NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Crouch, Blake - "Rekursja"

Ruocchio, Christopher - "Imperium ciszy"

Ukazały się

Douglas, Ian - "Star Carrier. Światłość"


 Ziębiński, Robert - "Piosenki na koniec świata"

 Palmer, Ada - "Siedem kapitulacji"

 Pilipiuk, Andrzej - "Przeszłość dla przyszłości"

 antologia - "Wigilia pełna duchów"

 Chesterton, Gilbert Keith - "Człowiek, który był Czwartkiem"

 Węcławek, Dominika - "Skoczkini. Zapiski z międzygwiezdnego lotu"

 Rusnak, Marcin - "Diabły z Saints"

Linki

Schwab, V.E. - "Mroczniejszy odcień magii"
Wydawnictwo: Zysk i S-ka
Cykl: Odcienie magii
Tytuł oryginału: A Darker Shade of Magic
Tłumaczenie: Ewa Wojtczak
Data wydania: Lipiec 2016
ISBN: 978-83-65521-15-6
Oprawa: miękka
Format: 145×205 mm
Liczba stron: 408
Cena: 36,90 zł
Rok wydania oryginału: 2015
Tom cyklu: 1



Schwab, V.E. - "Mroczniejszy odcień magii"

Cztery kolory miasta


Utworów wykorzystujących motyw zwielokrotnienia miasta – na jego wersję jawną i jałową oraz ukrytą i zabarwioną magią, jest sporo. Londyn wydaje się szczególnie często wykorzystywaną matrycą, pojawiającą się w kilku naprawdę udanych realizacjach tej magicznej podwójności – od Londynu Pod z genialnego „Nigdziebądź” Neila Gaimana, przez zagrożony Londyn z trzeciego tomu „Ligi Niezwykłych Dżentelmenów” Alana Moore’a, po „Niewidzialnych” Granta Morrisona, w których grupa okultystycznych anarchistów stawia czoła lovecraftowskiemu establishmentowi. V.E. Schwab mniej lub bardziej świadomie (chyba jednak mniej) wpisuje się w tę tradycję otwierającą trylogię powieścią „Mroczniejszy odcień magii”.

U Schwab Londyn jest aż poczwórny: Biały, Czarny, Szary i Czerwony. Kolory określają stopień obecności magii, a także – co jest mniej oczywiste – rodzaj sprawowanych rządów. Londyn Szary to znana nam, zwyczajna i pozbawiona magii rzeczywistość: stolica Anglii pod rządami szalonego króla Jerzego III. Londyn Czerwony to jego pozytywne odbicie: kraina magicznej równowagi, rozsądnych rządów i dobrobytu. Londyn Biały i Czarny to wersje, w których za sprawą magii coś poszło nie tak. To krainy opustoszałe, wyblakłe i raczej niebezpieczne. Londyn Biały jeszcze się trzyma, choć nie wygląda dobrze i nie jest zachęcający. Londyn Czarny został tak mocno zniszczony za sprawą magii, że odcięto do niego dostęp.

Zresztą przemieszczanie się między równoległymi Londynami nie jest proste. Potrafią to tylko ludzie obdarzeni naprawdę silną magią, zwani antari. W momencie, w którym zagłębiamy się w historię „Mroczniejszego odcienia magii”, takich ludzi zostało dwóch. Jeden z nich staje się głównym bohaterem powieści: Kell, przygarnięty przez monarchów Czerwonego królestwa, staje się ich posłańcem i ambasadorem w równoległych światach. Posiada jednak kłopotliwą działalność poboczną, polegającą na nielegalnym przemycaniu drobiazgów z jednego Londynu do innego. Kiedy przenosi pewien artefakt z zakazanego Czarnego Londynu, sprowadza na siebie poważne kłopoty i staje wobec konieczności ratowania całego świata. To znaczy: światów.

