NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Crouch, Blake - "Upgrade. Wyższy poziom"

Moorcock, Michael - "Elryk z Melniboné"

Ukazały się

Nayler, Ray - "Góra pod morzem" (czarna)


 Nayler, Ray - "Góra pod morzem" (niebieska)

 Kingfisher, T. - "Cierń"

 Howard, Robert E. - "Conan. Księga pierwsza"

 Maas, Sarah J. - "Dom płomienia i cienia"

 Lloyd Banwo, Ayanna - "Kiedy byłyśmy ptakami"

 Jadowska, Aneta - "Tajemnica domu Uklejów"

 Sablik, Tomasz - "Mój dom"

Linki

Cross, Kady - "Dziewczyna w stalowym gorsecie"
Wydawnictwo: Fabryka Słów
Cykl: Cross, Kady - "Steampunk Chronicles"
Tytuł oryginału: The Girl in the Steel Corset
Data wydania: Sierpień 2013
ISBN: 978-83-7574-849-9
Oprawa: miękka
Format: 125 x 205 mm
Liczba stron: 400
Rok wydania oryginału: 2011
Tom cyklu: 1



Cross, Kady - "Dziewczyna w stalowym gorsecie"

X-Men kontra Transformers

Finley wygląda, jak każda inna szesnastolatka. Mieszka w Londynie i pracuje jako pokojówka w domu jednej z najbogatszych rodzin Anglii. Jednak jej pracodawcy nie wiedzą, że straciła już podobne stanowiska; nawet gdyby się tego domyślali, nie powiedziałaby im, dlaczego została wyrzucona na ulicę. Pewnego dnia, gdy młody lord Felix dopuszcza się względem Finley próby molestowania seksualnego, w dziewczynie budzi się jej druga natura. Doprowadza to do nierównej walki, po której bohaterka ucieka z posiadłości August-Raynesów i wpada pod koła welocyklu księcia Griffina Kinga.

Tak zaczyna się powieść „Dziewczyna w stalowym gorsecie” stanowiąca pierwszą część kronik szesnastoletniej Finley Jayne autorstwa Kady Cross. Wbrew pozorom nie jest to debiutancka powieść tej autorki, gdyż tworzy ona pod czterema pseudonimami (Kathryn Smith, Kady Cross, Kate Cross i Kate Locke) w czterech podgatunkach literackich i pierwszą powieść napisała w 2001 roku.

Wracając do książki: zamieszczone na okładce określenie skrzyżowanie epoki wiktoriańskiej z X-Menami nie obiecywało po lekturze zbyt wielu wrażeń. Cóż można jeszcze w literaturze wymyślić nowego? Opisać młodą dziewczynę „zamieszkiwaną” przez kogoś „obcego”, która nie wie jak poradzić sobie z przeszłością i sobą samą? Przecież to już było. Ale jeśli główna bohaterka jest postacią rodem z powieści Roberta Luisa Stevensona, żyjącą w dziewiętnastowiecznej Anglii pod okiem dostojnej królowej Wiktorii i zmagającą się z przeciwnikiem godnym Magneto, to zmienia nieco postać rzeczy.

Finley Jayne, to osoba zdająca sobie sprawę z własnej odmienności i siły. Z jednej strony jest uczciwą, pogodną, młodą i miłą dziewczyną, a z drugiej żądną sprawiedliwości, krwi i zemsty bestią. Nie wie, co jest powodem dwoistości jej natury oraz tego, czy powinna się niej cieszyć. Z przerażeniem odkrywa, że w obu postaciach czuje się bardzo dobrze, a w tej, która nie boi się kłopotów, nawet dużo lepiej. Dodatkowo, gdy poznaje interesującego mężczyznę, sprawy komplikują się jeszcze bardziej.

Jednak Griffin nie jest lepszy od niej. Nie dość, że to najbogatszy młodzieniec w królestwie i prawdziwy książę, to jeszcze otacza się trzema dziwnymi przyjaciółmi, z których jeden darzy dziewczynę wyraźną antypatią. Jakby tego było mało, jak się Finley wkrótce przekonuje, także King skrywa pewne niepokojące umiejętności i stara się nad nimi zapanować. Różnią się tym, że Griffinowi się to udaje, a Jayne nie. Sytuacji nie ułatwia fakt, iż jego przyjaciele: Sam, Emily i Jasper, również zostali obdarzeni mocami.

Ale bohaterów także wiele dzieli. Nie tylko posiadają różne moce i Finley ściąga na nich kłopoty. Dochodzą do tego: brak zaufania, ciągłe podejrzenia, nierównowaga emocjonalna oraz zazdrość. Ta ostatnia jest szczególnie widoczna w postępowaniu Sama.

