NAST.pl
 
Komiks
  Facebook
Facebook
 
Forum

  RSS RSS

 Strona główna     Zapowiedzi     Recenzje     Imprezy     Konkursy     Wywiady     Patronaty     Archiwum newsów     Artykuły i relacje     Biblioteka     Fragmenty     Galerie     Opowiadania     Redakcja     Zaprzyjaźnione strony   

Zaloguj się tutaj! | Rejestruj

Patronat

Weeks, Brent - "Nocny anioł. Nemezis"

Le Guin, Ursula K. - "Lawinia" (wyd. 2023)

Ukazały się

Kingfisher, T. - "Cierń"


 Howard, Robert E. - "Conan. Księga pierwsza"

 Lloyd Banwo, Ayanna - "Kiedy byłyśmy ptakami"

 Jadowska, Aneta - "Tajemnica domu Uklejów"

 Sablik, Tomasz - "Mój dom"

 Pilipiuk, Andrzej - "Czasy, które nadejdą"

 Szmidt, Robert J. - "Szczury Wrocławia. Dzielnica"

 Bordage, Pierre - "Paryż. Lewy brzeg"

Linki

Hearne, Kevin - "Na psa urok"
Wydawnictwo: Rebis
Cykl: Kroniki Żelaznego Druida
Tytuł oryginału: Hounded
Tłumaczenie: Maria Smulewska
Data wydania: Czerwiec 2011
ISBN: 978-83-7510-496-7
Oprawa: miękka
Liczba stron: 296
Cena: 29,99 zł
Rok wydania oryginału: 2011
Tom cyklu: 1



Hearne, Kevin - "Na psa urok"

Wielce to przykre, ale bez względu na to, jak lekko by do tej książki nie podejść i jak bardzo by nie obniżyć oczekiwań, „Na psa urok” Kevina Hearne'a okazuje się po prostu stratą czasu. Napisano już tak wiele pasjonujących książek, że przeżuwanie literackiej papki tego typu powinno uchodzić za czytelniczy grzech śmiertelny.

Głównym bohaterem powieści jest młody, przystojny mężczyzna o irlandzkich korzeniach, Atticus O'Sullivan, właściciel skromnego sklepiku z magicznym, new-age'owym mydłem i powidłem. Jak się okazuje, pod tą pospolitą w gruncie rzeczy tożsamością kryje się żyjący od ponad dwudziestu stuleci ostatni z druidów, Siodhachan Ó Suileabháin. Czytelnik poznaje go w momencie, w którym jeden z jego odwiecznych problemów osiąga decydującą fazę — druidowi przyjdzie się zmierzyć z celtyckim bóstwem Aenghusem Ógiem.

Aby dodać opowieści rumieńców, do fabularnego kociołka — oprócz irlandzkiej tradycji i wierzeń — wrzucono jeszcze magiczny miecz Fragarach, nieodłącznego towarzysza w postaci gadającego psa o przeciętnej inteligencji, boginię śmierci okazjonalnie pojawiającą się na scenie pod postacią wrony, barmankę dzielącą ciało z hinduską boginią tudzież cały sabat słowiańskich wiedźm i watahę wilkołaków, z których jeden, w przerwach od biegania po lesie za samcem alfa, świadczy dla głównego bohatera usługi prawne. Wszystko to złożyło się na popularną ostatnimi czasy konwencję urban fantasy, która dość lekko (chciałoby się nawet rzec: lekkomyślnie) miesza różnorakie mity, tradycje i wierzenia, jakby wychodząc z założenia, że im więcej źródeł inspiracji, tym ciekawiej (żeby nie powiedzieć: zajebiściej).

Niestety, między postmodernistycznym majstersztykiem, w którym mnogość nawiązań dowodzi błyskotliwości i erudycji autora, a dziełem skleconym naprędce ze wszystkich możliwych fantastycznych skojarzeń, zieje niebezpieczna przepaść. Światu wykreowanemu przez Kevina Hearne'a brakuje wewnętrznej spójności albo przynajmniej jakiegoś dominującego akcentu, na którym mogłaby się wesprzeć rzeczywistość i wokół którego mogłyby się sensownie osnuć wątki. Zamiast tego dostajemy coraz to nowe istoty, zjawiska i odmiany magii, których jedynym wspólnym mianownikiem jest legendarność lub paranormalność, jakkolwiek je zwać. Autor nie zatroszczył się o wewnętrzną logikę, przemyślenie porządku magicznego świata oraz jego relacji ze światem zewnętrznym.

