NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Watts, Peter - "Poklatkowa rewolucja"

Bradbury, Ray - "Kroniki marsjańskie. Człowiek ilustrowany. Złociste jabłka słońca"

Ukazały się

Antologia - "Za tamą"


 Haghenbeck, F.G. - "Diablero"

 Radecki, Łukasz - "Bóg Horror Ojczyzna"

 Larson, B.V. & VanDyke, David - "Wygnaniec"

 antologia - "Mroczne dziedzictwo. Antologia w hołdzie Jamesowi Herbertowi"

 Weber, David; Zahn, Timothy; Pope, Thomas - "Wezwanie do zemsty"

 Wolski, Marcin - "Pies w studni. Kot w windzie czyli rekonkwista"

 McDonald, Ed - "Zew kruka"

Linki



SFFiH #41 - omówienie numeru

Opowiadania:
  • Grzegorz Drukarczyk - Przejdź na priv...
  • Paweł Ciećwierz - Hedonka
  • Jewgienij T. Olejniczak - Rejza
  • Krzysztof Piskorski - Drugi obraz spod piramid
  • Maciej Musialik - Żyć i umrzeć w Nowej Moskwie
  • Adam Mrozek - Dom na końcu alei
Publicystyka:
  • Żelkowski & Żwikiewicz - Rottweiler Darwina atakuje
  • Feliks W. Kres - Zamach na papieża
  • Adam Cebula - Trochę astrologii kwantowej
Chociaż w marcu mamy Dzień Kobiet, wśród autorów opowiadań zamieszczonych w najnowszym numerze SFFiH nie znajdziemy żadnej przedstawicielki płci pięknej, a i w samych utworach – kobiet jak na lekarstwo.
Marcowy numer otwiera „Przejdź na priv...” Grzegorza Drukarczyka. Początkowo nie mogłem odnaleźć się w tym opowiadaniu – właściwie nic dziwnego, niemal od pierwszego akapitu czytelnik zostaje wrzucony w sam środek akcji. Wystarczy jednak ciut dobrej woli, by dać się wciągnąć intrygującej fabule. Nie powiem, wizja autora, w której świata jest traktowany jako bardziej rozbudowany RTS, robi wrażenie. I chociaż sam pomysł nie jest nowy czy odkrywczy, Drukarczyk potrafił go ciekawie przedstawić.
Spore nadzieje wiązałem z „Hedonką” Pawła Ciećwierza. Niestety trzecia spotkanie z egzorcystą Brighellem okazało się najmniej jak dotąd udanym. Widać, że nie posłużyła fabule zmiana miejsca akcji i nieco luźniejszy klimat. A może, tym razem nieco inaczej, do trzech razy sztuka?
Zawodzi także „Rejza” Jewgienija T. Olejniczaka. Z początku wydaje się, że będziemy mieli do czynienia z klasycznym opowiadaniem traktującym o walce racjonalizmu (reprezentowanego przez oddział Krzyżaków) z mistycyzmem (starodawni bogowie litewscy). Gdyby autor trzymał się tej konwencji nie byłoby źle. Jednakże pod koniec „Rejzy” mamy zwrot w kierunku zbliżonym do prozy Lovecrafta i utwór się sypie.
Mieszane uczucia budzi „Drugi obraz spod piramid” Krzysztofa Piskorskiego. Nie chodzi tu o jakość opowiadania, a o jego zawartość. Z jednej strony otrzymujemy bowiem bardzo dobre opowiadanie z akcją rozgrywającą się w uniwersum znanym z powieści „Zadra”; z drugiej – akcja utworu została osadzona w 1821 roku, a więc dwa lata po wydarzeniach opisanych w powieści. W rezultacie otrzymujemy garść spoilerów dotyczących kluczowych wydarzeń z powieści, której drugi tom został wydany dopiero kilka dni temu. Wystarczyłoby opublikować opowiadanie miesiąc później, nie byłoby problemu. I jeszcze jedno – zmiana imienia autora, która wystąpiła przy okazji marcowego SFFiH nie powinna mieć miejsca.
„Żyć i umrzeć w Nowej Moskwie” to z kolei powrót do cyklu postmodernistycznych opowiadań Macieja Musialika, w których tropiciel Watson rozwiązuje mniej lub bardziej skomplikowane zagadki kryminalne. Ciekawostką jest to, że bodajże po raz pierwszy bohater opuszcza swoje przytulne mieszkanie.
Na zakończenie działu literackiego przyjemna miniaturka – „Dom na końcu alei” Adama Mrozka.
W dziale publicystyki zabrakło tym razem „polecanek” Tomasza Bochińskiego i w ręce czytelników trafiają jedynie trzy teksty. O ile skrócona historia astronomii Adam Cebuli trzyma poziom i jest zrozumiała nawet dla takiego laika jak ja, to mam pewne zastrzeżenia do pozostałych tekstów.
Wywody Feliksa W. Kresa o wolności sztuki, owszem, są ciekawe, ale nie potrafię do końca rozszyfrować postawy pisarza. Czy pisząc o (nie)sławnej kompozycji plastycznej pana Czernego przemawia przez niego święte oburzenie czy cynizm?
Zdecydowanie nie podoba mi się zmiana formuły „Żerowiska na Żwirowisku”. O ile wcześniejsze dyskusje na temat recenzowanych książek czytałem z duża przyjemnością to tzw. „Inspira” (mini opowiadanko inspirowane omawianą pozycją) stoi, według mnie, na dużo niższym poziomie. Czyżby raz jeszcze lepsze okazało się wrogiem dobrego?


Autor: Adam "Tigana" Szymonowicz


Dodano: 2009-03-08 22:07:03
Komentarze

Sortuj: od najstarszego | od najnowszego

agi55 - 09:47 09-03-2009
Recenzja, jak recenzja, ale dlaczego Autor przekręcił nazwisko Adama Mrozka, to zupełnie nie rozumiem.
Czyżby za dużo wiadomego serialu?

Achmed - 10:51 09-03-2009
Tig szybko pisze, to dlatego ;-) Poprawiliśmy, dzięki.

Tigana - 15:15 09-03-2009
A to przepraszam autora :oops: Chyba wziałem zły przykład z samego czasopisma.

Komentuj


Artykuły

Wywiad z Brandonem Sandersonem


 Wywiad z Dmitrem Glukhovskym

 Wywiad z Joe Abercrombiem

 Fantastyka 2017 - plebiscyt

 Modyfikowany Węgiel - powieść a serial

Recenzje

Stephenson, Neal & Galland, Nicole - "Wzlot i upadek D.O.D.O."


 Gaiman, Neil - "Ocean na końcu drogi"

 Le Guin, Ursula K. - "Wracać wciąż do domu"

 Lawrence, Mark - "Szara siostra"

 Wegner, Robert M. - "Każde martwe marzenie"

 Silverberg, Robert - "Skrzydła nocy"

 Małecki, Jakub - "Nikt nie idzie"

 King, Stephen - "Uniesienie"

Fragmenty

 Haghenbeck, F.G. - "Diablero"

 Wegner, Robert M. - "Każde martwe marzenie"

 Cadigan, Pat - "Alita: Battle Angel. Miasto złomu"

 Eames, Nicholas - "Królowie Wyldu"

 Bourne, J.L. - "Rozbita klepsydra"

 Dębski, Rafał - "Żelazny Kruk. Wyprawa"

 Straub, Peter - "Upiorna opowieść"

 Hejankowski, Sebastian - "Światłoczuły"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2018 nast.pl     RSS      RSS