NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Kozak, Magdalena - "Minas Warsaw"

Corey, James S. A. - "Gniew Tiamat"

Ukazały się

Machanienko, Wasilij - "Droga Szamana. Etap 3: Tajemnica Mrocznego Lasu"


 Ziemiański, Andrzej - "Cyberpunk. Odrodzenie"

 Chokshi, Roshani - "Aru Shah i drzewo życzeń"

 Machanienko, Wasilij - "Droga Szamana. Etap 1: Początek" (nowe wydanie)

 Jadowska, Aneta - "Na wojnie nie ma niewinnych" (SQN)

 Drayden, Nicky - "Overwatch: Bohaterka Numbani"

 Czarny, Tomasz; Bogusz, Patryk - "Nowoczesna niewolnica"

 Burroughs, Edgar Rice - "Zagubieni na Wenus"

Linki

Bacigalupi, Paolo - "Wodny nóż"
Wydawnictwo: Mag
Kolekcja: Uczta Wyobraźni
Tytuł oryginału: The Water Knife
Tłumaczenie: Michał Jakuszewski
Data wydania: Październik 2015
ISBN: 978-83-7480-585-8
Oprawa: twarda
Format: 135 x 205 mm
Liczba stron: 400
Cena: 39,00 zł
Rok wydania oryginału: 2015



Bacigalupi, Paolo - "Wodny nóż"

Realistyczna futurologia, czyli królestwo za wodę


Po młodzieżowych „Złomiarzu” i „Zatopionych miastach” w najnowszej wydanej w Polsce powieści, „Wodnym nożu”, Paolo Bacigalupi wraca do klimatów skierowanych zdecydowanie ku dorosłym czytelnikom i bliższych ciepło przyjętej „Nakręcanej dziewczynie”. Znów lądujemy w nieodległej przyszłości i znów podstawowym tematem książki jest wpływ zmian klimatycznych czy wyczerpywania się surowców na codzienne ludzkie życia. Zmienia się arena akcji – w „Nakręcanej dziewczynie” była to Azja, tym razem lądujemy w południowozachodnich Stanach Zjednoczonych – oraz rozłożenie akcentów: „Wodny nóż” koncentruje się dużo silniej na socjologicznych aspektach świata, w którym największym skarbem, poniekąd walutą i miarą ludzkiej wartości, staje się dostęp do wody.
Troje głównych bohaterów powieści to mieszkająca z przyjaciółką pod arizońskim Phoenix nastolatka Maria, żyjąca w tej samej okolicy dziennikarka Lucy i tytułowy wodny nóż, pochodzący z Meksyku Angel, pracujący jako człowiek do zadań specjalnych dla Catherine Case, szarej eminencji manipulującej z Nevady zasobami wodnymi całych południowozachodnich Stanów. Ich plączące się ze sobą losy poznajemy na tle realistycznie pokazanej brutalnej walki o wodę i związaną z nią władzę, toczonej między poszczególnymi stanami, działającymi w nich agencjami oraz mniej lub bardziej legalnymi firmami. Świat czekających w obozach dla uchodźców Teksańczyków, żyjących dzięki workom filtrującym i studniom budowanym przez organizacje charytatywne jest całkowicie odmienny od tego bogatych mieszkańców współfinansowanych przez chińskie korporacje arkologii, w których wciąż działają baseny czy prysznice, a nawet funkcjonują pseudotropikalne ogrody botaniczne.
Na pierwszy rzut oka pokazywana rzeczywistość może się wydawać mało wiarygodna: z jednej strony wojna o wodę jest bezwzględna, trupy ścielą się gęsto i rządzi wyłącznie prawo silniejszego, a z drugiej strony podstawowa intryga sensacyjna krąży wokół dokumentów potwierdzających własność wód niesionych przez Kolorado. Decyzje sądowe mają w sporach między stanami olbrzymie znaczenie, co nie przeszkadza wspomnianej wyżej Catherine Case prowadzić często polityki faktów dokonanych, czyli na przykład zbombardować wodnych instalacji Carver City, korzystając z sądowych kruczków. Ta pozorna niespójność jest jednak jak najbardziej realistyczna. Wystarczy poczytać reportaże z współczesnego pogranicza Meksyku i Stanów (niektóre sceny powieście wydają się z nich przeniesione żywcem, choćby ta, w której dochodzi do odkrycia pod Phoenix masowych grobów), by rozpoznać opisywane w „Wodnym nożu” mechanizmy: codzienna brutalność przemieszana z respektem wobec odległego rządu federalnego, pełniącego rolę niewtrącającego się zwykle w sprawy rodziny wyalienowanego ojca, który wciąż dysponuje decydującym słowem. A jednocześnie wiadomo, że nie pozostanie na miejscu na zawsze...
Jedną z głównych zalet powieści są bardzo żywe, niejednoznaczne, wielowymiarowe postacie – wykorzystujący swój status do uwodzenia biednych nastolatek konsultant wodny robi to w pewnym sensie uczciwie, bandytów szarpie sumienie (ale nie na tyle, by mogło zagrozić to ich życiu czy kryminalnej karierze), jedna z głównych bohaterek zdradza znajomego, skazując go na brutalną śmierć, po czym go od tej śmierci ratuje. Bacigalupi bardzo wiarygodnie pokazuje to, jak w krańcowych sytuacjach lęk o życie swoje i najbliższych oraz obawa przed bólem stają ponad moralnością, a raczej przejmują częściowo jej rolę. Autor bardzo trafnie przedstawia też mechanizmy socjologiczne doprowadzające na przykład do samoistnego rozdzielenia niedawno jeszcze jednolitej masy amerykańskich obywateli na przedstawicieli, a nawet patriotów poszczególnych stanów: nielubianych, migrujących ubogich Teksańczyków, budzących zawiść Kalifornijczyków, i tak dalej… W okrutnym świecie, w którym wiadomo, że może być już tylko gorzej, wiara w przetrwanie pozostaje tylko najbogatszym. Oraz najbardziej zdeterminowanym.
„Wodny nóż” to fantastyka traktowana w pewnym sensie jako pretekst do analizy socjologicznej, a jednocześnie jako tło wartko mknącego thrillera. Oba te aspekty Bacigalupi realizuje na wysokim poziomie. Ewentualnym zarzutem do powieści z punktu widzenia wcześniejszych fanów autora, jakich nie brakuje, może być pewien brak świeżości i egzotyki, jaką niosła w sobie „Nakręcana dziewczyna” czy wydane wraz z nią opowiadania. Nie można mieć wszystkiego. Pozostaje się cieszyć, że na razie mamy wodę.


