka, Zgon ekstremalny). Pyta o nieśmiertelność jako odwieczne pragnienie człowieka i zarazem przekleństwo (Rodzinna kolekcja, Animista). Straszy sztuczną inteligencją, sztuczną rzeczywistością i zagrożeniami cyberprzestrzeni (Powołanie Besta). A gdyby komuś różnorodność serwowanych tematów nie wystarczała, jest jeszcze Żywa woda – ni mniej, ni więcej, tylko całkiem ciekawy horror.
Podsumowując, „Legendom cyberkatakumb” można postawić kilka literackich zarzutów, ale należy uczciwie przyznać, że ten niepozorny zbiór oferuje inteligentną, inspirującą rozrywkę, o jaką na rodzimym fantastycznym poletku niełatwo. Jeśli komuś brakuje zuchwałych wizji przyszłości, igrania z teologią i filozofią oraz klimatu cyberkatakumb – polecam.


Autor: Krzysztof Pochmara


Dodano: 2010-05-28 17:09:41
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj Kronikę World of WarCraft


Artykuły

Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady


 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e03)

Recenzje

Le Guin, Ursula K. - "Cała Orsinia"


 Lawrence, Mark - "Święta siostra"

 Aldiss, Brian W. - "Cieplarnia"

 Abercrombie, Joe - "Ostateczny argument" (oprawa twarda)

 Shannon, Samantha - "Zakon Drzewa Pomarańczy"

 Dick, Philip K. - "Nasi przyjaciele z Frolixa 8"

 Bardugo, Leigh - "Trylogia Grisza"

 Harrison, Harry - "Przestrzeni! Przestrzeni!"

Fragmenty

 Simon, Lars - "Lennart Malmkvist i osobliwy mops Buri Bolmena"

 Foster, Alan Dean - "Obcy"

 Hendel, Paulina - "Droga Dusz"

 Cook, Glen - "Port Cieni"

 Zbierzchowski, Cezary - "Distortion"

 Rak, Radek - "Baśń o wężowym sercu"

 Petrucha, Stefan - "Marvel: Spider-Man. Wiecznie młody"

 Kańtoch, Anna - "Diabeł w maszynie"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2019 nast.pl     RSS      RSS