NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Baxter, Stephen - "Ultima"

Sanderson, Brandon - "Droga królów" (twarda okładka)

Ukazały się

Pilipiuk, Andrzej - "Przeszłość dla przyszłości"


 antologia - "Wigilia pełna duchów"

 Chesterton, Gilbert Keith - "Człowiek, który był Czwartkiem"

 Węcławek, Dominika - "Skoczkini. Zapiski z międzygwiezdnego lotu"

 Rusnak, Marcin - "Diabły z Saints"

 Lisińska, Małgorzata - "Zakonna"

 Burroughs, Edgar Rice - "Llana z Gathol"

 Abercrombie, Joe - "Czerwona kraina" (2019)

Linki

Śmigiel, Łukasz - "Decathexis"
Wydawnictwo: Grasshopper
Data wydania: Grudzień 2009
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Format: 125 x 195 mm
Liczba stron: 264
seria: Mroczny Świat



Śmigiel, Łukasz - "Decathexis"

Na szczęście lub niestety – nie istnieje żadna korelacja pomiędzy liczbą medialnych patronów a jakością prozy. Mimo sporego marketingowego szumu – „Decathexis” jest powieścią, obok której nadzwyczaj łatwo przejść zupełnie obojętnie.
W pierwszym kontakcie „Decathexis” nasuwa skojarzenia z niezapomnianym Domenicem Jordanem – bohaterem opowiadań Anny Kańtoch. Podobne psychologiczne rysy bohatera, kryminalna zagadka, dziewiętnasty wiek, mroczny klimat. Jeśli ktoś, sięgając po tę książkę, oczekuje lektury porywającej, a niekoniecznie oryginalnej – trudno o lepszą zachętę. Niestety, obiecujący „Prolog” liczy ledwie kilkanaście stron, pobieżnie nakreślona zagadka szybko zostaje rozwiązana, a autor skręca na literackie manowce.
Na pierwszy plan wysuwa się świat przedstawiony – Kirkegaard – osadzony w realiach zbliżonych do naszego XIX stulecia, ale funkcjonujący w cieniu śmierci, będącej fundamentem religii i filozofii. Osobliwe obyczaje, Kościół Morii i posępny społeczny klimat uniwersum byłyby intrygujące, gdyby nie to, że w znacznej mierze kreacja świata sprowadza się do bezrefleksyjnego nagromadzenia wszelkich zjawisk, obrazów i wydarzeń związanych ze śmiercią. Krew, zwłoki, trzewia, cmentarz, pogrzeb, rozkład, trumna, nekrofilia, noc, tortury, cierpienie, odór, robactwo, kanibalizm – zapał, z jakim autor sięga po kolejne atrybuty opowieści grozy, zdecydowanie wykracza poza pisarską potrzebę. Podany na kartach książki zasób wiedzy z dziedziny tanatologii i medycyny sądowej mógłby nawet imponować, gdyby stał się motorem fabuły i narzędziem służącym konstruowaniu kryminalnych zagadek – tymczasem jest wykładany czytelnikowi bezpośrednio, bez fabularnego uzasadnienia, niczym w opracowaniu z rodzaju „Kryminologia w weekend”.
Analizowanie dzieła literackiego przez pryzmat psychologii autora rzadko jest dobrym pomysłem. A i ryzykowne byłoby stawianie tezy, że Łukasz Śmigiel przejawia jakieś podejrzane skłonności, które każą mu delektować się obrazami śmierci. Jednak w jego pisarskiej metodzie jest ślad jakiejś chorej fascynacji. Wyjaśnienia tej literackiej zagadki należałoby zapewne szukać w autoreklamowym zapale autora, „naukowo zajmującego się współczesnymi formami promocji książek i pisarzy”. Wykreowanemu przez siebie światu założył profil na FaceBooku, a do jego odwiedzenia zachęca tymi słowy: „Codzienne aktualizacje na profilu Kirkegaardu! Zapraszam wszystkich spragnionych wiedzy o tym, co martwe i zakazane”. Doprawdy, nie dość we mnie recenzenckiej życzliwości, by nie wyrazić podejrzenia o budowanie strategii marketingowej na najniższych emocjach i najgorzej rozumianej ludzkiej ciekawości. Pół biedy, gdyby na fascynacji śmiercią żerowała jedynie akcja reklamowa. Tymczasem ten mroczny marketing odciska piętno także na samej powieści – i z całą pewnością jej nie służy.
Epatowanie śmiercią to nie jedyny zarzut, jaki można postawić „Decathexis”. Razić też mogą schematyczne postaci (z nijakim, pierwszoplanowym Jonem Mathiasem Pendergastem na czele), brak wyrazistej głównej nici fabularnej, która solidnie spinałaby wydarzenia powieści, nadmierne nagromadzenie wątków i postaci, wywołujące czasem wrażenie chaosu. Odnośnie uwagi ostatniej – niewykluczone, że przyczyną braku umiaru jest projektowanie „Decathexis” jako pierwszego tomu większej całości. To dość ryzykowny plan, jeśli wziąć pod uwagę, że autorowi zabrakło pisarskiej wprawy nawet na sprawne napisanie i oszlifowanie 250-stronicowej powieści.
Młode wydawnictwo Grasshopper wydało książkę starannie, w sposób, który koresponduje z tematyką i może przyciągać uwagę amatorów tego rodzaju prozy. Agacie Cholewie, która bogato zilustrowała powieść, należą się gratulacje za zręczne uniknięcie epatowania obrazami, których nadużył sam autor; z drugiej strony, patrząc okiem laika można odnieść (być może – mylne) wrażenie, że część ilustracji trafiła do książki w wersji nieukończonej lub niedopracowanej. Pewne graficzne niedoskonałości wkradły się też na ostatnią stronę okładki, na której krzykliwość wygrała z czytelnością.

* * *

Debiutancki zbiór opowiadań Łukasza Śmigla („Demony”) niepozbawiony był wad, ale udowadniał, że autor jest w stanie sprawnie opowiadać historie i operować nastrojem grozy. „Decathexis” to pod pewnymi względami krok naprzód. Niestety – w niewłaściwym kierunku.



Autor: Krzysztof Pochmara


Dodano: 2010-03-24 21:59:51
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj pakiet książek Fortnite


Artykuły

Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady


 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e03)

Recenzje

Abercrombie, Joe - "Szczypta nienawiści"


 Eames, Nicholas - "Krwawa Róża"

 Kisiel, Marta - "Małe Licho i anioł z kamienia"

 Le Guin, Ursula K. - "Cała Orsinia"

 Lawrence, Mark - "Święta siostra"

 Aldiss, Brian W. - "Cieplarnia"

 Abercrombie, Joe - "Ostateczny argument" (oprawa twarda)

 Shannon, Samantha - "Zakon Drzewa Pomarańczy"

Fragmenty

 Simon, Lars - "Lennart Malmkvist i osobliwy mops Buri Bolmena"

 Foster, Alan Dean - "Obcy"

 Hendel, Paulina - "Droga Dusz"

 Cook, Glen - "Port Cieni"

 Zbierzchowski, Cezary - "Distortion"

 Rak, Radek - "Baśń o wężowym sercu"

 Petrucha, Stefan - "Marvel: Spider-Man. Wiecznie młody"

 Kańtoch, Anna - "Diabeł w maszynie"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2019 nast.pl     RSS      RSS