NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Palmer, Ada - "Do błyskawicy podobne"

Sutherland, Tui T. - "Przebudzenie Pełni"

Ukazały się

Gwynne, John - "Zgliszcza"


 Bardugo, Leigh - "Oblężenie i nawałnica"

 Przechrzta, Adam - "Gambit Wielopolskiego" (Fabryka Słów)

 King, Stephen - "To" (druga okładka filmowa)

 Jensen, Danielle L. - "Mroczne wybrzeża"

 Zahn, Timothy - "Ostatni rozkaz"

 Sanderson, Brandon - "Legion. Kłamstwa patrzącego"

 Johnson, Daisy - "Pod powierzchnią"

Imprezy

Sabat Fiction-Fest
Od: 2019-08-16
Do: 2019-08-18

Copernicon 2019
Od: 2019-09-13
Do: 2019-09-15

Linki

Kosik, Rafał - "Nowi ludzie"
Wydawnictwo: Powergraph
Data wydania: Sierpień 2013
ISBN: 978-83-61187-95-0
Oprawa: twarda
Format: 135 x 205 mm
Liczba stron: 406
Cena: 39,00 zł



Kosik, Rafał - "Nowi ludzie"

SF klasyczne i zaangażowane


Rafałowi Kosikowi udaje się zręcznie połączyć pomysły fabularne z przedstawianiem istotnych problemów społecznych. W opowiadaniach nie ucieka też od klasycznych dla science fiction motywów. Dzięki temu „Nowi Ludzie” są zbiorem tak udanym, jak zróżnicowanym.

