NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Naam, Ramez - "Apex"

Zembaty, Wojciech - "Głodne Słońce. Dymiące zwierciadło"

Ukazały się

Naam, Ramez - "Apex"


 Weir, Andy - "Marsjanin" (wyd. kieszonkowe)

 Marcela, Mikołaj - "Bycie w śmierci"

 Herbert, Frank - "Opowiadania zebrane", tom 2

 Roth, Veronica - "Naznaczeni śmiercią"

 Markowski, Tadeusz - "Umrzeć, by nie zginąć"

 Szyda, Wojciech - "Przestrzeń poświęcenia"

 Tevis, Walter - "Człowiek, który spadł na ziemię"

Linki

Przybyłek, Marcin - "Gamedec. Sprzedawcy lokomotyw"
Wydawnictwo: superNOWA
Cykl: Gamedec
Data wydania: 2006
ISBN: 83-7054-179-8
Oprawa: miękka ze skrzydełkami
Liczba stron: 400
Tom cyklu: 2



Przybyłek, Marcin - "Gamedec. Sprzedawcy lokomotyw"

Druga odsłona gierczanego detektywa


Biorąc do ręki kolejny tom przygód gamedeca aż chciałoby się krzyknąć: Torkil Aymore powraca! Ale to nie byłaby prawda – to my powracamy do Warsaw City u schyłku XXII wieku. Torkil nadal tu jest. Żyje, pracuje, spotyka się z przyjaciółmi (i przyjaciółkami, oczywiście) – mówiąc krótko: to Torkil odsłania się przed nami, pozwala nam zajrzeć do swojego życia, towarzyszyć sobie przy rozwiązywaniu kolejnego problemu. A problem przed nim nie lada...

W sieci dochodzi do serii poważnych ataków – tym razem haker-psychopata przekracza niewidzialną, niepisaną granicę... to już nie jest tylko intelektualna łamigłówka – w prywatnym rankingu Torkila sprawa zyskuje status: „osobista”. Ale nie da się prowadzić śledztwa w pojedynkę – konieczne staje się wykorzystanie ostatnich zdobyczy techniki i gamedec musi przyjąć pomoc jednej z konkurujących na rynku firm, a tym samym zaakceptować pewne ograniczenie swojej niezależności. Tymczasem okazuje się, że do, dotychczas międzykorporacyjnej, rozgrywki przystąpili zupełnie nowi uczestnicy...

Drugi tom przygód Torkila zapiera dech w piersi – zwolennicy szybkiego tempa akcji będą usatysfakcjonowani – tym bardziej, że każdy zwrot fabuły jest uzasadniony. Torkil stopniowo zrywa kolejne zasłony tajemnicy (zagadki wewnątrz zagadek w zagadkach) i – choć zdaje sobie sprawę z tego, że jest manipulowany i wykorzystywany przez poszczególnych uczestników rozgrywki – wie, że nie może zrezygnować. Wysokość stawki, o którą toczy się gra, jest tylko jednym z powodów. Gamedec przekracza psychologiczną barierę pt.: co jeszcze możecie mi zrobić gorszego, niż to, co już się stało?

Częsta zmiana miejsca wydarzeń pozwala na spojrzenie z szerszej perspektywy na świat przyszłości. A świat ten wcale nie jest taki piękny... Warsaw City jest bezpieczne, czyste i błyszczące neonami tylko w bogatych dzielnicach i tam, gdzie mają szansę dotrzeć turyści – pozostałe stare kwartały są de facto slumsami zamieszkanymi przez „nieprzystosowanych”, gdzie wśród nagromadzonych przez lata hałd śmieci i odpadków gnieżdżą się hordy szczurów. Ze względu na stopień zanieczyszczenia środowiska, miasta chronione są barierami ABB (Anty Bios Barrier) – każde opuszczenie obszaru chronionego grozi poważnymi konsekwencjami: zapadnięciem na śmiertelną chorobę lub atakiem zmutowanych zwierząt.

Moim zdaniem na szczególną pochwałę zasługuje złamanie ciągu narracji fragmentami newsów medialnych lub tekstami reklam. Dzięki temu zabiegowi czytelnik może skonfrontować rzeczywisty – opowiedziany przez Torkila – przebieg wydarzeń z jakością i poziomem oficjalnych doniesień (jak widać, obecna moda na „dziennikarskie ślizganie się po powierzchni wydarzeń” przetrwała w świecie przyszłości). Zamieszczone przykłady reklam sugerują, że podświadomym dążeniem człowieka jest udział w wyścigu do osiągnięcia najwyższego stopnia konsumpcjonizmu.

Dzięki załączonemu „Słownikowi neologizmów i trudnych terminów” autor nie tylko z wdziękiem wyjaśnił rdzennie polskie korzenie rodu Aymore, ale i leciutko zakpił z najbardziej dociekliwych i żądnych szczegółowych danych czytelników – wszak po wielkim krachu temporalnym każda informacja historyczna jest równie prawdopodobna.

Podsumowując – druga odsłona przygód gamedeca jest historią zmagania się z jedną zagadką, historią opowiedzianą sprawnie, bez dłużyzn i irytujących streszczeń poprzednich przygód. Postępowanie bohaterów jest logiczne, motywacja, którą kierują się poszczególne postaci, nie budzi wątpliwości. A dodatkowo – autor wzbogacił opis świata przyszłości o nowe detale, budując co prawda mało optymistyczną wizję, ale dzięki temu – bardziej skłaniającą do zastanowienia. Mówiąc krótko – „Gamedec. Sprzedawcy lokomotyw” trzyma poziom.


Ocena: 8/10
Autor: Beata Kajtanowska


Dodano: 2008-09-22 21:43:10
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj serię "Endgame"


Wygraj powieść Margaret Atwood


Artykuły

Kreator światów w spódnicy – krótka opowieść o Ursuli K. Le Guin


 Wywiad z Marcinem Podlewskim

 Senność

 Arkhamer 2016 - relacja

 Warcraft: Książki z pikseli

Recenzje

Kloos, Marko - "Pobór"


 Sutherland, Tui T. - "Ukryte królestwo"

 antologia - "Brudne gry"

 Crouch, Blake - "Mroczna materia"

 Bardugo, Leigh - "Szóstka wron"

 Ruda, Aleksandra - "Sztylet rodowy"

 Gaiman, Neil - "Amerykańscy bogowie"

 Pratchett, Terry - "Odkurzacz czarownicy"

Fragmenty

 Majka, Paweł - "Wojny Przestrzeni"

 Tevis, Walter - "Człowiek, który spadł na ziemię"

 Sanderson, Brandon - "Bezkres magii"

 Frey, James & Johnson-Shelton, Nils - "Endgame. Reguły gry"

 Maas, Sarah J. - "Dwór mgieł i furii"

 Ryan, Anthony - "Lord wieży"

 Saulski, Arkady - "Wilk"

 Jemisin, N.K. - "Piąta pora roku"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2017 nast.pl     RSS      RSS