NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Sutherland, Tui T. - "Przebudzenie Pełni"

Przybyłek, Marcin Sergiusz - "Gamedec. Czas silnych istot" (Rebis)

Ukazały się

Neiderman, Andrew - "Adwokat diabła"


 Harkness, Deborah - "Cienie Nocy"

 Pilipiuk, Andrzej - "Karpie Bijem"

 Majka, Paweł - "Berserk. Spowiednik"

 Eames, Nicholas - "Krwawa Róża"

 Funke, Cornelia, del Toro, Guillermo - "Labirynt fauna"

 antologia - "Jednookie walety"

 Pindel, Tomasz - "Historie fandomowe"

Linki

King, Stephen - "Stephen King na wielkim ekranie"
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Tytuł oryginału: Stephen King Goes to the Movies
Tłumaczenie: Maciejka Mazan, Zbigniew A. Królicki, Arkadiusz Nakoniecznik, Michał Wroczyński
Data wydania: Kwiecień 2009
ISBN: 978-83-7648-096-1
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Format: 142mm x 202mm
Liczba stron: 480
Cena: 36,00 zł



King, Stephen - "Stephen King na wielkim ekranie"

„Stephen King na wielkim ekranie” to zbiór pięciu opowiadań1) pióra amerykańskiego mistrza horroru połączonych faktem przeniesienia na taśmę filmową. Nie wiem, czy znalazłby się drugi współczesny pisarz, którego książki byłyby tak często ekranizowane, jak dzieje się to w wypadku Stephena Kinga. I nie ważne, czy chodzi tu o powieść, czy opowiadanie – samo nazwisko pisarza stanowi magnes przyciągający filmowców. Szkoda tylko, że efekt mariażu literatury z filmem rzadko przynosi satysfakcjonujące rezultaty.
Patrząc na zebrane w książce opowiadania, nasuwa się pytanie, czy zostały one trafnie dobrane? Czy mając do wyboru kilkanaście sfilmowanych opowiadań Kinga, nie można by wybrać innych tekstów, lepszych chociażby pod względem literackim? Na przykład „Jazdę na kuli” lub „Cmentarną szychtę”? Co prawda na okładce książki widnieje informacja, że adaptacje filmowe zawartych w zbiorze utworów należą do ulubionych Kinga, ale już odautorskie noty, które znajdziemy wewnątrz zbioru, nie są tak entuzjastyczne2).
Najmniej zastrzeżeń budzą „Skazani na Shawshank”. W tym wypadku występuje rzadko spotykane zjawisko – świetny pierwowzór literacki został przerobiony na równie dobry film. Z pozoru jest to kolejna historia o niesłusznie skazanym człowieku, ale przede wszystkim to opowieść o sile nadziei i harcie ducha. Główny bohater nie poddaje się, walczy z przeciwnościami losu, cały czas starając się zachować godność i człowieczeństwo. Olbrzymim atutem opowiadania są wyraziste postaci – zarówno więźniów, jak i „klawiszów”; znakomicie oddana atmosfera więzienia, kilka niezapomnianych scen (smołowanie dachu) czy świetnie wygrany motyw plakatu. A jeśli dodamy do tego udane otwarte zakończenie, w rezultacie otrzymamy jeden z najlepszych utworów Kinga w jego bogatym dorobku.
Równie trafny wybór stanowią „Serca Atlantydów” – zarówno opowiadanie, jak i film są dużo mniej popularne niż „Skazani na Shawshank”, ale zdecydowanie warte poznania. Na pierwszy rzut oka jest to historia małego chłopca, który w osobie tajemniczego nieznajomego pragnie odnaleźć dawno zmarłego ojca. King nie byłby sobą, gdyby w sielską atmosferę sennego miasteczka lat 50. ubiegłego wieku nie wprowadził szczypty tajemniczości i grozy reprezentowanej przez „małych ludzi w czarnych płaszczach”. W efekcie dostajemy klimatyczne opowiadanie utrzymane w bardzo charakterystycznym kingowym stylu.
Na tle tych dłuższych opowiadań (razem zajmują grubo ponad połowę książki) pozostałe trzy utwory nie prezentują się już tak dobrze. O ile „1408”, czyli historia nawiedzonego hotelowego pokoju, trzyma jeszcze poziom (więcej pisałem o tym opowiadaniu przy okazji omawiania zbioru „Wszystko jest względne”), to nieporozumieniem jest zamieszczenie w tym zbiorze „Maglownicy” i „Dzieci kukurydzy”.
Oba teksty pochodzą z „Nocnej zmiany”, pierwszego, a jednocześnie najlepszego zbioru opowiadań w dorobku Kinga. I chyba tylko ten fakt jest w wypadku wspomnianych opowiadań faktem pozytywnym. Ani historia nawiedzonej maszyny, ani tajemnica osady zagubionej gdzieś między polami kukurydzy nie wzbudzają dziś zbyt wiele emocji. Co gorsza, drugie opowiadanie przypomina o wyjątkowo słabej serii filmów luźno opartych na jego motywach. Istny masochizm.
„Stephen King na wielkim ekranie” to ciekawostka skierowana głównie do zagorzałych fanów twórczości mistrza horroru, kupujących w ciemno wszystko co sygnowane jego nazwiskiem. Nie znajdą tutaj żadnego nowego utworu, ale poprzedzający każdy tekst wstęp też ma swoją wartość… Po książkę sięgną być może również osoby, które do tej pory widziały jedynie filmy. Dla nich będzie to okazja do skonfrontowania adaptacji z oryginałem i, co niewykluczone, szansa na dobry początek dłuższej przygody z twórczością Stephena Kinga.



1) „Skazani na Shawshank”, „Serca Atlantydów”, „1408”, „Maglownica” i „Dzieci kukurydzy”.

2) Ciekawostką jest fakt, że w zbiorze zabrakło opowiadań, nad którymi ekranizacją czuwał sam King – czyżby był niezadowolony z własnych dzieł?



Ocena: 7/10
Autor: Tigana


Dodano: 2009-04-23 23:15:17
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj "Nawiedzenia"


Wygraj "Ostatniego strażnika"


Artykuły

Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady


 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e03)

Recenzje

Sullivan, Michael J. - "Śmierć Dulgath"


 Wójtowicz, Milena - "Vice versa"

 Sullivan, Michael J. - "Róża i cierń"

 Heinlein, Robert A. - "Hiob. Komedia sprawiedliwości"

 Szostak, Wit - "Poniewczasie"

 Sullivan, Michael J. - "Wieża Koronna"

 Sweterlitsch, Tom - "Świat miniony"

 Baxter, Stephen - "Masakra ludzkości"

Fragmenty

 Eames, Nicholas - "Krwawa Róża"

 Wójtowicz, Milena - "Vice versa"

 Christopher, Adam - "Ciemność nad miastem"

 Warren, Ed i Lorraine & Chase, Robert David - "Nawiedzenia. Historie prawdziwe"

 Guzek, Marcin A. - "Szare Płaszcze: Rubież"

 Babraj, Rafał - "Dystrykt Warszawa"

 Neiderman, Andrew - "Adwokat diabła"

 Heinlein, Robert A. - "Hiob. Komedia sprawiedliwości"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2019 nast.pl     RSS      RSS