NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Sanderson, Brandon - "Dawca przysięgi" , część 1 (twarda okładka)

Haldeman, Joe - "Wieczna wojna" (Kolekcja Wehikuł czasu)

Ukazały się

Bradbury, Ray - "Green Town"


 Rowling, Joanne K. - "Harry Potter i Kamień Filozoficzny" (Hufflepuff)

 Rowling, Joanne K. - "Harry Potter i Kamień Filozoficzny" (Gryffindor)

 Rowling, Joanne K. - "Harry Potter i Kamień Filozoficzny" (Slytherin)

 Rowling, Joanne K. - "Harry Potter i Kamień Filozoficzny" (Ravenclaw)

 Sanderson, Brandon - "Dawca przysięgi", część 2 (twarda okładka)

 Roanhorse, Rebecca - "Wyścig do słońca"

 Miller, Frank; Wheeler, Thomas - "Przeklęta"

Linki

Joyce, Graham - "Indygo"
Wydawnictwo: Solaris
Tytuł oryginału: Indigo
Tłumaczenie: Plisenko Martyna
Data wydania: Wrzesień 2009
ISBN: 978-83-7590-033-0
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Liczba stron: 288
Cena: 32.90 zł
Rok wydania oryginału: 1999



Joyce, Graham - "Indygo"

Afantastyczna fantastyka


Jakiś czas temu Mag i Solaris niezależnie od siebie poinformowały, że planują wydać książki Grahama Joyce’a. Mało tego, powieści te miały się ukazać w sztandarowych seriach – odpowiednio Uczcie wyobraźni i Rubieżach. Sugerowałoby to, że Joyce do tej pory był wielkim nieobecnym na naszym rynku i dopiero teraz wydawcy postanowili nadrobić zaległości – a zatem czytelnicy powinni się szykować na literacką ucztę. Z kilku zapowiedzianych książek brytyjskiego autora pierwsze ukazało się „Indygo”; można więc dokonać wstępnej weryfikacji oczekiwań, jak i talentu Joyce’a – w zasadzie nieznanego w naszym kraju (do tej pory ukazało się jego jedno opowiadanie – „Częściowe zaćmienie” w „Krokach w nieznane 2006”).
Punktem wyjściowym w „Indygo” jest śmierć Tima Chambersa, wyjątkowego ekscentryka, osoby potrafiącej bez problemu sterować innymi, człowieka wielu pasji i nieprzyjemnego charakteru... a jednocześnie w jakiś sposób fascynującego, potrafiącego przyciągnąć do siebie młodych artystów. W testamencie zleca Jackowi, porzuconemu przed laty synowi, dwie rzeczy: wydanie manuskryptu „Niewidzialności. Instrukcji obsługi świata”, a także odnalezienie bliżej nieznanej nikomu Natalie Shearer i przekazanie jej znacznej części pozostawionego majątku. Wraz z przybraną siostrą Jack rozpoczynają poszukiwania; rychło okazuje się, że sprawy Natalie i manuskryptu są ze sobą ściśle powiązane.
Ciężko powieść Joyce’a sklasyfikować. Najwięcej w niej jest z powieści obyczajowej, a także z thrillera na popularną obecnie modłę, czyli śledztwa bohaterów w sprawie tajemnic nierzadko przekraczających ludzkie pojmowanie. „Indygo” daleko jest od chociażby powieści Dana Browna, ale miejscami da się wyczuć wspólne elementy w kreacji tła intrygi. U Joyce’a co prawda są to tylko pozory, niestanowiące sedna opowieści, ale przy pierwszym kontakcie budzą jednak skojarzenia z typowymi dla thrillerów schematami fabularnymi.
W powieści Joyce’a – przynajmniej według mnie – wcale nie najważniejsza jest wcześniej już opisana główna oś fabularna, która to tak naprawdę niczym specjalnym się nie wyróżnia na tle podobnych pozycji. O wiele bardziej wartościowym elementem „Indygo” jest przedstawienie relacji między postaciami, wzajemnych fascynacji i mieszaniny uczuć, czasem ze sobą sprzecznych. Udanie zaprezentowany jest również pośmiertny wpływ wybitnej jednostki na mniej charyzmatyczne postaci; w efekcie – czego postaci by nie robiły – nie mogą oprzeć się wrażeniu (lub też czytelnik dochodzi do takiego wniosku), że ich losy zostały z góry zaplanowane przez nieżyjącego już Chambersa seniora.
„Indygo” idealnie pasuje do założeń serii, w jakiej zostało wydane. Powieść Joyce’a to prawdziwe rubieże fantastyki; tkwiące dokładnie na granicy między fantastyką a realizmem. W zależności od interpretacji można ją analizować jako dzieło pozbawione czynnika nadprzyrodzonego, albo też jako utwór przesiąknięty nimi do cna, u którego samych korzeni leży coś z nie z tego świata. W związku z tym nie zdziwię się, gdyby czytelnicy obu tych obozów traktowali powieść Joyce’a jak swoją. Wydaje mi się jednak, że o wiele łatwiej będzie ją zaakceptować czytelnikowi głównonurtowemu niż ortodoksyjnemu zwolennikowi fantastyki; wszakże „Indygo” nie oferuje jej wprost, a jego magia jest ukryta, podobnie jak sam kolor, o którym traktuje książka. Powieść została napisana w atmosferze niepewności, oparta na trudnej do odróżnienia granicy między tym co prawdziwe, a rzeczami ulotnymi. Nie jest to oniryzm, jak na przykład u Johna Crowleya, ale granica między rzeczywistością a fantazją jest zatarta; nie tylko za sprawą samego rozwoju akcji, ale również dzięki umiejętnemu operowaniu słowem i sugestywnym opisom.
Poszczególne elementy „Indygo” są wysokiej jakości – może tylko za wyjątkiem osi fabularnej. Jednakże podczas lektury miałem wrażenie, że czegoś tej książce brakuje; być może zdecydowanego postawienia na jeden pomysł, zamiast lawirowania pomiędzy kilkoma, bez stworzenia wyraźnej kulminacji. Stąd też, mimo ciekawego początku i rozwinięcia, końcówka sprawia wrażenie rozmytej. Chyba błędnie skonstruowano poszczególne wątki składające się na powieść, przez co sprawia ona wrażenie niekompletnej. Dlatego, mimo wcześniej wymienianych zalet, „Indygo” można uznać za książkę zaledwie dobrą.