Autor: Adam Skalski
Dodano: 2015-11-19 21:03:31
Komentarze

Sortuj: od najstarszego | od najnowszego

Shadowmage - 08:36 20-11-2015
Mnie się podobało chyba bardziej niż "Nakręcana...". Mniej efektowna, ale bardziej wstrząsająca. Może dlatego, że bliższa rzeczywistości?

Komentuj


Artykuły

Wiedźmin Netfliksa: zachwyt czy rozczarowanie?


 Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

Recenzje

Harrow, Alix E. - "Dziesięć tysięcy drzwi"


 Wolfe, Gene - "Miecz i Cytadela"

 McDonald, Ian - "Luna: Wschód"

 Maas, Sarah J. - "Dom ziemi i krwi"

 Dick, Philip K. - "Druciarz Galaktyki"

 Flint, Eric & Weber, David - "1633"

 Bester, Alfred - "Gwiazdy moim przeznaczeniem"

 Corey, James S. A. - "Gniew Tiamat"

Fragmenty

 Kisiel, Marta - "Małe Licho i lato z diabłem"

 Masterton, Graham - "Dzieci zapomniane przez Boga"

 Hałas, Agnieszka - "Czerń nie zapomina"

 Dworakowski, Witold - "Wieczny buntownik"

 Ziębiński, Robert - "Dzień wagarowicza"

 Baoshu - "Odzyskanie czasu" (przedmowa)

 Hendel, Paulina - "Czarny świt"

 Baoshu - "Odzyskanie czasu"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2020 nast.pl     RSS      RSS