NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Clarke, Arthur C. & Lee, Gentry - "Ogród Ramy"

Weeks, Brent - "Droga cienia" (wyd. 2024)

Ukazały się

Clarke, Arthur C. & Lee, Gentry - "Ogród Ramy"


 Kelly, Greta - "Siódma królowa"

 Parker-Chan, Shelley - "Ten, który zatopił świat" (zintegrowana)

 Parker-Chan, Shelley - "Ten, który zatopił świat" (miękka)

 Szokalski, Kajetan - "Jemiolec"

 Patel, Vaishnavi - "Kajkeji"

 Mortka, Marcin - "Szary płaszcz"

 Maggs, Sam - "Jedi. Wojenne blizny"

Linki

Bacigalupi, Paolo - "Wodny nóż"
Wydawnictwo: Mag
Kolekcja: Uczta Wyobraźni
Tytuł oryginału: The Water Knife
Tłumaczenie: Michał Jakuszewski
Data wydania: Październik 2015
ISBN: 978-83-7480-585-8
Oprawa: twarda
Format: 135 x 205 mm
Liczba stron: 400
Cena: 39,00 zł
Rok wydania oryginału: 2015



Bacigalupi, Paolo - "Wodny nóż"

Realistyczna futurologia, czyli królestwo za wodę


Po młodzieżowych „Złomiarzu” i „Zatopionych miastach” w najnowszej wydanej w Polsce powieści, „Wodnym nożu”, Paolo Bacigalupi wraca do klimatów skierowanych zdecydowanie ku dorosłym czytelnikom i bliższych ciepło przyjętej „Nakręcanej dziewczynie”. Znów lądujemy w nieodległej przyszłości i znów podstawowym tematem książki jest wpływ zmian klimatycznych czy wyczerpywania się surowców na codzienne ludzkie życia. Zmienia się arena akcji – w „Nakręcanej dziewczynie” była to Azja, tym razem lądujemy w południowozachodnich Stanach Zjednoczonych – oraz rozłożenie akcentów: „Wodny nóż” koncentruje się dużo silniej na socjologicznych aspektach świata, w którym największym skarbem, poniekąd walutą i miarą ludzkiej wartości, staje się dostęp do wody.
Troje głównych bohaterów powieści to mieszkająca z przyjaciółką pod arizońskim Phoenix nastolatka Maria, żyjąca w tej samej okolicy dziennikarka Lucy i tytułowy wodny nóż, pochodzący z Meksyku Angel, pracujący jako człowiek do zadań specjalnych dla Catherine Case, szarej eminencji manipulującej z Nevady zasobami wodnymi całych południowozachodnich Stanów. Ich plączące się ze sobą losy poznajemy na tle realistycznie pokazanej brutalnej walki o wodę i związaną z nią władzę, toczonej między poszczególnymi stanami, działającymi w nich agencjami oraz mniej lub bardziej legalnymi firmami. Świat czekających w obozach dla uchodźców Teksańczyków, żyjących dzięki workom filtrującym i studniom budowanym przez organizacje charytatywne jest całkowicie odmienny od tego bogatych mieszkańców współfinansowanych przez chińskie korporacje arkologii, w których wciąż działają baseny czy prysznice, a nawet funkcjonują pseudotropikalne ogrody botaniczne.
Na pierwszy rzut oka pokazywana rzeczywistość może się wydawać mało wiarygodna: z jednej strony wojna o wodę jest bezwzględna, trupy ścielą się gęsto i rządzi wyłącznie prawo silniejszego, a z drugiej strony podstawowa intryga sensacyjna krąży wokół dokumentów potwierdzających własność wód niesionych przez Kolorado. Decyzje sądowe mają w sporach między stanami olbrzymie znaczenie, co nie przeszkadza wspomnianej wyżej Catherine Case prowadzić często polityki faktów dokonanych, czyli na przykład zbombardować wodnych instalacji Carver City, korzystając z sądowych kruczków. Ta pozorna niespójność jest jednak jak najbardziej realistyczna. Wystarczy poczytać reportaże z współczesnego pogranicza Meksyku i Stanów (niektóre sceny powieście wydają się z nich przeniesione żywcem, choćby ta, w której dochodzi do odkrycia pod Phoenix masowych grobów), by rozpoznać opisywane w „Wodnym nożu” mechanizmy: codzienna brutalność przemieszana z respektem wobec odległego rządu federalnego, pełniącego rolę niewtrącającego się zwykle w sprawy rodziny wyalienowanego ojca, który wciąż dysponuje decydującym słowem. A jednocześnie wiadomo, że nie pozostanie na miejscu na zawsze...
Jedną z głównych zalet powieści są bardzo żywe, niejednoznaczne, wielowymiarowe postacie – wykorzystujący swój status do uwodzenia biednych nastolatek konsultant wodny robi to w pewnym sensie uczciwie, bandytów szarpie sumienie (ale nie na tyle, by mogło zagrozić to ich życiu czy kryminalnej karierze), jedna z głównych bohaterek zdradza znajomego, skazując go na brutalną śmierć, po czym go od tej śmierci ratuje. Bacigalupi bardzo wiarygodnie pokazuje to, jak w krańcowych sytuacjach lęk o życie swoje i najbliższych oraz obawa przed bólem stają ponad moralnością, a raczej przejmują częściowo jej rolę. Autor bardzo trafnie przedstawia też mechanizmy socjologiczne doprowadzające na przykład do samoistnego rozdzielenia niedawno jeszcze jednolitej masy amerykańskich obywateli na przedstawicieli, a nawet patriotów poszczególnych stanów: nielubianych, migrujących ubogich Teksańczyków, budzących zawiść Kalifornijczyków, i tak dalej… W okrutnym świecie, w którym wiadomo, że może być już tylko gorzej, wiara w przetrwanie pozostaje tylko najbogatszym. Oraz najbardziej zdeterminowanym.
„Wodny nóż” to fantastyka traktowana w pewnym sensie jako pretekst do analizy socjologicznej, a jednocześnie jako tło wartko mknącego thrillera. Oba te aspekty Bacigalupi realizuje na wysokim poziomie. Ewentualnym zarzutem do powieści z punktu widzenia wcześniejszych fanów autora, jakich nie brakuje, może być pewien brak świeżości i egzotyki, jaką niosła w sobie „Nakręcana dziewczyna” czy wydane wraz z nią opowiadania. Nie można mieć wszystkiego. Pozostaje się cieszyć, że na razie mamy wodę.