Pomaga mu przy tym Lila, złodziejka z Szarego Londynu, która początkowo chce go tylko („tylko”!) okraść. Osierocona dziewczyna czuje zew przygody, i czuje chyba pewien zew do Kella, choć relację między bohaterami ciężko nazwać otwarcie romantyczną. Jest dość ugrzeczniona, z pewnością bliska, ale pozbawiona pikanterii. Trzeba jednak przyznać, że parze bohaterów i ich relacji poświęcono w książce sporo miejsca. Mamy tu też niewiarygodną wręcz dozę akcji, która przelewa się praktycznie przez każdą stronę. Niestety dzieje się to kosztem fabuły – intryga jest słabo rozwinięta. Także postaci dalszego planu wydają się dość papierowe, płaskie i schematyczne.

Problem z „Mroczniejszym odcieniem magii” polega na tym, że to nie tylko literatura fantasy, ale także literatura fantasy skierowana do młodszego czytelnika. Schwab zaś popada w schematy, jakie można znaleźć w tym gatunku. Nie są to tylko schematy fabularne, choć i takie znajdziemy. Mam raczej na myśli powtarzane często rozwiązania, jak na przykład bardzo irytująca jednoznaczność bohaterów. Co prawda Kell jest przemytnikiem a Lila złodziejką, ale bardzo szybko o tym zapominamy. Na kolejnych stronach para będzie idealizowana, jak często bywa w utworach już nie dla nastolatków, ale wręcz dla dzieci. Nie mamy też problemów z określeniem charakteru reszty postaci – są albo dobre, albo złe. Komplikacje psychologiczne, złożona osobowość, dylematy, rozwój i zmiana – tego tu nie ma. Wszystko jest ustalone i wiadomo od razu komu mamy kibicować, z kim się identyfikować.

Wydaje się, że ta sztampowość charakterów i ograniczona złożoność fabuły sprawia, że „Mroczniejszy odcień magii” niczym nas nie zaskakuje. Wszystko gna do przodu i jest takie, jakie wydaje nam się, że będzie. Ciężko więc utrzymać zainteresowanie, uwagę odbiorcy, nawet przy tak dużej dynamice akcji. To średnia powieść kreowana na wielki hit.


Autor: Aleksander Krukowski
Dodano: 2016-08-23 09:47:52
Komentarze

Sortuj: od najstarszego | od najnowszego

Janusz S. - 12:24 23-08-2016
A przez chwilę zastanawiałem się nad tą książką. Na szczęście recenzja wyszła na czas.

romulus - 18:01 23-08-2016
Kupiłem ebooka. Mniejsze zło.

Janusz S. - 20:29 23-08-2016
Może i tak. Ja się zabrałem zamiast tego za "Redlum" i na razie nieźle się bawię.

Komentuj


Artykuły

Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady


 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e03)

Recenzje

Raduchowska, Martyna - "Fałszywy Pieśniarz"


 Abercrombie, Joe - "Szczypta nienawiści"

 Eames, Nicholas - "Krwawa Róża"

 Kisiel, Marta - "Małe Licho i anioł z kamienia"

 Le Guin, Ursula K. - "Cała Orsinia"

 Lawrence, Mark - "Święta siostra"

 Aldiss, Brian W. - "Cieplarnia"

 Abercrombie, Joe - "Ostateczny argument" (oprawa twarda)

Fragmenty

 Simon, Lars - "Lennart Malmkvist i osobliwy mops Buri Bolmena"

 Foster, Alan Dean - "Obcy"

 Hendel, Paulina - "Droga Dusz"

 Cook, Glen - "Port Cieni"

 Zbierzchowski, Cezary - "Distortion"

 Rak, Radek - "Baśń o wężowym sercu"

 Petrucha, Stefan - "Marvel: Spider-Man. Wiecznie młody"

 Kańtoch, Anna - "Diabeł w maszynie"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2019 nast.pl     RSS      RSS