Również kreacją bohaterów rządzi przypadkowość, niedbałość i niekonsekwencja. Po facecie, który potrzebuje czterocyfrowej liczby świeczek na torcie, można by oczekiwać nieco więcej zdrowego rozsądku i powściągliwości, a doświadczenie irlandzkiego młokosa powinno mocno kontrastować z wielusetletnimi wiedzą i mądrością druida. Atticus, stworzony już chyba z myślą o ekranizacji, jako potencjalne bożyszcze nastolatków, nazbyt często zachowuje się, jakby rzeczywiście urodził się przed dwudziestu laty. Chociaż zdarza mu się zakląć w siedemnastu językach, na co dzień mówi slangiem nastolatka wychowanego na MTV. Dziwi też u prastarego i operującego potężną magią druida skłonność do rozwiązywania konfliktów przy użyciu miecza.

Niespójność kreacji postaci i trącące megalomanią wypowiedzi nie są tylko przypadłością głównego bohatera, ale przenikają do warstwy narracyjnej i charakteryzują całą powieść Hearne'a. Zdarza się tu co prawda żart czy pojedyncza fraza, po której nie sposób się nie uśmiechnąć, ale gros tekstu to jednak kiepska fabuła ugniatana w cieście marnych opisów i nieszczególnie błyskotliwych dialogów. Nie usprawiedliwia autora celowanie z przekazem do młodego, mniej może wyrobionego, a więc i mniej wymagającego czytelnika; od czasów Harry’ego Pottera ten argument uważać należy za całkowicie bezużyteczny.

„Na psa urok” dowodzi, że często krytykowany i wykpiwany nurt miałkiej fantastyki rozrywkowej, mieszającej konwencje i miksującej mitologie, adresowanej do niedzielnego amatora druku, nie jest zjawiskiem tylko polskim. Wygląda na to, że fantastyka pozbawiona ambicji, w której najoryginalniej wypada często okładka, jest wydawana i sprzedaje się wszędzie, tworząc coś, co wczoraj jeszcze z trudem mogło uchodzić za literaturę. Dziś zdaje się być lekturą nowego pokolenia, powszechnie konsumowaną papką, która nie zaskakuje czytelnika, a zachwyca smakiem tylko przez kilka pierwszych minut, jednak z jakiegoś powodu jest chętnie przeżuwana w relatywnie dużych nakładach. Cóż, jeśli komuś to odpowiada — smacznego.


Autor: Krzysztof Pochmara


Dodano: 2011-09-06 21:10:21
Komentarze
-Jeszcze nie ma komentarzy-
Komentuj


Artykuły

Plaża skamielin


 Zimny odczyt

 Wywiad z Anthonym Ryanem

 Pasje mojej miłości

 Ekshumacja aniołka

Recenzje

Hoyle, Fred - "Czarna chmura"


 Simmons, Dan - "Modlitwy do rozbitych kamieni. Czas wszystek, światy wszystkie. Miłość i śmierć"

 Brzezińska, Anna - "Mgła"

 Kay, Guy Gavriel - "Dawno temu blask"

 Lindgren, Torgny - "Legendy"

 Miles, Terry - "Rabbits"

 McCammon, Robert - "Królowa Bedlam"

 Simmons, Dan - "Czarne Góry"

Fragmenty

 Mara, Sunya - "Burza"

 Mrozińska, Marta - "Jeleni sztylet"

 Brzezińska, Anna - "Mgła"

 Rothfuss, Patrick - "Wąska droga między pragnieniami"

 Clarke, Arthur C. & Lee, Gentry - "Ogród Ramy"

 Sablik, Tomasz - "Próba sił"

 Kagawa, Julie - "Żelazna córka"

 Pratchett, Terry - "Pociągnięcie pióra. Zaginione opowieści"

Projekt i realizacja:sismedia.eu       Reklama     © 2004-2024 nast.pl     RSS      RSS