Wszystkie pojawiające się w fabule postacie są wielowymiarowe, skomplikowane i zaskakują swoim zachowaniem. Większość z nich daje się lubić i czytelnicy, do pewnego stopnia, mogą się z nimi utożsamić. Irytował mnie, co prawda, wspomniany na początku lord Felix August-Raynes, ponieważ pokazany został tylko jako zepsuty do szpiku kości bogactwem i pozycją społeczną młodzieniec, ale szybko zniknął z kart utworu. Poza tym, to nie on jest czarnym charakterem powieści. Zagrażającymi całemu królestwu przeciwnikami, którym Finley i jej nowi znajomi muszą stawić czoła, są Machinista – człowiek, który podporządkował sobie maszyny – i jego „dzieci” – automatony.

Fabuła utworu została osadzona w realiach dziewiętnastowiecznego Londynu. „Dziewczyna w stalowym gorsecie” nie jest jednakże książką historyczną, a steampunkową powieścią young adults. Choć, to dobrze odwzorowany wiktoriański Londyn z jego mrocznymi zaułkami i tunelami, królewskimi komnatami, to jednocześnie bohaterowie używają umiejętności, technologii i nauki daleko wykraczających poza historyczne realia. Smaczkiem jest także fakt, że autorka nie kryła się ze swoimi fascynacjami. W utworze pojawiają się bowiem odniesienia do działalności Kuby Rozpruwacza, powieści gotyckich, twórczości Mary Shelley i do Stevensona. Ta ostatnia jest zresztą najbardziej znacząca, gdyż Finley Jayne była wzorowana na głównej postaci „Doktora Jekylla i pana Hyde’a”. Mało tego: oryginalny tytuł utworu Stevensona brzmi: „Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde”, zaś pierwszej przygody Finley Jayne (niewydanej w Polsce): „The Strange Case of Finley Jayne”.

Redakcyjnie i edytorsko powieść nie zawiera wielu błędów. Możemy napotkać kilka literówek, jedno czy dwa niedociągnięcia językowe, a także podwójne spacje między wyrazami, ale nie przeszkadzały one w lekturze. Mało tego, powieść czyta się szybko. Choć liczy sobie prawie czterysta czterdzieści stron, to przy czytelnej czcionce oraz dynamicznej fabule, trzyma w napięciu dzięki nieoczekiwanym i zaskakującym zwrotom akcji. Jednym z tych ostatnich jest otwarte zakończenie utworu. Przypomina nieco rozwiązanie z serialu telewizyjnego. Niby wszystkie wątki zostają zamknięte, ale pojawia się nowa scena, w której bohater zostaje ranny, a jego przyjaciele jadą z nim do szpitala i ukazuje się napis „cdn”. Cross zrobiła coś podobnego.

„Dziewczynę w stalowym gorsecie” polecić można wszystkim miłośnikom fantasy i powieści steampunkowych, a także odbiorcom lubiącym fabuły osadzone w historii i zastanawiającym się, jak wyglądałyby jej alternatywne wersje. Każdy czytelnik znajdzie w tej książce coś dla siebie: jeden magię, drugi przygodę, trzeci tajemnicę, a czwarty romans. Osobiście nie mogę się doczekać lektury drugiej części kronik Finley Jayne i żałuję, że Fabryka Słów nie zdecydowała się wydać poprzedniej książki o tej bohaterce, nienależącej do kronik, czyli „The Strange Case of Finley Jayne”.


Autor: Konrad Staszewski
Dodano: 2014-08-08 22:52:57
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Artykuły

Plaża skamielin


 Zimny odczyt

 Wywiad z Anthonym Ryanem

 Pasje mojej miłości

 Ekshumacja aniołka

Recenzje

Hoyle, Fred - "Czarna chmura"


 Simmons, Dan - "Modlitwy do rozbitych kamieni. Czas wszystek, światy wszystkie. Miłość i śmierć"

 Brzezińska, Anna - "Mgła"

 Kay, Guy Gavriel - "Dawno temu blask"

 Lindgren, Torgny - "Legendy"

 Miles, Terry - "Rabbits"

 McCammon, Robert - "Królowa Bedlam"

 Simmons, Dan - "Czarne Góry"

Fragmenty

 Mara, Sunya - "Burza"

 Mrozińska, Marta - "Jeleni sztylet"

 Brzezińska, Anna - "Mgła"

 Rothfuss, Patrick - "Wąska droga między pragnieniami"

 Clarke, Arthur C. & Lee, Gentry - "Ogród Ramy"

 Sablik, Tomasz - "Próba sił"

 Kagawa, Julie - "Żelazna córka"

 Pratchett, Terry - "Pociągnięcie pióra. Zaginione opowieści"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2024 nast.pl     RSS      RSS