NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

de Castell, Sebastien - "Tron tyrana"

Lafferty, R.A. - "Najlepsze opowiadania"

Ukazały się

antologia - "Kryształowe smoki 2019"


 Chokshi, Roshani - "Srebrzyste węże"

 Kamiński, Tomasz - "Polowanie"

 Komuda, Jacek - "Wizna"

 antologia - "Tarnowskie Góry Fantastycznie 2"

 Hill, Joe - "Gaz do dechy"

 Hill, Joe - "Strażak" (2020)

 Hill, Joe - "NOS4A2" (2020)

Linki

Yu, Charles - "Jak przeżyć w fantastycznonaukowym wszechświecie"
Wydawnictwo: Prószyński i S-ka
Tytuł oryginału: How to Live Safely in a Science Fictional Universe
Tłumaczenie: Joanna i Adam Skalscy
Data wydania: Sierpień 2011
Wydanie: I
ISBN: 978-83-7648-845-5
Oprawa: miękka
Format: 125 x 195 mm
Liczba stron: 280
Cena: 28,00 zł
Rok wydania oryginału: 2010
Wydawca oryginału: Pantheon
Seria Nowej Fantastyki



Yu, Charles - "Jak przeżyć w fantastycznonaukowym wszechświecie"

Czas przeszły słodko-gorzki


Dzieci bywają okrutne. Nastolatki w gniewie potrafią powiedzieć wiele nieprzyjemnych rzeczy. Frustracja powodowana wkraczaniem w dorosłe życie skutkuje niekontrolowanymi wybuchami. Obiektem tych słownych napadów agresji są przede wszystkim najbliżsi, cierpliwie znosząc fochy i zmiany nastrojów. Prawdą jest, że miłość wiele wybacza, ale nie sprawia, że słowa mniej bolą. Po latach wielu z nas zapewne uświadomiło sobie, jak krzywdziło rodzinę: szczęściem jest, gdy możemy to naprawić. Bohater i imiennik powieści Charlesa Yu nie miał tego szczęścia. „Jak przeżyć w fantastycznonaukowym wszechświecie”, wbrew poradnikowemu tytułowi, jest właśnie o gorzkim spojrzeniu w przeszłość na błędy w relacjach z ojcem.
Książki o podróżach w czasie, a przede wszystkim wyruszaniu w swoją przeszłość, polegają przede wszystkim na tworzeniu paradoksów: ingerowaniu w minione wydarzenia i zmienianiu w ten sposób teraźniejszości. Początkowo zdaje się, że Yu nie będzie w tym względzie oryginalny, ale wraz z lekturą okazuje się, iż podróż w przeszłość głównego bohatera ma przede wszystkim wymiar duchowy, a nie fizyczny. Przeżywa on na nowo najważniejsze sytuacje z młodości, z dystansem i zrozumieniem patrząc na relacje z rodzicami – przede wszystkim z ojcem, ale po części również z matką. Bohater nie zmienia swojej przeszłości: doświadcza jej raz jeszcze, tym razem ze zrozumieniem i zrodzonym z niego bólem.
Na osłodę gorzkiej wymowy do powieści, szczególnie w jej pierwszej połowie, przemycono sporo humoru pod różnymi postaciami: od słownych żartów, po bardziej wysublimowany humor sytuacyjny i kontekstowy. Ubarwia to i nieco załamuje smak powieści, który przez to nie jest aż tak cierpki. Jednakże, patrząc z dalszej perspektywy, są śmiechem przez łzy: zabawne, ale nie przynoszą radości. Potęguje to specyficzna narracja powieści, pełna rozbudowanych, introwertycznych zdań.
Opowiadana w powieści historia jest osadzona w kontekście imigranckim. Ciężko powiedzieć, na ile Yu pisał ją na bazie własnych doświadczeń, ale udało mu się zaobserwować i odwzorować cechy typowe dla azjatyckich imigrantów w Stanach Zjednoczonych. Ojciec głównego bohatera jest przykładem imigranta w pierwszym pokoleniu: zakompleksionego, niedocenianego pracusia, starającego się rzetelnością i sumiennością osiągnąć uznanie i akceptację w nowej ojczyźnie. Dla odmiany jego syn to żywy przykład drugiego pokolenia imigrantów: zagubiony, bez życiowych celów. Gardzący korzeniami, a jednocześnie niepotrafiący odnaleźć się w amerykańskim społeczeństwie, co skutkuje marginalizacją lub wręcz alienacją i wykluczeniem. Tutaj rzecz jasna zostało to ubrane w fantastycznonaukową otoczkę, ale przesłanie zdaje się być wyraźne.
Przy takim tytule nie sposób pominąć elementów stanowiących o zaszeregowaniu tej powieści do science fiction. Yu stworzył interesującą i oryginalną strukturę odpowiadającą za podróże czasie, która jednocześnie dobrze współpracuje z fabułą powieści. Pisanie o temporalnych wędrówkach obarczone jest również sporym ryzykiem natury logicznej, ale Yu zaskakująco dobrze z tej pułapki wybrnął: gdy już-już wydaje się, że można go przyłapać na błędzie, stosuje jakiś zwrot i wychodzi z sytuacji obronną ręką.
Siła „Jak przeżyć w fantastycznonaukowym wszechświecie” polega przede wszystkim na dużym ładunku emocjonalnym, przywołującym nasze własne wspomnienia. W tle pozostają takie elementy jak fabuła, konstrukcja świata przedstawionego czy kreacja bohaterów: pełnią one funkcję służebną względem warstwy uczuciowej. Ocena książki zależy przede wszystkim od tego, czy Yu trafił we wrażliwą dla nas nutę z przeszłości. Jeśli nie, to prawdopodobnie przejdzie się obok jego książki obojętnym.


Autor: Tymoteusz "Shadowmage" Wronka


Dodano: 2011-09-28 23:29:54
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Artykuły

Sam Sykes - wywiad z autorem "Siedmiu czarnych mieczy"


 Wiedźmin Netfliksa: zachwyt czy rozczarowanie?

 Nie tylko Netflix animuje króliki, czyli „Wodnikowe Wzgórze” przez dekady

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e06)

 Gra o tron subiektywnym okiem (s08e05)

Recenzje

Adeyemi, Tomi - "Dzieci krwi i kości" i "Dzieci prawdy i zemsty"


 Wilhelm, Kate - "Gdzie dawniej śpiewał ptak"

 Collins, Suzanne - "Ballada ptaków i węży"

 Bradbury, Ray - "Green Town"

 Taylor, Dennis E. - "Gdyż jest nas wielu"

 Butcher, Jim - "Opowieść o duchach"

 Harrow, Alix E. - "Dziesięć tysięcy drzwi"

 Wolfe, Gene - "Miecz i Cytadela"

Fragmenty

 Elison, Meg - "Księga Bezimiennej Akuszerki"

 Możdżeń, Konrad - "Chodź ze mną"

 Zamiatin, Jewgienij - "My"

 Urbanowicz, Artur - "Paradoks"

 Sykes, Sam - "Siedem czarnych mieczy"

 Kisiel, Marta - "Małe Licho i lato z diabłem"

 Masterton, Graham - "Dzieci zapomniane przez Boga"

 Hałas, Agnieszka - "Czerń nie zapomina"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2020 nast.pl     RSS      RSS