NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

McGuire, Seanan - "Pod cukrowym niebem / W nieobecnym śnie"

Sutherland, Tui T. - "Szpony mocy"

Ukazały się

Kade, Kel - "Mag bez reputacji"


 Domagalski, Dariusz - "I niechaj cisza wznieci wojnę"

 Dębski, Rafał - "Gwiazdozbiór kata"

 Larson, B.V. - "Świat Miasta"

 Mortka, Marcin - "Karaibska krucjata. La Tumba de las Piratas" 2024

 Antologia - "Imagination. Tom 1"

 Chakraborty, Shannon - "Przygody Aminy Al-Sirafi"

 Pilipiuk, Andrzej - "Okiść"

Linki

Ford, Jeffrey - "Rubieże"
Wydawnictwo: Solaris
Cykl: Ford, Jeffrey - "Cley"
Tytuł oryginału: The Beyond
Tłumaczenie: Martyna Plisenko
Data wydania: Styczeń 2010
Wydanie: I
ISBN: 978-83-7590-008-8
Oprawa: miękka
Format: 125 x 195 mm
Liczba stron: 262
Cena: 32,90 zł
Tom cyklu: 3



Ford, Jeffrey - "Rubieże"

Przygodowe spojrzenie w naturę człowieczeństwa


„Rubieże” to trzecia i ostatnia, po „Fizjonomice” i „W labiryncie pamięci”, powieść Jeffreya Forda, składająca się na cykl o (byłym) fizjonomiście, Cleyu. Po jej lekturze można śmiało stwierdzić, że dwie wcześniejsze książki miały doprowadzić postacie do konkretnej sytuacji, której rozwiązanie następuje właśnie w „Rubieżach”; jest to więc powieść stanowiąca kulminację serii i udanie podsumowująca całość.
Powieść jest napisana w formie relacji demona Misrixa z wizji na temat Cleya podróżującego przez tytułowe Rubieże. Jak sam narrator zaznacza na wstępie, forma uzyskania wiedzy o podróżach głównego bohatera cyklu wymusza nieco chaotyczną i niespójną formę relacji. Faktycznie, miejscami czytelnik ma do czynienia jedynie z obrazami, przebitkami wydarzeń słabo ze sobą powiązanych. Jednakże nawet z tej, pozornie nieuporządkowanej, relacji wyłania się pełny obraz; nie bez znaczenia jest również fakt, iż jednak dużymi partiami tekstu opowieść jest całkiem spójna i wyrazista. Z jednej strony pozwala to czytelnikowi na solidne wgryzienie się w treść książki, a z drugiej jednak pozbawia ją pewnego uroku, pełnego niedopowiedzeń – choć, należy zaznaczyć, że Ford nawet w jednorodnych partiach tekstu pozostawia wolność interpretacji. Dzięki temu odbiorca może cały czas spekulować i snuć domysły.
Relacja z przygód Cleya jest przedzielona jakby pamiętnikiem Mistrixa, w którym opowiada on o swoim życiu w ruinach Dobrze Skonstruowanego Miasta, a także o relacjach z ludźmi. Jest to z jednej strony budująca, a z drugiej gorzka opowieść; udanie korespondująca z losami Cleya. Właśnie ten dwugłos, śledzenie emocji i doznań demona w świecie ludzi oraz człowieka w krainie demonów, stanowi jeden z największych atutów książki. Obaj poszukują spokoju duszy, wybaczenia i akceptacji. Ford po mistrzowsku przedstawia drążące ich dylematy: poprzez podróże i kontakty z galerią różnorodnych postaci starają się dociec natury człowieczeństwa,czyli tego, co odróżnia ludzi od zwierząt.
Przedstawienie sytuacji dwóch bohaterów książki spycha na dalszy plan – przynajmniej w moich oczach – fabułę powieści. Mam wrażenie, że pełni ona rolę drugorzędną, służebną w stosunku do wewnętrznych przeżyć Cleya i Misrixa. Mimo tego, paradoksalnie, mam wrażenie, że jest to najbardziej przygodowa z książek w cyklu; głównie dzięki wątkom zogniskowanym wokół Cleya. Ford w tym miejscu korzysta z popularnego w fantastyce motywu podróży-drogi, podczas której każde kolejne spotkanie i wydarzenie wnosi coś do osobowości głównego bohatera. Jeśli nawet początkowo wydają się one nieznaczące, to w świetle następnych mogą nabrać niespodziewanego wrażenia. Abstrahując jednak od wpływu wydarzeń na osobowość postaci, w „Rubieżach” i tak dzieje się całkiem sporo: są dziwne rytuały, opisy walk, intryga i tajemnica mająca wpływ na cały świat.
Ford potrafi pisać w sposób niejednoznaczny i niebanalny o pozornie powszechnie znanych prawdach. W jego pisarstwie nie ma moralizatorstwa. Ba, nie ma nawet jednoznacznego rozgraniczenia między dobrem a złem, jednakże po lekturze jego utworów czytelnik intuicyjnie wyczuwa, której postawie jest autorowi bliżej – co jest według niego kwintesencją człowieczeństwa. Dzięki wyważeniu akcentów i nieprzeciętnym umiejętnościom literackim Ford jest w stanie stworzyć powieść, która fascynuje i porusza na wielu poziomach.
Z jeden strony szkoda trochę, że „Rubieże” kończą cykl o Cleyu; wszakże stosunkowo niewiele jest równie interesujących cykli wydawanych w Polsce. Z drugiej strony jednak trzeci tom cyklu stanowi idealne zakończenie serii; rozwiązując kluczowe wątki, pozostawiając silny akcent na koniec, a jednocześnie pozwalający czytelnikowi na snucie domysłów i przypuszczeń, gdyż nie wszystkie szczegóły zostały do końca wyjaśnione. Pozostaje więc pożegnać się z Cleyem z uczuciem satysfakcji po lekturze i mieć nadzieję, że w przyszłości rodzimi wydawcy zdecydują się na wydanie jeszcze innych książek Forda.



Autor: Tymoteusz "Shadowmage" Wronka


Dodano: 2010-03-11 18:03:28
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Artykuły

Plaża skamielin


 Zimny odczyt

 Wywiad z Anthonym Ryanem

 Pasje mojej miłości

 Ekshumacja aniołka

Recenzje

Martine, Arkady - "Pustkowie zwane pokojem"


 Sherriff, R.C. - "Rękopis Hopkinsa"

 Kelly, Greta - "Lodowa Korona"

 Harpman, Jacqueline - "Ja, która nie poznałam mężczyzn"

 Baldree, Travis - "Księgarnie i kościopył"

 Herbert, Brian & Anderson, Kevin J. - "Dziedzic Kaladanu"

 Lee, Fonda - "Dziedzictwo jadeitu"

 Fonstad, Karen Wynn - "Atlas śródziemia"

Fragmenty

 Wells, Martha - "Wiedźmi król. Witch King"

 Howey, Hugh - "Zmiana"

 Silverberg, Robert - "W dół do ziemi" (Wymiary)

 Niven, Larry & Pournelle, Jerry - "Pyłek w Oku Boga"

 Silverberg, Robert - "Księga czaszek"

 Scalzi, John - "Wojna starego człowieka" (Wymiary)

 Grimwood, Ken - "Powtórka"

 Lewandowski, Maciej - "Grzechòt"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2024 nast.pl     RSS      RSS