Autor: Adam Skalski
Dodano: 2015-11-19 21:03:31
Komentarze

Sortuj: od najstarszego | od najnowszego

Shadowmage - 08:36 20-11-2015
Mnie się podobało chyba bardziej niż "Nakręcana...". Mniej efektowna, ale bardziej wstrząsająca. Może dlatego, że bliższa rzeczywistości?

Komentuj


Artykuły

Plaża skamielin


 Zimny odczyt

 Wywiad z Anthonym Ryanem

 Pasje mojej miłości

 Ekshumacja aniołka

Recenzje

Brzezińska, Anna - "Mgła"


 Kay, Guy Gavriel - "Dawno temu blask"

 Lindgren, Torgny - "Legendy"

 Miles, Terry - "Rabbits"

 McCammon, Robert - "Królowa Bedlam"

 Simmons, Dan - "Czarne Góry"

 Sanderson, Brandon - "Yumi i malarz koszmarów"

 Bardugo, Leigh - "Wrota piekieł"

Fragmenty

 Mrozińska, Marta - "Jeleni sztylet"

 Brzezińska, Anna - "Mgła"

 Rothfuss, Patrick - "Wąska droga między pragnieniami"

 Clarke, Arthur C. & Lee, Gentry - "Ogród Ramy"

 Sablik, Tomasz - "Próba sił"

 Kagawa, Julie - "Żelazna córka"

 Pratchett, Terry - "Pociągnięcie pióra. Zaginione opowieści"

 Crouch, Blake - "Upgrade. Wyższy poziom"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2024 nast.pl     RSS      RSS