NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Bester, Alfred - "Gwiazdy moim przeznaczeniem" (Wehikuł czasu)

Kristoff, Jay - "Bezświt"

Ukazały się

antologia - "Kryształowe smoki 2019"


 Chokshi, Roshani - "Srebrzyste węże"

 Kamiński, Tomasz - "Polowanie"

 Komuda, Jacek - "Wizna"

 antologia - "Tarnowskie Góry Fantastycznie 2"

 Hill, Joe - "Gaz do dechy"

 Hill, Joe - "Strażak" (2020)

 Hill, Joe - "NOS4A2" (2020)

Linki

Beckett, Chris - "Ciemny Eden"
Wydawnictwo: Mag
Cykl: Ciemny Eden
Kolekcja: Uczta Wyobraźni
Tytuł oryginału: Dark Eden
Tłumaczenie: Wojciech Próchniewicz
Data wydania: Styczeń 2014
ISBN: 978-83-7480-416-5
Oprawa: twarda
Format: 135 x 202 mm
Liczba stron: 336
Cena: 39,00 zł
Rok wydania oryginału: 2012
Tom cyklu: 1



Beckett, Chris - "Ciemny Eden"

Naprawdę tutaj jesteśmy


„Ciemny Eden” to pierwsza ukazująca się w Polsce powieść Chrisa Becketta, brytyjskiego wykładowcy uniwersyteckiego zajmującego się naukowo pracą socjalną. Związki książki z podstawowym zajęciem autora stają się widoczne bardzo szybko: „Ciemny Eden” to fantastyka naukowa, ale w jeszcze większym stopniu fantastyka socjologiczna.
Na Eden trafiamy mniej więcej sto pięćdziesiąt lat po tym, kiedy dotarli tam pierwsi ludzie, słynna piątka kosmicznych podróżników: Tommy, Angela i ich trzech Towarzyszy. Przyczyny, dla których wyruszyli na wyprawę, były mocno zróżnicowane: trójka była buntownikami i uciekinierami, pozostała para usiłowała ich dogonić. Wspólnie przedostali się na drugą stronę Gwiezdnego Wiru, a następnie wylądowali Lonem Downikiem na ciemnej, pozbawionej słońca planecie, oświetlanej wyłącznie wiszącymi na drzewach lampkami. Ich drogi później się rozdzieliły: Towarzysze postanowili wracać na statek macierzysty i szukać drogi powrotnej na Ziemię, Tommy i Angela zaś zdecydowali się na pozostanie na oznaczonym kamiennym kręgiem miejscu i założenie Rodziny; Rodziny, która po półtora wieku liczy ponad pięćset osób, podzielonych na kierowane przez starostów grupy, którym kolejne wstania i spania wypełnia robienie wełniaków, pełzaków czy nietoperzy, celebrowanie Rocznic i wspomnień o dawnym dawnym świecie i oczekiwanie na powrót Lona Downika.
Język powyższego akapitu nieprzypadkowo może brzmieć naiwnie i dziecinnie: drzewa, na których wiszą lampki to roślinopodobne struktury, będące jedynym źródłem światła na Edenie, nietoperze są bardzo odległymi odpowiednikami stworzeń znanych nam z Ziemi, ich robienie to po prostu zabijanie, a Lon Downik nie wymaga komentarza. Ewolucja, a często i degeneracja sposobów komunikacji i struktur społecznych to jeden z głównych tematów powieści Becketta.
Struktura fabularna książki opiera się na krótkich rozdziałach, których narratorami są kolejni mieszkańcy Edenu. Najczęściej jest to John Czerwoniuch, młody chłopak, w zasadzie jeszcze obrostek, który od początku wyróżnia się z całej Rodziny pragnieniem zmiany status quo i świadomością, że w dłuższej perspektywie dolina, w której mieszkają grupy, okaże się dla nich niewystarczająca: zabraknie w niej zwierzyny, ale też po prostu miejsca. Przekonanie to kłóci się z przepowiadaną od pokoleń Prawdą o pierwszych rodzicach, która nakazuje czekać w okolicy Kręgu na przylot misji ratunkowej. Konflikt ambicjonalno-polityczno-społeczny staje się nieunikniony.
Książka Becketta stanowi w pewnym sensie logicznie prowadzoną naukową analizę rozwoju społeczności, która znalazła się w takim, a nie innym punkcie wyjścia. Stosunkowo prymitywny język (świetnie oddany w tłumaczeniu Wojciecha M. Próchniewicza), bogaty w często nieadekwatne ziemskie analogie, określa rzeczywistość. Nieunikniony chów wsobny powoduje narodziny licznych nietopysków i krzywostopów. Tworzona i modyfikowana mitologia służy wzmocnieniu wspólnoty, ale podlega też licznym doraźnym manipulacjom. Jednostki mające na pierwszy rzut oka przełomowy wpływ na los społeczności, w ostatecznym rozrachunku są tylko trybami w mechanizmach społeczno-historycznego determinizmu: kiedy John zarzuca sobie fundamentalną transgresję dotyczącą jednego z podstawowych Praw, inna postać zauważa, że możliwość takiej transgresji została przez Johna nie tyle stworzona, co po prostu odsłonięta. Postęp, rozwój, zmiany – wszystkie niosą ze sobą pewną cenę. Gotowość do jej zapłacenia zależy od płci, doświadczeń i wychowania, a ostateczny rachunek strat i zysków jest daleki od oczywistości.
Historia Johna i jego zwolenników jest autentycznie angażująca, opisywany świat ciekawy, oryginalny i wiarygodny. Jedynym istotniejszym zarzutem wobec książki może być jej chwilami irytująca bezpośredniość: wybrana forma narracji nie pozostawia wątpliwości co do intencji i motywacji postaci, a kilkakrotnie szczegółowo opisywana historia pierwszych osadników sprawia, że „Ciemny Eden” nie niesie w sobie żadnych zagadek interpretacyjnych. Obraz ludzkich interakcji przedstawiany przez Becketta może się niektórym czytelnikom wydać zbyt gorzki i fatalistyczny, ale wydaje się, że autorowi nie chodzi o oskarżanie ludzkości, a tylko o stwierdzenie, że ostatecznie najważniejsze jest enigmatyczne zdanie powtarzane wielokrotnie przez jednego z bohaterów: „Jesteśmy tutaj. Naprawdę tutaj jesteśmy”. A co z tego wynika? Przekonać się można na stronach powieści, a już niedługo także jej kontynuacji, która ma się ukazać w tym roku w Wielkiej Brytanii pod tytułem „Mother of Eden”.


