NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

McCammon, Robert - "Królowa Bedlam"

Mrozińska, Marta - "Jeleni sztylet"

Ukazały się

Esslemont, Ian Cameron - "Kamienny wojownik"


 Kagawa, Julie - "Dusza miecza"

 Pupin, Andrzej - "Szepty ciemności"

 Ferek, Michał - "Pakt milczenia"

 Markowski, Adrian - "Słomianie"

 Sullivan, Michael J. - "Epoka legendy"

 Stewart, Andrea - "Cesarzowa kości"

 Wagner, Karl Edward - "Kane. Bogowie w mroku"

Linki

Averill, Alan - "Piękny kraj"
Wydawnictwo: Akurat
Tytuł oryginału: The Beautiful Land
Tłumaczenie: Arkadiusz Nakoniecznik
Data wydania: Sierpień 2013
Wydanie: I
ISBN: 978-83-7758-335-7
Oprawa: miękka
Format: 130 x 205 mm
Liczba stron: 368
Cena: 34,99 zł
Rok wydania oryginału: 2012



Averill, Alan - "Piękny kraj"

Zbyt wiele grzybów w barszczu


Powieść Alana Averilla, chociaż posiadająca dobre fragmenty, bardzo wyraźnie unaocznia wiele z błędów, jakie popełniają debiutanci. W całości widać potencjał, ale nie został on w pełni wykorzystany; obok udanych elementów pojawiają się też takie, które drażnią.

Historia „Pięknego kraju” Alana Averilla jest rodem z amerykańskiego snu. Początkowo debiut był niezauważony; ot, jeden z tysięcy ebooków wrzucanych na Amazona przez próbujących swych sił początkujących pisarzy. Po niecałym dolarze za sztukę sprzedało się jej sto pięćdziesiąt sztuk, autor kupił sobie za to kilka piw i był gotów zapomnieć o karierze pisarskiej... ale dał się namówić na zgłoszenie jej do konkursu Amazona na najlepszy debiut. Efekt? Zdobycie Amazon Breakthrough Novel Award, uznanie jury i użytkowników serwisu, a także pozostawienie w pokonanym polu ponad dziesięciu tysięcy konkurentów.
Doświadczenie uczy, że nagrody nagrodami, ale wyróżnienia nie zawsze trafiają we właściwe ręce. Również i do laurów dla „Pięknego kraju” należy podchodzić ostrożnie. Po jego lekturze można stwierdzić, że faktycznie znajduje się w nim wiele elementów, które mogły spodobać się osobom głosującym na nią, ale też widoczne są błędy typowe dla osób dopiero zaczynających pisarską przygodę z długą formą.
Zanim jednak zacznie się wytykanie wad, kilka słów o zaletach. Te są widoczne przede wszystkim w pierwszej połowie powieści, gdzie ciekawie i subtelnie nakreślony wątek obyczajowy (nie dajcie się zwieść opisowi z okładki: powieści Averilla daleko do tkliwego romansidła, chociaż oczywiście zmieniające się relacje między dwoma głównymi postaciami są jednym z kluczowych wątków opowieści) łączy się z zawiązaniem akcji typowym dla powieści sensacyjnej. Wątki zaczynają się zazębiać, a autor umiejętnie dokłada kolejne elementy układanki, podtrzymując zainteresowanie czytelnika. Jednakże, gdy większość z nich trafia na miejsce i przychodzi czas, by ruszyć z fabułą pełną parą, konstrukcja zaczyna się powoli sypać.
Averill wprowadza zbyt wiele klasycznych elementów, jednocześnie nie do końca nad nimi panując. Sedno intrygi koncentruje się wokół autorskiej wizji podróży w czasie, chociaż tak naprawdę przypominają one raczej międzywymiarowe podróże. Oprócz tego pojawiają się między innymi takie motywy, jak drapieżne i okrutne ptakopodobne bestie rodem z horrorów czy szalony geniusz, którego cele są tak pokrętne, że sam ich chyba nie rozumie. Nie zabrakło też oczywiście pełnej poświęcenia i zagrożeń misji ratowania świata, a nawet wszechświata, przed totalną zagładą. Ta mieszanina wątków i motywów, nie zawsze sensownie ze sobą powiązanych i uzasadnionych, sprawia, iż początkowy klimat powieści zostaje utracony, a w zamian otrzymujemy dość chaotycznie i monotonnie (mimo dynamicznych wydarzeń) prowadzoną narrację.
Averillowi wyraźnie zabrakło doświadczenia, by zakończyć powodzeniem próby połączenia licznych motywów przy jednoczesnej próbie przełamania konwencji. W powieści widać potencjał i zamysł, który przy lepszym pisarskim warsztacie dałby bardziej satysfakcjonujące efekty. Niestety w zamian wraz z kolejnymi stronami „Piękny kraj” coraz bardziej rozłazi się w szwach; nawet początkowo umiejętnie zaszyte w treści przesłanie w finale wychodzi na wierzch i razi dosłownością. Z dobrze zapowiadającej się powieści wyszedł co najwyżej średniawy thriller z fantastycznymi rekwizytami w nadmiarze; im więcej Averill zdradza, tym jaśniejsze się staje, że elementy SF są jedynie naprędce wymyślonymi gadżetami.



Autor: Tymoteusz „Shadowmage” Wronka


Dodano: 2013-09-08 21:02:07
Komentarze

Sortuj: od najstarszego | od najnowszego

Mamerkus1 - 16:59 23-10-2014
Zacząłem czytać, ale jak przeczytałem o szalonym geniuszu, który nie ogarnia swoich celów i gadżetach SF, to chyba też sobie podaruję.

nosiwoda - 10:07 24-10-2014
Jest już na taniej książce, można więc ryzykować z mniejszym "ile trzeba mieć w razie się straci".

Komentuj


Artykuły

Plaża skamielin


 Zimny odczyt

 Wywiad z Anthonym Ryanem

 Pasje mojej miłości

 Ekshumacja aniołka

Recenzje

Fosse, Jon - "Białość"


 Hoyle, Fred - "Czarna chmura"

 Simmons, Dan - "Modlitwy do rozbitych kamieni. Czas wszystek, światy wszystkie. Miłość i śmierć"

 Brzezińska, Anna - "Mgła"

 Kay, Guy Gavriel - "Dawno temu blask"

 Lindgren, Torgny - "Legendy"

 Miles, Terry - "Rabbits"

 McCammon, Robert - "Królowa Bedlam"

Fragmenty

 Lewandowski, Maciej - "Grzechòt"

 Howard, Robert E. - "Conan. Księga druga"

 Wagner, Karl Edward - "Kane. Bogowie w mroku" #2

 Sherriff, Robert Cedric - "Rękopis Hopkinsa"

 Howard, Robert E. - "Conan. Księga pierwsza"

 Howey, Hugh - "Silos" (wyd. 2024)

 Wagner, Karl Edward - "Kane. Bogowie w mroku" #1

 Mara, Sunya - "Burza"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2024 nast.pl     RSS      RSS