NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Esslemont, Ian Cameron - "Kamienny wojownik"

Bordage, Pierre - "Paryż. Lewy brzeg"

Ukazały się

Ferek, Michał - "Pakt milczenia"


 Markowski, Adrian - "Słomianie"

 Sullivan, Michael J. - "Epoka legendy"

 Stewart, Andrea - "Cesarzowa kości"

 Wagner, Karl Edward - "Kane. Bogowie w mroku"

 Howard, Robert E. - "Conan. Księga druga"

 Kukiełka, Jarosław - "Kroczący wśród cieni"

 Gray, Claudia - "Leia. Księżniczka Alderaana"

Linki

Mun, Alisa - "Lalka"
Wydawnictwo: słowo/obraz terytoria
Tłumaczenie: Aldona Judina
Data wydania: Październik 2007
ISBN: 978-83-7453-762-9
Oprawa: miękka (dwie wersje okładki)
Format: 123 × 195
Liczba stron: 304
Cena: 29 zł



Mun, Alisa - "Lalka"

Pierwsze wrażenia bywają mylne – po dwóch kwadransach z Alisą Mun wydaje się, że autorka pójdzie śladami Houellebecqa, Dicka i Lema, tworząc doskonałą powieść o współczesnym świecie i uniwersalnych prawdach. Lektura pozbawia złudzeń. Powieść młodej, rosyjskiej autorki jest bardziej emancypacyjnym manifestem, niż głęboką diagnozą rzeczywistości. Krzyczy sloganami, zamiast poszukiwać odpowiedzi na trudne pytania.

Linda, główna bohaterka powieści i częściowo także narratorka, jest robotem, tytułową „lalką” stworzoną, by być substytutem kobiety, pozbawionym wszelkich wad i – hm – eksploatacyjnych kłopotów. Linda jest piękna, wierna, namiętna i wiecznie młoda. Posiada nieogarnioną ilość programów, których przełączanie pozwala nadać jej praktycznie dowolny wygląd i charakter, od skromnej i nieśmiałej blondynki po wyuzdaną latynoskę.

Linda wraz z Maksimem, swoim właścicielem, wiodą zblazowane życie właściwe moskiewskim nowobogackim, suto zakrapiane dobrym trunkiem i obfitujące w erotyczne zabawy. Pierwsze spojrzenie na życie tych dwojga przywodzi na myśl prozę Houellebecqa, który równie bezwzględnie obnaża duchową pustkę współczesnych, a z elementami science-fiction nadaje swym opowieściom posmak kasandrycznych przepowiedni dla zachodniej cywilizacji.

Doprawdy intrygujące są pierwsze sceny, w których, wskutek pewnego przypadku, w Lindzie zaczyna budzić się świadomość i prawdziwe życie, a Maksim stopniowo zmienia do niej stosunek, tracąc dystans właściwy relacji człowieka z – bądź co bądź – przedmiotem. W tych pierwszych scenach Alisa Mun uchwyciła złożoność tych relacji, kreując dylematy podobne tym, przed którymi Stanisław Lem stawiał Krisa Kelvina w „Solaris” a Philip Dick – Ricka Deckarda w „Czy androidy śnią...?”. W postawie Maksima Alisa Mun pokazuje współczesnego mężczyznę, rozdartego między pragnieniami głębszej relacji i – zarazem – pójścia na skróty; nieszczęśliwego w kontakcie z prostytutką, która stanowi niedoskonałą namiastkę prawdziwie kochającej kobiety, i zbyt infantylnego, by odnaleźć się w dojrzałej i skomplikowanej relacji z kobietą.

Niestety, widoki na literacką głębię tego dzieła szybko okazują się grą miraży. Z każdą kolejną stroną opowieść się spłyca, a w pewnym momencie staje się jasne, że jest tylko emancypacyjnym manifestem. Gdy Linda staje się morderczynią, jej postawa przestaje być psychologicznie wiarygodnym odbiciem dylematów współczesnej kobiety, a staje się feministycznym wrzaskiem, z którego nie wynika nic, oprócz – być może – wyładowania frustracji, którego autorka dokonuje na powieściowych samcach. U czytelnika pojawia się – i nie ustępuje już do końca – wrażenie, że Alisa Mun ma bardzo niewiele do powiedzenia. Koncert rozczarowuje, a w każdym razie oferuje znacznie mniej, niż można było wnosić z pierwszych taktów.

Psychologiczne wyzwolenie „Lalki”, z jego (nie powiem jaką) puentą, stanie się, być może, chwaloną przez krytyków literacką ilustracją emancypacji kobiet i refleksją na temat realnych możliwości wyzwolenia spod męskiej dominacji. Niestety, słychać tu tylko feministyczny krzyk, zagłuszający kilka inspirujących myśli, z których mogła wykiełkować doskonała literatura.

Podsumowując: Potencjalnie miła lektura dla sfrustrowanych patriarchalnym uciskiem i poszukiwaczy literackiej egzotyki. A nazwisko autorki – warte zapamiętania na wypadek, gdyby młoda, rosyjska pisarka z feministycznym zacięciem, stała się dojrzałą, rosyjską pisarką, z bagażem życiowych doświadczeń i odrobiną życiowej mądrości do przekazania.



Autor: Krzysztof Pochmara


Dodano: 2007-11-27 18:34:29
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Artykuły

Plaża skamielin


 Zimny odczyt

 Wywiad z Anthonym Ryanem

 Pasje mojej miłości

 Ekshumacja aniołka

Recenzje

Fosse, Jon - "Białość"


 Hoyle, Fred - "Czarna chmura"

 Simmons, Dan - "Modlitwy do rozbitych kamieni. Czas wszystek, światy wszystkie. Miłość i śmierć"

 Brzezińska, Anna - "Mgła"

 Kay, Guy Gavriel - "Dawno temu blask"

 Lindgren, Torgny - "Legendy"

 Miles, Terry - "Rabbits"

 McCammon, Robert - "Królowa Bedlam"

Fragmenty

 Howard, Robert E. - "Conan. Księga druga"

 Wagner, Karl Edward - "Kane. Bogowie w mroku" #2

 Sherriff, Robert Cedric - "Rękopis Hopkinsa"

 Howard, Robert E. - "Conan. Księga pierwsza"

 Howey, Hugh - "Silos" (wyd. 2024)

 Wagner, Karl Edward - "Kane. Bogowie w mroku" #1

 Mara, Sunya - "Burza"

 Mrozińska, Marta - "Jeleni sztylet"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2024 nast.pl     RSS      RSS