NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Łukawski, Jacek - "Grom i szkwał"

Liu, Cixin - "Problem trzech ciał"

Ukazały się

Silverberg, Robert - "Skrzydła nocy"


 Larson, B.V. - "Bunt"

 Lem, Stanisław - "Fiasko"

 Lem, Stanisław - "Szpital Przemienienia"

 Hobb, Robin - "Skrytobójca Błazna"

 Gaiman, Neil - "Koralina"

 Marchewka, Tomasz - "Wszyscy patrzyli, nikt nie widział"

 Kozak, Magdalena - "Młody"

Linki

Kosik, Rafał - "Nowi ludzie"
Wydawnictwo: Powergraph
Data wydania: Sierpień 2013
ISBN: 978-83-61187-95-0
Oprawa: twarda
Format: 135 x 205 mm
Liczba stron: 406
Cena: 39,00 zł



Kosik, Rafał - "Nowi ludzie"

SF klasyczne i zaangażowane


Rafałowi Kosikowi udaje się zręcznie połączyć pomysły fabularne z przedstawianiem istotnych problemów społecznych. W opowiadaniach nie ucieka też od klasycznych dla science fiction motywów. Dzięki temu „Nowi Ludzie” są zbiorem tak udanym, jak zróżnicowanym.

Rafał Kosik znany jest przede wszystkim z bardzo dobrych powieści dla dorosłych („Mars”, „Vertical”, „Kameleon”) oraz bardzo popularnej serii młodzieżowej („Felix, Net i Nika”). Jednakże mało kto kojarzy go z krótkiej formy: owszem, od czasu do czasu pojawiają się w antologiach jego opowiadania, ale do niedawna mało kto zdawał sobie sprawę, że mniej więcej dekadę temu napisał przynajmniej kilkanaście dobrych tekstów zamieszczonych przede wszystkim w prasie. Pierwszy ich zestaw został wydany jesienią 2011 roku pt. „Obywatel, który się zawiesił”, a dwa lata później na półki księgarń trafił drugi, noszący tytuł „Nowi Ludzie”.
Czytelnicy znający twórczość, ale też na przykład felietony zamieszczane w Nowej Fantastyce, z pewnością zauważyli, że jest to autor o dość sprecyzowanym, klarownym światopoglądzie. O ile jeszcze w powieściach poglądy są w pewien sposób zamaskowane, zdominowane przez warstwę fabularną, to w opowiadaniach Kosik daje im pełen wyraz; czerpie z klasycznych wzorców, gdzie problem jest równie istotny, co opowieść. Już otwierający zbiór tekst – „Trzy cyfry, tysiąc kombinacji” – jest mocnym uderzeniem i zapowiedzią, czego można się dalej spodziewać. Pod postapokaliptyczną (chociaż w wersji light) przykrywką kryje się jasny manifest... może nie polityczny, ale z pewnością światopoglądowy.
W przekroju całego zbioru autor nie koncentruje się na jednym temacie, ale stara się poruszyć całe spektrum swoich zainteresowań. Niejednokrotnie przedstawia pesymistyczne wizje dotyczące ludzkiej przyszłości. Wyobrażenia te, rzecz jasna wyrastające z poglądów, ugruntowane są we współczesnych trendach społecznych i kondycji naszego społeczeństwa – chociażby w tytułowych „Nowych Ludziach”, gdzie tak zwana polityczna poprawność doprowadzona jest do ekstremum – oraz w ciemniejszych aspektach natury człowieka. Ostra krytyka, rzecz jasna wykorzystująca fantastyczne narzędzia, spotyka m.in. zbyt liberalne zdaniem autora ruchy polityczne i społeczne, prawo zbytnio oderwane od rzeczywistości, jak i brak wystarczającej kontroli społecznej nad działaniami polityków i agencji rządowych. Nie brakuje przy tym klasycznych dla science fiction problemów, takich jak eksperymenty na ludzkim ciele i umyśle (np. „Vans Rudiger”, „Zastępniki”), wymknięcia się spod kontroli sztucznej inteligencji („Nowi Ludzie”), czy wreszcie zagrożenia przychodzącego z kosmosu („Czarne Słońce”).
Opowiadania Kosika to nie zawsze czysta gatunkowo science fiction, ale też próby mariażu z innymi konwencjami, w tym przede wszystkim horrorem czy thrillerem. Pod tym względem najbardziej wyróżnia się „Partyline”, gdzie autor łączy elementy grozy, fantasy i kryminału. Podobne elementy, chociaż angażujące już więcej elementów SF, oferuje także „Przeskok”. Strach przed nienazwanym, niewyjaśnionym, wykorzystuje także „Wielki błękit”, przy czym – nie po raz pierwszy – autor wplata w fabułę gorzką historię miłosną.
Z tekstów Kosika płynie zwykle pesymistyczna wymowa; zupełnie jakby autor nie był w stanie zmusić się do przekazania w prozie nadziei czy optymizmu. W swych opowiadaniach stawia postaci w trudnych sytuacjach, np. w obliczu zbliżającego się (i nieodwołalnego) końca, nadchodzącej gwałtownej zmiany w strukturze świata czy też innego rodzaju tragedii. Co prawda czasem pozwala bohaterom na przeżycie lub nawet odniesienie zwycięstwa, chociaż ma ono zwykle gorzki posmak. Nawet w kilku krótszych tekstach (m.in. „Bar”, „Najbardziej zbliżone określenie”), z założenia lżejszych – by nie powiedzieć humorystycznych – mamy do czynienia ze śmiechem przez łzy.
Wirtuozem pióra autor „Marsa” z pewnością nie jest, ale solidna rzemieślnicza robota, prosty styl bez językowych fajerwerków doskonale sprawdzają się w tego typu prozie, wprost wywodzącej się z klasyki gatunku: istotny jest przede wszystkim pomysł i przekaz, chociaż w odróżnieniu od wielu dawnych mistrzów, u Kosika fabuła jest również bardzo istotnym elementem całości. Zaangażowane science fiction w połączeniu z pesymistyczną wymową, czasem wzbogacone o czarny humor przynosi podczas lektury wiele satysfakcji.


