Patronat
Weeks, Brent - "Na krawędzi cienia" (wyd. 2024)
Martine, Arkady - "Pustkowie zwane pokojem"
Ukazały się
Nayler, Ray - "Góra pod morzem" (czarna)
Nayler, Ray - "Góra pod morzem" (niebieska)
Kingfisher, T. - "Cierń"
Howard, Robert E. - "Conan. Księga pierwsza"
Maas, Sarah J. - "Dom płomienia i cienia"
Lloyd Banwo, Ayanna - "Kiedy byłyśmy ptakami"
Jadowska, Aneta - "Tajemnica domu Uklejów"
Sablik, Tomasz - "Mój dom"
Linki
|
|
|
Wydawnictwo: Wydawnictwo Literackie Tytuł oryginału: The Ladies of Grace Adieu and Other Stories Tłumaczenie: Ewa Rudolf Data wydania: Wrzesień 2007 ISBN: 978-83-08-04063-8 Oprawa: twarda Format: 148 x 210 mm Liczba stron: 294 Cena: 38,90 zł
|
Akcja „Dam z Grace Adieu”, zbioru opowiadań Susanny Clarke, ma miejsce w świecie znanym już z powieści „Jonathan Strange i pan Norrell”. Co ciekawe, publikacja części z nich poprzedziła wydanie powieści – anglojęzyczny czytelnik mógł zatem posmakować przepełnionej magią Anglii wcześniej, niż dane mu było w nią się zanurzyć; my z kolei możemy na chwilę powrócić na Wyspy, w której przejścia do Faerie, krainy elfów, wciąż są otwarte, a oba światy się przenikają.
Zbiór jest poprzedzony wstępem, napisanym przez profesora Jamesa Sutherlanda. Nie byłoby w tym nic godnego wzmianki, gdyby nie fakt, że i sam profesor, i ten tekst są w takim samym stopniu dziełem Clarke jak pozostała część książki. Ten drobny zabieg pozwala związać w całość odrębne formą i wyrazem historie, wskazując przy tym ich motyw przewodni – spotkanie dwóch światów. Jednocześnie, podobnie jak powoływanie się na fikcyjne utwory i wydarzenia w „Jonathtanie...”, uwiarygodnia stworzony przez pisarkę świat, pozwalając czytelnikowi choć przez moment uwierzyć, że te opowieści są częścią i naszej przeszłości. Tytułowe damy stają się w ten sposób blue stock, prekursorkami kobiecej magii, zmuszonymi ukrywać swoją wiedzę i umiejętności z obawy przed lekceważącym traktowaniem przez męskich przedstawicieli tej profesji, a przygoda księcia Wellingtona – przykładem z historii stosunków między angielskim rządem a Faerie.
Opowiadania ze zbioru są dość różnorodne, choć wszystkie utrzymano w stylistyce tak bliskiej Clarke klasyki XIX-wiecznej literatury angielskiej. Widoczne jest to zwłaszcza w trzech historiach: fragmenty „Pana Simonellego”, „Pani Mabb” czy „Damy z Grace Adieu” mogłyby wręcz wyjść spod pióra Jane Austen, zaś niektóre wzmianki wprost nawiązują do powieści tej autorki. Tytułowe opowiadanie jest przy tym jedynym bezpośrednio odnoszącym się do wydarzeń z „Jonathana...”, choć postać Johna Uskglassa, Króla Kruków, legendarnego władcy Anglii i Faerie, pojawia się jeszcze w kilku. W całości jest mu poświęcone ostatnie, „John Uskglass i węglarz z Kumbrii”, stylizowane na ludową legendę, jedną z tych, w których spryt i determinacja prostego człowieka zmusza możnych do ugięcia karku. Z kolei fabuła „Wzgórza Pokus” to niemal jota w jotę treść znanej baśni – jednak mimo znajomości zakończenia nastrój stworzony przez Clarke powoduje, że czyta się je, jak i pozostałe, z przyjemnością. Baśniowe motywy odnaleźć można zresztą i w innych opowieściach, zwłaszcza w „Królowej Mabb” do której posiadłości łatwo trafić dzięki dziecięcej zabawie.
Akcja opowiadania „Książę Wellington gubi swego konia” zaczyna się w wiosce Mur, znanej z „Gwiezdnego pyłu” Neila Gaimana. Motyw hafciarki, niczym Parki wyszywającej ludzki los, łączy je z opowieścią wprost zatytułowaną „Ściegi i hafty”, w którym okaże się, że ręczne robótki mogą być niebezpieczne nawet dla królowych.
„Tom Brightwind lub jak zbudowano most elfów w Thoresby” jest o tyle nietypowe, że po części zaprzecza obrazowi mieszkańców Faerie przekazywanemu w pozostałych utworach, pokazując elfa „ucywilizowanego”, zaprzyjaźnionego z człowiekiem; choć, oczywiście, nieobce mu także kierowanie się swoimi zachciankami i własną moralnością.
„Damy z Grace Adieu” są książką pełną wdzięku, piękną stylistycznie, iskrzącą się tu i ówdzie dyskretnym humorem i nawiązaniami do innych utworów. Clarke umie przy tym budować nastrój; robi to z elegancją, nie sięgając po drastyczne środki. Choć żadne z opowiadań nie jest tym jedynym, które zostanie w pamięci na zawsze, lektura to bardzo przyjemna, zwłaszcza dla czytelnika rozmiłowanego w klasyce literatury angielskiej – takiego, jak niżej podpisana.
Ocena: 8/10
Autor: Gytha
Dodano: 2007-10-09 17:52:22
Sortuj: od najstarszego | od najnowszego
ASX76 - 19:09 09-10-2007
Ilustracje też bardzo fajne, miłe dla ocząt.
Gytha Ogg - 10:40 10-10-2007
Przyznam bez bicia, że na ilustracje (poza okładką) nawet nie zwróciłam uwagi, bo książkę po prostu połknęłam . Ale wydanie bardzo ładne, tyle że na tym "spuchniętym", zwiększającym objętość papierze.
ASX76 - 11:27 10-10-2007
W takim razie proszę zwrócić połkniętą książkę i obejrzeć ilustracje, bo inaczej bez bicia się nie obejdzie.
|
|
|
Artykuły
Plaża skamielin
Zimny odczyt
Wywiad z Anthonym Ryanem
Pasje mojej miłości
Ekshumacja aniołka
Recenzje
Hoyle, Fred - "Czarna chmura"
Simmons, Dan - "Modlitwy do rozbitych kamieni. Czas wszystek, światy wszystkie. Miłość i śmierć"
Brzezińska, Anna - "Mgła"
Kay, Guy Gavriel - "Dawno temu blask"
Lindgren, Torgny - "Legendy"
Miles, Terry - "Rabbits"
McCammon, Robert - "Królowa Bedlam"
Simmons, Dan - "Czarne Góry"
Fragmenty
Mara, Sunya - "Burza"
Mrozińska, Marta - "Jeleni sztylet"
Brzezińska, Anna - "Mgła"
Rothfuss, Patrick - "Wąska droga między pragnieniami"
Clarke, Arthur C. & Lee, Gentry - "Ogród Ramy"
Sablik, Tomasz - "Próba sił"
Kagawa, Julie - "Żelazna córka"
Pratchett, Terry - "Pociągnięcie pióra. Zaginione opowieści"
|