Rafał Kosik znany jest przede wszystkim z bardzo dobrych powieści dla dorosłych („Mars”, „Vertical”, „Kameleon”) oraz bardzo popularnej serii młodzieżowej („Felix, Net i Nika”). Jednakże mało kto kojarzy go z krótkiej formy: owszem, od czasu do czasu pojawiają się w antologiach jego opowiadania, ale do niedawna mało kto zdawał sobie sprawę, że mniej więcej dekadę temu napisał przynajmniej kilkanaście dobrych tekstów zamieszczonych przede wszystkim w prasie. Pierwszy ich zestaw został wydany jesienią 2011 roku pt. „Obywatel, który się zawiesił”, a dwa lata później na półki księgarń trafił drugi, noszący tytuł „Nowi Ludzie”.
Czytelnicy znający twórczość, ale też na przykład felietony zamieszczane w Nowej Fantastyce, z pewnością zauważyli, że jest to autor o dość sprecyzowanym, klarownym światopoglądzie. O ile jeszcze w powieściach poglądy są w pewien sposób zamaskowane, zdominowane przez warstwę fabularną, to w opowiadaniach Kosik daje im pełen wyraz; czerpie z klasycznych wzorców, gdzie problem jest równie istotny, co opowieść. Już otwierający zbiór tekst – „Trzy cyfry, tysiąc kombinacji” – jest mocnym uderzeniem i zapowiedzią, czego można się dalej spodziewać. Pod postapokaliptyczną (chociaż w wersji light) przykrywką kryje się jasny manifest... może nie polityczny, ale z pewnością światopoglądowy.
W przekroju całego zbioru autor nie koncentruje się na jednym temacie, ale stara się poruszyć całe spektrum swoich zainteresowań. Niejednokrotnie przedstawia pesymistyczne wizje dotyczące ludzkiej przyszłości. Wyobrażenia te, rzecz jasna wyrastające z poglądów, ugruntowane są we współczesnych trendach społecznych i kondycji naszego społeczeństwa – chociażby w tytułowych „Nowych Ludziach”, gdzie tak zwana polityczna poprawność doprowadzona jest do ekstremum – oraz w ciemniejszych aspektach natury człowieka. Ostra krytyka, rzecz jasna wykorzystująca fantastyczne narzędzia, spotyka m.in. zbyt liberalne zdaniem autora ruchy polityczne i społeczne, prawo zbytnio oderwane od rzeczywistości, jak i brak wystarczającej kontroli społecznej nad działaniami polityków i agencji rządowych. Nie brakuje przy tym klasycznych dla science fiction problemów, takich jak eksperymenty na ludzkim ciele i umyśle (np. „Vans Rudiger”, „Zastępniki”), wymknięcia się spod kontroli sztucznej inteligencji („Nowi Ludzie”), czy wreszcie zagrożenia przychodzącego z kosmosu („Czarne Słońce”).
Opowiadania Kosika to nie zawsze czysta gatunkowo science fiction, ale też próby mariażu z innymi konwencjami, w tym przede wszystkim horrorem czy thrillerem. Pod tym względem najbardziej wyróżnia się „Partyline”, gdzie autor łączy elementy grozy, fantasy i kryminału. Podobne elementy, chociaż angażujące już więcej elementów SF, oferuje także „Przeskok”. Strach przed nienazwanym, niewyjaśnionym, wykorzystuje także „Wielki błękit”, przy czym – nie po raz pierwszy – autor wplata w fabułę gorzką historię miłosną.
Z tekstów Kosika płynie zwykle pesymistyczna wymowa; zupełnie jakby autor nie był w stanie zmusić się do przekazania w prozie nadziei czy optymizmu. W swych opowiadaniach stawia postaci w trudnych sytuacjach, np. w obliczu zbliżającego się (i nieodwołalnego) końca, nadchodzącej gwałtownej zmiany w strukturze świata czy też innego rodzaju tragedii. Co prawda czasem pozwala bohaterom na przeżycie lub nawet odniesienie zwycięstwa, chociaż ma ono zwykle gorzki posmak. Nawet w kilku krótszych tekstach (m.in. „Bar”, „Najbardziej zbliżone określenie”), z założenia lżejszych – by nie powiedzieć humorystycznych – mamy do czynienia ze śmiechem przez łzy.
Wirtuozem pióra autor „Marsa” z pewnością nie jest, ale solidna rzemieślnicza robota, prosty styl bez językowych fajerwerków doskonale sprawdzają się w tego typu prozie, wprost wywodzącej się z klasyki gatunku: istotny jest przede wszystkim pomysł i przekaz, chociaż w odróżnieniu od wielu dawnych mistrzów, u Kosika fabuła jest również bardzo istotnym elementem całości. Zaangażowane science fiction w połączeniu z pesymistyczną wymową, czasem wzbogacone o czarny humor przynosi podczas lektury wiele satysfakcji.


Autor: Tymoteusz "Shadowmage" Wronka


Dodano: 2013-11-08 21:40:00
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Artykuły

Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady


 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e04)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e03)

Recenzje

Podlewski, Marcin - "Księga Zepsucia. Tom 1"


 Sullivan, Michael J. - "Zniknięcie córki Wintera"

 Vonnegut, Kurt - "Syreny z Tytana"

 Ziębiński, Robert - "Stephen King. Instrukcja obsługi"

 Dukaj, Jacek - "Po piśmie"

 Banks, Iain M. - "Wspomnij Phlebasa"

 Sullivan, Michael J. - "Śmierć Dulgath"

 Wójtowicz, Milena - "Vice versa"

Fragmenty

 Karnicka, Anna - "Paradoks Marionetki: Sprawa Marionetkarza"

 Ruocchio, Christopher - "Imperium ciszy"

 Jensen, Danielle L. - "Mroczne wybrzeża"

 Eames, Nicholas - "Krwawa Róża"

 Wójtowicz, Milena - "Vice versa"

 Christopher, Adam - "Ciemność nad miastem"

 Warren, Ed i Lorraine & Chase, Robert David - "Nawiedzenia. Historie prawdziwe"

 Guzek, Marcin A. - "Szare Płaszcze: Rubież"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2019 nast.pl     RSS      RSS