Patronat
Dashner, James - "Pałac szaleńców"
Clarke, Arthur C. & Lee, Gentry - "Ogród Ramy"
Ukazały się
Gajzler, Joanna W. - "Necrovet. Radiografia bytów nadprzyrodzonych"
Wells, Martha - "Wiedźmi król. Witch King"
Fawcett, Heather - "Emily Wilde Encyklopedia elfów i wróżek"
Grothaus, Michael - "Piękni lśniący ludzie"
Kristoff, Jay - "Cesarstwo potępionych" (czerwona)
Moder, Jaga - "Sądny dzień"
Corland, Mai - "Pięć pękniętych ostrzy"
Howey, Hugh - "Zmiana" (wyd. 2024)
Linki
|
|
|
Wydawnictwo: Solaris Cykl: Ford, Jeffrey - "Cley"Tytuł oryginału: The Beyond Tłumaczenie: Martyna Plisenko Data wydania: Styczeń 2010 Wydanie: I ISBN: 978-83-7590-008-8 Oprawa: miękka Format: 125 x 195 mm Liczba stron: 262 Cena: 32,90 zł Tom cyklu: 3
|
Przygodowe spojrzenie w naturę człowieczeństwa
„Rubieże” to trzecia i ostatnia, po „Fizjonomice” i „W labiryncie pamięci”, powieść Jeffreya Forda, składająca się na cykl o (byłym) fizjonomiście, Cleyu. Po jej lekturze można śmiało stwierdzić, że dwie wcześniejsze książki miały doprowadzić postacie do konkretnej sytuacji, której rozwiązanie następuje właśnie w „Rubieżach”; jest to więc powieść stanowiąca kulminację serii i udanie podsumowująca całość.
Powieść jest napisana w formie relacji demona Misrixa z wizji na temat Cleya podróżującego przez tytułowe Rubieże. Jak sam narrator zaznacza na wstępie, forma uzyskania wiedzy o podróżach głównego bohatera cyklu wymusza nieco chaotyczną i niespójną formę relacji. Faktycznie, miejscami czytelnik ma do czynienia jedynie z obrazami, przebitkami wydarzeń słabo ze sobą powiązanych. Jednakże nawet z tej, pozornie nieuporządkowanej, relacji wyłania się pełny obraz; nie bez znaczenia jest również fakt, iż jednak dużymi partiami tekstu opowieść jest całkiem spójna i wyrazista. Z jednej strony pozwala to czytelnikowi na solidne wgryzienie się w treść książki, a z drugiej jednak pozbawia ją pewnego uroku, pełnego niedopowiedzeń – choć, należy zaznaczyć, że Ford nawet w jednorodnych partiach tekstu pozostawia wolność interpretacji. Dzięki temu odbiorca może cały czas spekulować i snuć domysły.
Relacja z przygód Cleya jest przedzielona jakby pamiętnikiem Mistrixa, w którym opowiada on o swoim życiu w ruinach Dobrze Skonstruowanego Miasta, a także o relacjach z ludźmi. Jest to z jednej strony budująca, a z drugiej gorzka opowieść; udanie korespondująca z losami Cleya. Właśnie ten dwugłos, śledzenie emocji i doznań demona w świecie ludzi oraz człowieka w krainie demonów, stanowi jeden z największych atutów książki. Obaj poszukują spokoju duszy, wybaczenia i akceptacji. Ford po mistrzowsku przedstawia drążące ich dylematy: poprzez podróże i kontakty z galerią różnorodnych postaci starają się dociec natury człowieczeństwa,czyli tego, co odróżnia ludzi od zwierząt.
Przedstawienie sytuacji dwóch bohaterów książki spycha na dalszy plan – przynajmniej w moich oczach – fabułę powieści. Mam wrażenie, że pełni ona rolę drugorzędną, służebną w stosunku do wewnętrznych przeżyć Cleya i Misrixa. Mimo tego, paradoksalnie, mam wrażenie, że jest to najbardziej przygodowa z książek w cyklu; głównie dzięki wątkom zogniskowanym wokół Cleya. Ford w tym miejscu korzysta z popularnego w fantastyce motywu podróży-drogi, podczas której każde kolejne spotkanie i wydarzenie wnosi coś do osobowości głównego bohatera. Jeśli nawet początkowo wydają się one nieznaczące, to w świetle następnych mogą nabrać niespodziewanego wrażenia. Abstrahując jednak od wpływu wydarzeń na osobowość postaci, w „Rubieżach” i tak dzieje się całkiem sporo: są dziwne rytuały, opisy walk, intryga i tajemnica mająca wpływ na cały świat.
Ford potrafi pisać w sposób niejednoznaczny i niebanalny o pozornie powszechnie znanych prawdach. W jego pisarstwie nie ma moralizatorstwa. Ba, nie ma nawet jednoznacznego rozgraniczenia między dobrem a złem, jednakże po lekturze jego utworów czytelnik intuicyjnie wyczuwa, której postawie jest autorowi bliżej – co jest według niego kwintesencją człowieczeństwa. Dzięki wyważeniu akcentów i nieprzeciętnym umiejętnościom literackim Ford jest w stanie stworzyć powieść, która fascynuje i porusza na wielu poziomach.
Z jeden strony szkoda trochę, że „Rubieże” kończą cykl o Cleyu; wszakże stosunkowo niewiele jest równie interesujących cykli wydawanych w Polsce. Z drugiej strony jednak trzeci tom cyklu stanowi idealne zakończenie serii; rozwiązując kluczowe wątki, pozostawiając silny akcent na koniec, a jednocześnie pozwalający czytelnikowi na snucie domysłów i przypuszczeń, gdyż nie wszystkie szczegóły zostały do końca wyjaśnione. Pozostaje więc pożegnać się z Cleyem z uczuciem satysfakcji po lekturze i mieć nadzieję, że w przyszłości rodzimi wydawcy zdecydują się na wydanie jeszcze innych książek Forda.
Autor: Tymoteusz "Shadowmage" Wronka
Dodano: 2010-03-11 18:03:28
-Jeszcze nie ma komentarzy-
|
|
|
Konkurs
Wygraj "Wiedźmiego króla"
Artykuły
Plaża skamielin
Zimny odczyt
Wywiad z Anthonym Ryanem
Pasje mojej miłości
Ekshumacja aniołka
Recenzje
Salik, Magdalena - "Wściek"
Martine, Arkady - "Pustkowie zwane pokojem"
Sherriff, R.C. - "Rękopis Hopkinsa"
Kelly, Greta - "Lodowa Korona"
Harpman, Jacqueline - "Ja, która nie poznałam mężczyzn"
Baldree, Travis - "Księgarnie i kościopył"
Herbert, Brian & Anderson, Kevin J. - "Dziedzic Kaladanu"
Lee, Fonda - "Dziedzictwo jadeitu"
Fragmenty
Marryat, Frederick - "Statek widmo"
Kluczek, Stanisław - "Zamek Gardłorzeziec"
Pettersen, Siri - "Srebrne Gardło"
Wyndham, John - "Dzień tryfidów"
Wells, Martha - "Wiedźmi król. Witch King"
Howey, Hugh - "Zmiana"
Silverberg, Robert - "W dół do ziemi" (Wymiary)
Niven, Larry & Pournelle, Jerry - "Pyłek w Oku Boga"
|