Autor: Tymoteusz "Shadowmage" Wronka


Dodano: 2009-12-15 20:31:20
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Artykuły

Wiedźmin Netfliksa: zachwyt czy rozczarowanie?


 Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

Recenzje

Vonnegut, Kurt - "Rysio Snajper"


 Pullman, Philip - "La Belle Sauvage"

 Flamma, Adam - "Wiedźmin. Historia fenomenu"

 Majka Paweł, Rusak Radosław - "Czerwone żniwa. Trzeci front"

 Baoshu - "Odzyskanie czasu"

 Majka Paweł, Rusak Radosław - "Czerwone żniwa. Uderzenie wyprzedzające"

 Jordan, Robert - "Wojownik Altaii"

 Scalzi, John - "Imperium w płomieniach"

Fragmenty

 Hałas, Agnieszka - "Czerń nie zapomina"

 Dworakowski, Witold - "Wieczny buntownik"

 Ziębiński, Robert - "Dzień wagarowicza"

 Baoshu - "Odzyskanie czasu" (przedmowa)

 Hendel, Paulina - "Czarny świt"

 Baoshu - "Odzyskanie czasu"

 Canavan, Trudi - "Klątwa kreatorów"

 Clare, Cassandra & Chu, Wesley - "Czerwone Zwoje Magii"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2020 nast.pl     RSS      RSS