Autor: Tymoteusz "Shadowmage" Wronka


Dodano: 2013-11-08 21:40:00
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Konkurs

Wygraj "Maddaddam" Atwood


Wygraj "Ukrytego Asa"


Artykuły

Co nas czeka w 2017 roku?


 Kreator światów w spódnicy – krótka opowieść o Ursuli K. Le Guin

 Wywiad z Marcinem Podlewskim

 Senność

 Arkhamer 2016 - relacja

Recenzje

Alexander, Stephon - "Jazz i fizyka"


 Nagata, Linda - "Ciężkie próby"

 Przybyłek, Marcin - "Gamedec. Sprzedawcy lokomotyw"

 Waletow, Jan - "Dzieci martwej ziemi"

 Blatty, William Peter - "Egzorcysta"

 Podlewski, Marcin - "Głębia. Napór"

 Waletow, Jan - "Ziemia niczyja"

 Gromyko, Olga - "Wiedźma opiekunka"

Fragmenty

 Marchewka, Tomasz - "Wszyscy patrzyli, nikt nie widział"

 McDonald, Ian - "Luna: Wilcza Pełnia"

 Ryman, Geoff - "Tlen"

 Tidhar, Lavie - "Stulecie przemocy"

 Priest, Christopher - "Człowiek z sąsiedztwa"

 Kosik, Rafał - "Amelia i Kuba. Tajemnica dębowej korony"

 Weeks, Brent - "Krwawe zwierciadło"

 Johansen, Erika - "Losy Tearlingu"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2017 nast.pl     RSS      RSS