NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Rak, Radek - "Baśń o wężowym sercu"

Eames, Nicholas - "Krwawa Róża"

Ukazały się

Zbierzchowski, Cezary - "Distortion"


 Gołkowski, Michał - "Bramy ze złota. Złote Miasto"

 Swallow, James - "Krocząc w strachu"

 Rak, Radek - "Baśń o wężowym sercu"

 Corey, James S.A. - "Prochy Babilonu"

 King,Stephen - "Pan Mercedes" (2019)

 Rogoża, Piotr - "Niszcz, powiedziała"

 Anson, Jay - "Amityville Horror"

Linki

Komuda, Jacek - "Czarna Szabla"
Wydawnictwo: Fabryka Słów
Data wydania: Marzec 2007
ISBN: 978-83-60505-32-8
Oprawa: miękka
Format: 125 x 195
Liczba stron: 288
Cena: 28,99 zł
Seria: Bestsellery polskiej fantastyki



Komuda, Jacek - "Czarna szabla"

„Czarna szabla” to zbiór pięciu opowiadań, poza jednym skupionych wokół postaci Jacka Dydyńskiego – stolnika sanockiego, postaci historycznej. Dydyński, zwany Jackiem nad Jackami, znany był i szanowany w wielu miejscach Rzeczpospolitej, mistrzem posługiwania się szablą, a także sławnym zajezdnikiem-najmitą do egzekucji wyroków sądowych. Postać ciekawa i dobry materiał na głównego bohatera przygodowych powieści.

„Wilczyca” to typowy eastern, w którym jest miejsce na pościg za infamisem, motyw zemsty za dawno wyrządzone krzywdy, sporo pojedynków i innych elementów typowych dla prozy Jacka Komudy. Opowiadanie dobre na otwarcie zbiorku.
„Jeruzalem” rozgrywa się w bardzo ciekawej scenerii – tytułowej osadzie Braci Polskich, gdzie szuka schronienia ścigany Dydyński. Zasady pacyfizmu oraz równości w niej panujące narażają na spore kłopoty jej mieszkańców, bo, jak się okazuje, tolerancja u nas była w znacznej mierze przysłowiowa. Dydyński trafia tu w momencie, w którym jego czarna szabla może się na wiele przydać – sąsiedzi Braci Polskich decydują się skorzystać na bezbronności mieszkańców Jeruzalem. Historia jest oczywiście trochę bardziej skomplikowana. Ciekawy pomysł, reszta na standardowym poziomie – na pewno nie poniżej średniej.
„Pod wesołym wisielcem” to najkrótsze opowiadanie zbiorku, na tle innych tekstów dość nietypowe. Dydyński wraz z towarzyszem zatrzymują się w tytułowej karczmie na odludziu. Karczmarz (będący jednocześnie profesjonalnym katem) sprawia bardzo dziwne wrażenie, a sam budynek aż pęka od mrocznych tajemnic. Lekka i niezbyt poważna opowieść, pozostawia po sobie miłe wrażenie.
„Nobile verbum” kojarzy mi się nieodparcie z filmem „Jeźdźec bez głowy”. Takie wrażenie miałem na samym początku lektury, a dalej się tylko wzmogło. Z całą pewnością ten utwór to po prostu „Jeździec bez głowy”, tyle że rozgrywający się w Rzeczypospolitej Szlacheckiej. Nawet konstrukcja fabuły przypomina film Tima Burtona. Mnie osobiście się to podobało, nawet bardzo – choć zależy oczywiście od indywidualnych preferencji. Tym razem Dydyński zostaje wynajęty do zabicia tajemniczego jeźdźca w czerni, polującego w ramach zemsty na członków jednego z możnych rodów. Jak w filmie, by dokonać swojej vendetty, upiorny jeździec powstał z grobu. Dla dzielnego stolnika sprawa okaże się niezwykle trudna, tym bardziej, że w tle rozgrywają rodowe intrygi, a całość osnuta jest mroczną tajemnicą. Za sprawą klimatu i intrygi, jest to moje ulubione opowiadanie zbiorku.
„Biesy polskie” to już całkiem inny klimat. Zmienia się także główny bohater – tym razem historia rozgrywa się wokół Jana Dydyńskiego, czyli syna Jacka nad Jackami. Tekst wygląda tak, jakby miał stanowić prolog do „Bohuna”. Syn znanego stolnika dostaje rozkaz, by powstrzymać Jana Barańskiego, siejącego na Ukrainie strach i zniszczenie. Sceneria i klimat są bardzo zbliżone do wspomnianej powieści, przez co nie mogę oprzeć się wrażeniu, że „Biesy polskie” załapały się do „Czarnej szabli” niejako na doczepkę. Niemniej, jeśli tylko „Bohun” się komuś podobał, to i podczas lektury „Biesów polskich” będzie czerpał przyjemność z czytania.

O technicznej jakości książek Fabryki Słów chyba nie ma sensu pisać, gdyż nie od dziś zbiera ona pochwały za znakomite okładki i oprawę graficzną – „Czarna szabla” jest równie dobrze wydana. Zawsze jednak brakuje w „fabrycznych” książkach informacji o tym, czy i gdzie dane opowiadania były już publikowane. Większość (jeśli nie wszystkie) teksty ze zbioru to utwory znane z magazynów fantastycznych i antologii wydawanych Fabrykę Słów – a znikąd się tego nie dowiemy. Już paru moich znajomych, bardzo lubiących twórczość Komudy wysunęło ten zarzut: kupują książkę, nie zdając sobie sprawy, że to właściwie powtórka tego, co już znamy. A wystarczyłaby mała adnotacja na czwartej stronie okładki albo przy tytułach opowiadań…

Nie ma w „Czarnej szabli” niczego, czego nie byłoby do tej pory w poprzednich utworach Komudy. Pomysły na poszczególne teksty wprawdzie są w miarę nowatorskie i często wyrywają się schematom, ale nadal jest tu ta sama, charakterystyczna dla tego autora konwencja. Dla miłośników jego twórczości z pewnością nie będzie to wadą – ja osobiście bardzo lubię przeczytać od czasu do czasu utwory napisane tym właśnie konkretnym stylem, a „Czarna Szabla”, będąca esencją tego, co lubi pisać Komuda, bardzo się mi spodobała.



Ocena: 7/10
Autor: Vampdey


Dodano: 2007-05-01 16:38:44
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Artykuły

Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady


 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e03)

Recenzje

Morgan, Richard - "Siły rynku"


 Sanderson, Brandon - "Do gwiazd"

 Funke, Cornelia, del Toro, Guillermo - "Labirynt fauna"

 Aldiss, Brian W. - "Non stop"

 Sanderson, Brandon - "Rytmatysta"

 Warren, Ed i Lorraine & Chase, Robert David - "Nawiedzenia. Historie prawdziwe"

 Podlewski, Marcin - "Księga Zepsucia. Tom 1"

 Sullivan, Michael J. - "Zniknięcie córki Wintera"

Fragmenty

 Zbierzchowski, Cezary - "Distortion"

 Rak, Radek - "Baśń o wężowym sercu"

 Petrucha, Stefan - "Marvel: Spider-Man. Wiecznie młody"

 Kańtoch, Anna - "Diabeł w maszynie"

 Bławatska, Helena P. - "Opowieści okultne"

 Majka Paweł, Rusak Radosław - "Czerwone żniwa. Uderzenie wyprzedzające"

 Karnicka, Anna - "Paradoks Marionetki: Sprawa Marionetkarza"

 Ruocchio, Christopher - "Imperium ciszy"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2019 nast.pl     RSS      RSS