Autor: Adam Skalski
Dodano: 2014-04-01 13:04:36
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Artykuły

Sam Sykes - wywiad z autorem "Siedmiu czarnych mieczy"


 Wiedźmin Netfliksa: zachwyt czy rozczarowanie?

 Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

Recenzje

Adeyemi, Tomi - "Dzieci krwi i kości" i "Dzieci prawdy i zemsty"


 Wilhelm, Kate - "Gdzie dawniej śpiewał ptak"

 Collins, Suzanne - "Ballada ptaków i węży"

 Bradbury, Ray - "Green Town"

 Taylor, Dennis E. - "Gdyż jest nas wielu"

 Butcher, Jim - "Opowieść o duchach"

 Harrow, Alix E. - "Dziesięć tysięcy drzwi"

 Wolfe, Gene - "Miecz i Cytadela"

Fragmenty

 Elison, Meg - "Księga Bezimiennej Akuszerki"

 Możdżeń, Konrad - "Chodź ze mną"

 Zamiatin, Jewgienij - "My"

 Urbanowicz, Artur - "Paradoks"

 Sykes, Sam - "Siedem czarnych mieczy"

 Kisiel, Marta - "Małe Licho i lato z diabłem"

 Masterton, Graham - "Dzieci zapomniane przez Boga"

 Hałas, Agnieszka - "Czerń nie zapomina"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2020 nast.pl     RSS      RSS